Shushi Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Hallo. Jeg er i andreåret og studerer realfag(matte, fysikk og kjemi).. Jeg har lyst til å bli jager-pilot i forsvaret, men hvis jeg ikke kommer inn så vil jeg se på andre valgmuligheter. Først, min kompetanse: Gode karakterer i realfagene (5 eller mer vanligvis) og greie i resten av fagene (4ere for det meste, noen 5ere). Når jeg går ut av VGS vil jeg ha: R2, FY2, Kjemi 2 og noen jalla-fag (IT + et eller annet jeg må velge). Så jeg kommer ikke akkurat inn på MIT, men jeg har greie nok karakterer for å studere på de fleste plasser. Interesser: Jeg er veldig interissert i forsvaret, men deres inginørstudie handler om IT og lignende (kjedelig etter min mening).. Så er det noen andre linjer hvor de trenger folk med realfags kompetanse? Spesielt folk som har tatt full kjemi/fysikk utdanning? Jeg har en viss interesse for kjemi, så tenkte litt på å bli kjemisk inginør (kanskje jobbe med petroleum?).. Noen som har erfaring og/eller kunnskap å dele? Lenke til kommentar
pepperkaken Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Vil ikke knuse drømmen din om å bli jagerpilot, men det er et par ting du burde vite. Det virker som du har relativt gode kunnskaper i matte og fysikk, men dette er kun en brøkdel av hva som er vesentlig for å komme igjennom nåløyet. Dette kan jeg si med sikkerhet, da jeg var på opptaket for 2 år siden. Tilbake til temaet: Som sagt så er matte og fysikk en brøkdel av hva som kreves for å komme igjennom grovopptaket. De andre tingene som kreves er eksepsjonelle engelsk og norskkunnskaper. I tillegg er det viktig å være god på flyhistorie både innenlands og utenlands. La meg gi deg et eksempel på sistnevnte; f.eks kunne fortelle om hvor mange rullebaner gardemoen hadde da den ble laget, hvem som bygde det første flyet ol. Dersom du klarer denne delen, så blir du kalt videre til fysiske tester og psykiske tester. Her blir man testet til det maksimale, og enda litt lenger. En ting er f.eks å klare minimumskravene, men man må tenke på at man konkurerer med mange om få plasser, så dersom kravet er 30 push, eksempelvis. Da må man kanskje ta 50 for å ha en margin. Det psykiske aspektet rundt dette er kanskje det viktigste. Man blir kontinuelig vurdert, både av sakkyndlige og andre på opptaket. Man kan bli lurt i tankefeller som f.eks å bli spurt om du lukket igjen døren når du kom inn. Snur du deg, så kan det føre til at du ikke kommer videre fordi du ikke husket noe så simpelt. Skjønner du tankegangen? Men for al del!! Dersom du er klar over dette og 100 % motivert, så kjør på. Mitt motto er at noen må jo bli det, så hvorfor ikke deg. Lykke til ps, er nok haugevis av skriveleifer.. Men det for bare være da jeg ikke orker å lese igjennom Lenke til kommentar
Shushi Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2010 (endret) Vil ikke knuse drømmen din om å bli jagerpilot, men det er et par ting du burde vite. Det virker som du har relativt gode kunnskaper i matte og fysikk, men dette er kun en brøkdel av hva som er vesentlig for å komme igjennom nåløyet. Dette kan jeg si med sikkerhet, da jeg var på opptaket for 2 år siden. Tilbake til temaet: Som sagt så er matte og fysikk en brøkdel av hva som kreves for å komme igjennom grovopptaket. De andre tingene som kreves er eksepsjonelle engelsk og norskkunnskaper. I tillegg er det viktig å være god på flyhistorie både innenlands og utenlands. La meg gi deg et eksempel på sistnevnte; f.eks kunne fortelle om hvor mange rullebaner gardemoen hadde da den ble laget, hvem som bygde det første flyet ol. Dersom du klarer denne delen, så blir du kalt videre til fysiske tester og psykiske tester. Her blir man testet til det maksimale, og enda litt lenger. En ting er f.eks å klare minimumskravene, men man må tenke på at man konkurerer med mange om få plasser, så dersom kravet er 30 push, eksempelvis. Da må man kanskje ta 50 for å ha en margin. Det psykiske aspektet rundt dette er kanskje det viktigste. Man blir kontinuelig vurdert, både av sakkyndlige og andre på opptaket. Man kan bli lurt i tankefeller som f.eks å bli spurt om du lukket igjen døren når du kom inn. Snur du deg, så kan det føre til at du ikke kommer videre fordi du ikke husket noe så simpelt. Skjønner du tankegangen? Men for al del!! Dersom du er klar over dette og 100 % motivert, så kjør på. Mitt motto er at noen må jo bli det, så hvorfor ikke deg. Lykke til ps, er nok haugevis av skriveleifer.. Men det for bare være da jeg ikke orker å lese igjennom oi, er det de psykiske testene som er værst? Heh, jeg trodde det var de data-testene som flest røk på Men et veldig bra svar fra deg, og ja, jeg vet at det er veldig vanskelig og sjansene små... men jeg for vel bare prøve. Endret 23. oktober 2010 av Shushi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå