Gå til innhold

Hvorfor så stort fokus på temperatur på GPU-kjerne?

bOMS

Anbefalte innlegg

Hei, siden jeg gikk gjennom omtaler av HD68x0 kortene i dag dukket igjen spørsmålet for meg om hvorfor det er så stort fokus på GPU-kjernen.

Spiller det noen rolle? 

Selvfølgelig er det en grense, hvor høy temperatur fører til brikken tar skade. Men den temperaturen er ganske høy så vidt jeg vet, samt det sitter vel en watchdog som gjør noe når en temperaturterskel er nådd. Her aner det meg også at hvis man ligger oppunder denne temperaturgrensen i lengre tid, vil man antagelig også svekke levetiden på kortet.

Men hvis man ligger godt unner disse temperaturene, spiller det da noen rolle? Er det ikke bedre at f.eks viften går med ett mer behagelig støynivå?

Og så er det vel slik at hvis du kjerner går på samme effekt, så vil den minste kjernen bli varmere. Dvs. effekt per areal blir større, og effekten blir til varme og ikke noe annet. Og det var da jeg begynte å lure på hvor nyttig det er å sammenligne temperaturen på ett av disse nye kortene med f.eks GTX460 eller HD5850?

Jeg ser selvfølgelig nytten av å kunne sammenligne forskjellige kjøleløsninger til samme kort, samt ta for seg hvor kjøleløsningen gjør av luften som dyttes gjennom kjøleren, men hvilken verdi gir det å sammenligne mellom forskjellige kort? 

Er det noen smarte hoder her som kan forklare meg hva jeg har gått glipp av :) ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får en veldig flip-flop mellom kretsenes hovedmarginer ved høye temperaturer, noe som lett kan skade xor-transistorene, eller i verste fall føre til uvesentlig høye nullbitsverdier.

Ellers høres det Wikipedersen sier ganske logisk ut, ja.

Lenke til kommentar

Men dette gjelder vel fortsatt høye temperaturer. Og da er min nysgjerrighet på hvilke temperaturer er dette snakk om, 70°C, 80°C, 90°C eller enda mer?

Og varierer dette mye ved bruk av forskjellige produksjonsmetoder for silisiumbrikker? Regner med at det stemmer, og at det er flere faktorer enn størrelsesnoden som spiller en rolle, men hvor stor rolle spiller dette? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...