Gjest medlem-16183 Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Hallo, jeg skriver et prosjekt for skolen. Hvordan kan jeg manipulere gener så enkelt som mulig? Lenke til kommentar
McHill Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 (endret) Kan du utdype spørsmålet litt? Når du skriver "manipulere gener" er du ute etter en måte du kan simulere hvilken effekt ulike gener har uten og endre arvestoffet i forsøksorganismer eller er du ute etter og endre selve arvestoffet i en organisme? Endret 23. oktober 2010 av McHill Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Fullt kjør med gammastråling. 2 Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183 Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 tenker på å blande gener fra dyr og sette de på et menneske embryo Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 tenker på å blande gener fra dyr og sette de på et menneske embryo Det er ikke slik det er. Mener du å "dytte" DNA fra et dyr inn i en menneskelig celle. Skal den menneskelige cella da ha menneskelig DNA eller være rensket for menneskelig DND? Lenke til kommentar
McHill Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Slik jeg ser det er nok den enkleste måten og manipulere gener og gå inn i selve cellen og bytte om på Tripplettkodene. Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Slik jeg ser det er nok den enkleste måten og manipulere gener og gå inn i selve cellen og bytte om på Tripplettkodene. Det høres ikke spesielt enkelt ut, kan du forklare ? Lenke til kommentar
McHill Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Arvestoffet vårt består av 23 kromosompar, tilsammen 46 kromosomer. Et kromosom består av DNA tråd som er surret rundt Proteinkuler og disse DNA trådene består av 4 baser: Adenin, Tymin, Guanin og Cytosin eller A,T og C,G. En DNA tråd ser litt ut som en stige, med mange trappetrinn og disse "Trappetrinnene" består av disse fire Basene, men disse basene har ulike kjemiske egenskaper så bare A og T, og C og G kan kombineres. Så vis du ser for deg denne stigen, omtrent som her: A----T C----G A----T C----G Så leser du stigen på langs, og skriver ned de tre første Bokstavene på høyre side i dette tilfellet T,G,T. Dette er det man kaller en Tripplett kode og når en organisme skal produsere en ny Celle vet den at når den leser T,G,T skal den bruke en bestemt Aminosyre når den skal lage en ny celle. Så vis man har et tilstrekkelig bra Mikroskop, og teknologi til og stokke om på disse Kodene kan man få en organisme til og byggene og produsere helt annerledes celler en det i utgangspunktet er meningen. Lenke til kommentar
Dunsay Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Retrovirus er vel den beste måten vi kjenner til per i dag til å "serieprodusere" en DNA-endring til hver eneste celle kroppen...? Riktignok må viruset kodes riktig først, for å kunne innføre de ønskede endringene, men deretter er det bare å kjøre på! Med det sagt: vi har ikke god nok oversikt over hvilke endringer som vil medføre hva, og heller ikke hvordan vi skal kode retrovirus for å bruke dem til å overføre disse. Ennå. Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 (endret) Arvestoffet vårt består av 23 kromosompar, tilsammen 46 kromosomer. Et kromosom består av DNA tråd som er surret rundt Proteinkuler og disse DNA trådene består av 4 baser: Adenin, Tymin, Guanin og Cytosin eller A,T og C,G. En DNA tråd ser litt ut som en stige, med mange trappetrinn og disse "Trappetrinnene" består av disse fire Basene, men disse basene har ulike kjemiske egenskaper så bare A og T, og C og G kan kombineres. Så vis du ser for deg denne stigen, omtrent som her: A----T C----G A----T C----G Så leser du stigen på langs, og skriver ned de tre første Bokstavene på høyre side i dette tilfellet T,G,T. Dette er det man kaller en Tripplett kode og når en organisme skal produsere en ny Celle vet den at når den leser T,G,T skal den bruke en bestemt Aminosyre når den skal lage en ny celle. Så vis man har et tilstrekkelig bra Mikroskop, og teknologi til og stokke om på disse Kodene kan man få en organisme til og byggene og produsere helt annerledes celler en det i utgangspunktet er meningen. Du har noe på gang her, men jeg tror du må lese mer om temaet Endret 27. oktober 2010 av netroM Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Retrovirus er vel den beste måten vi kjenner til per i dag til å "serieprodusere" en DNA-endring til hver eneste celle kroppen...? Riktignok må viruset kodes riktig først, for å kunne innføre de ønskede endringene, men deretter er det bare å kjøre på! Med det sagt: vi har ikke god nok oversikt over hvilke endringer som vil medføre hva, og heller ikke hvordan vi skal kode retrovirus for å bruke dem til å overføre disse. Ennå. Her er vi på samme kanal. Retro-virus og transposable elementer er noe jeg ville sett nærmere på for dette oppdraget. Om ønsket effekt oppnåes og til hvilken pris sier ikke oppgaveteksten noe om Lenke til kommentar
s87a Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Prøver meg på denne jeg også, men må bare si at jeg ikke vet om dette er overførbart til mennesker, men det er en "enkel" måte å overføre/manipulere gener på. Teknikken heter rekombinant DNA-teknologi, og enkelt forklart, går det ut på å kutte ut spesielle gener fra et genom, og sette inn i et annet. Vi gjorde dette med et gen fra en manet som lagde et protein som "lyste i mørket", fluorescens. Dette genet tok vi ut med noen stoffer (enzymer) som kuttet ut den delen som kodet for proteinet, filtrerte det på diverse måter, og overførte dette til bakterier. Deretter så vi på bakterien i UV-lys, for å se at vi hadde fått dette til. Bakterien manglet mekanismen som får det til å lyse av seg selv, derfor brukte vi energirikt UV-lys. Jeg tror denne teknikken brukes i dag for å bekrefte genoverføringer mellom for eksempel bakterier, da dette genet gjerne overføres sammen med et annet gen som gir en annen effekt. I vårt eksempel brukte vi penicillinresistens, som gjorde at alle bakterier som ikke hadde genet for lys, ikke tålte penicillin. Dermed døde de, og vi fikk bakterier som lyste. Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Mao, få herpes så har du genmanipulert deg selv. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Vel, for øyeblikket er virus den enkleste metoden. Problemet med virus er at virus ikke kan brukes mer en 1 gang per bruk(altså: Fikk du ikke forandringene, så kan du ikke prøve igjen med samme virus). De andre metodene halter videre, om 10-20 år skal det ikke forundre meg om genterapi er veldig utbredt i vesten. Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Mao, få herpes så har du genmanipulert deg selv. De aller fleste har det allerede, men bottom line er at de infiserte cellene er forandret for livet. Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Vel, for øyeblikket er virus den enkleste metoden. Problemet med virus er at virus ikke kan brukes mer en 1 gang per bruk(altså: Fikk du ikke forandringene, så kan du ikke prøve igjen med samme virus). De andre metodene halter videre, om 10-20 år skal det ikke forundre meg om genterapi er veldig utbredt i vesten. Det her vært gjort forsøk med genterapi i kanskje 10 år allerede, beklageligvis så er det ikke så veldig lovende. Det store problemet er å få de molekylære verktøyene for genterapi levert til rett adresse (celle). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå