Gå til innhold

Utdanning langt unna

salah

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lenge følt at livet er kjedelig med å bli her i Norge og studere, og derfor har tanken bare blitt sterkere og sterkere om å flytte vekk herfra og ta noen studieår i utlandet.

Meningen utenom å studere er selvfølgelig å komme seg vekk og oppleve noe utenom det litt vanlige. Og der stopper mine kunnskaper om emnet. Jeg er interessert i å reise et sted som ligger litt unna, det vil si Australia, Sør-Amerika eller et annet land som ikke er så vanskelig.

Jeg er interessert i å ta IT-utdanning. Foreløpig har jeg sett litt på University of Technology i Sydney, men er igjen ikke sikker.

Hva er deres forslag? Er åpen for alt av tips :)

Endret av salah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var et nyttig tips jeg ikke har tenkt over. Takk!

Har studert litt på nettet, og University of Sydney virker kjempeinteressant. Dette er også støttet av Lånekassen. Men jeg regner med jeg ikke kan dra dit tomhendt. Hvor mye penger bør jeg ha spart opp?

Hovedpoenget er jo studier, men Australia må jo oppleves.

Jeg vet også at det er flere steder i som ordner mye for deg, bør jeg ta dette eller søke manuelt?

Lenke til kommentar

Du bør ta det manuelt. Er mye papirarbeid involvert, og om du ikke har motivasjon til å gjøre det selv har du antakelig ikke motivasjon til nok til å flytte :) Det er ikke stygt ment, men det er svæææært mange som prater om å studere utenlands, men som faller gjennom når de ser papirarbeidet som er involvert. Er ikke noe 5-minutters innlogging til Samordna opptak når man søker til utlandet.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har lenge følt at livet er kjedelig med å bli her i Norge og studere, og derfor har tanken bare blitt sterkere og sterkere om å flytte vekk herfra og ta noen studieår i utlandet.

Meningen utenom å studere er selvfølgelig å komme seg vekk og oppleve noe utenom det litt vanlige. Og der stopper mine kunnskaper om emnet. Jeg er interessert i å reise et sted som ligger litt unna, det vil si Australia, Sør-Amerika eller et annet land som ikke er så vanskelig.

Jeg er interessert i å ta IT-utdanning. Foreløpig har jeg sett litt på University of Technology i Sydney, men er igjen ikke sikker.

Hva er deres forslag? Er åpen for alt av tips :)

Ja, det er som sagt mye papirarbeid når man skal søke om å studere i utlandet. Jeg søkte til Danmark, og bare det innebar enorme mengder med papirarbeid.

Aller først er det jo en god tanke å sjekke ut hvor høy skoleprisen er årlig, og hvor mye du kan få fra lånekassen. Kanskje er du avhengig av foreldre som kan sponse deg litt i mnd, da lånekassen muligens ikke dekker alt? Det er nok uansett en god tanke å spare seg opp en god del penger, Sydney er ikke en billig by å studere i, tross alt.

Anbefaler deg å ta kontakt med rådgiver på skolen, f.eks. - som kan hjelpe deg med å finne all den informasjon som er nødvendig, og begynne søknadsprosessen. Tenk nøye over det du gjør, og om du virkelig er motivert nok og ønsker å reise så langt bort for å ta en utdannelse. Kan fort bli dyrt hvis du finner ut at det var veldig feil.

Endret av Sjøtispe
Lenke til kommentar

Finnes en del organisasjoner online som hjelper deg med opptak til Australia. Har en venninne som fikk svært mye god hjelp av rådgiverne hun møtte der, men hun droppet Australia da hun fikk vite at hun burde ha en god del penger med seg når man reiser ned dit. Men, lånekassen skal dekke det meste - oftest alt. :) Det er godt å ha noen å "støtte seg på", så om jeg var deg hadde jeg søkt litt rundt og tatt kontakt med en slik organisasjon. De er gratis.

Lenke til kommentar

Studerer selv BBA i Hong Kong nå, førsteåret. Jeg måtte begynne å sende inn søknad allerede rundt denne tida i fjor. Deretter fikk jeg et tidsrom for å ettersende vitnemål/karakterutskrift på både norsk og oversatt til engelsk samt resultatene fra TOEFL.

Etter litt over 2 mnd her nå er jeg mer og mer sikker på at jeg har gjort et godt valg med å velge å studere i utlandet. Studentmiløet her er veldig engasjerende og sosialt. I tillegg lærer man en helt ny kultur. Man oppdager ting som er helt annerledes og spennende.

Det beste er klimaet. Subtropisk klima med mange soldager i året. Andre ting som er positivt er at med HK's plassering så tar det kort tid å reise til andre steder i Asia. Så man kan feks lett ta helgetur til Tokyo, Bangkok osv.

Det er så mye bedre å oppleve verden på egenhånd enn å bare lese om den i avisa. Anbefales absolutt å ta utdanning i utlandet. Håper du kommer inn på skolen du ønsker!

Lenke til kommentar

Hong Kong høres spennende ut! Hva er BBA? En bachelor? Skal du vær der i 3 eller 4 år?

BBA er Bachelor of Business Administration. En bachelorversjon av den mer kjente MBA kan man si. Skal være der i 3 år. Men jeg vet noen må ta 4 år hvis de ikke har tilstrekkelig kompetanse fra før. Det kalles noe som "foundation year", som er før 1. året.

Lenke til kommentar

Ja. Søkte dit på eget initiativ. Jeg dro først til HK som turist, men ble helt forelsket i denne byen :p Så da tenkte jeg hvorfor ikke studere her istedet når jeg allerede har planer om å ta en BBA grad.

Skolesystemet i HK er faktisk britisk, men skal snart byttes over til amerikansk neste år eller neste der igjen. Hvorfor aner jeg ikke.

Nordmenn har jeg sett litt lite av her. Hittil vet jeg bare om 2 til. Den ene er bare utveksling og den andre (som egentlig er kinesiskfødt nordmann) går noe media-linje på fulltid. Selv om HK er en veldig internasjonal by, så har jeg sett noen tilfeller av kultursjokk hos noen internasjonale studenter fra vestlig kultur. Så det er mest sannsynlig kultursjokket som er barrieren for mange å velge Asia. Men for de som vil ta utfordringen så vil man oppleve en spennende verden og en erfaring som blir nyttig i jobbsammenheng.

Lenke til kommentar

Barrieren for nordmenn er ren og skjær latskap. Man kan jo reise hvor man vil, alle land vil gi oss visum, og Lånekassen gir oss støtte til å studere absolutt hvor vi vil. Så barrieren for studenter som vil ut ligger i at de er for late til å sette seg inn i det å søke til utlandet, ta de nødvendige testene og samle papirene som trengs. Det er nå min mening :) Personlig har jeg ikke hatt noe kultursjokk hverken ved studie eller jobb i Shanghai og USA, og det er nok heller ikke noe som holder folk hjemme. Men latskap har jeg sett hos mange medstudenter - folk som sier de vil studere i utlandet, men ikke gjør det pga at det er lettere å logge seg inn på samordna opptak og søke.

Lenke til kommentar
Barrieren for nordmenn er ren og skjær latskap. Man kan jo reise hvor man vil, alle land vil gi oss visum, og Lånekassen gir oss støtte til å studere absolutt hvor vi vil.

Støtten som Lånekassen gir er bl.a. for lav til å kunne studere ved halvgode/gode universitet i Storbritannia uten å måtte selvfinansiere mye av skolepengene, særlig nå som britiske universitet i årene framover kommer til å oppleve at skolepengene økes dramatisk (google "uk tuition increase" hvis du er interessert).

Lenke til kommentar

Vil nok påstå at støtten er høy nok ja. Og eventuelt selvfinansiering kan man gjøre gjennom en 2 mnd sommerjobb som hvasomhelst i Norge. Ingen andre land i verden legger mer til rette for at alle skal ha muligheten til å studere i utlandet.*

*Min påstand, men føler meg rimelig skråsikker på at det stemmer ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...