Sweetpea Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Hei! Kan en person finne ut adressa mi/ hvem jeg har ved at han har funnet IP- adressa mi? Og kan han hacke seg inn på maskinen min? Hvor langt kan man komme med ei IP- adresse? Lenke til kommentar
Ripcurl Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Han kan ikke uten videre koble IP-adresse mot personen. Den informasjonen har din internettleverandør og de deler ikke ut den informasjonen uten videre, Er vel bare politi som kan kreve å vite hvem som skuler seg bak en IP-adresse. Har han IP-adresssen din kan han i teorien cracke seg inn, hvis han har kunnskapen. Siste spm. finner jeg for uspesifisert til å gi et fornuftig svar. neste gang bruk "the cloak" etc. Lenke til kommentar
power Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Spørsmål 1: Du må per i dag ha en fullmakt fra en norsk rettssal for å få utlevert din hjemmeadresse fra din IP-adresse ute på internett, så fremt personen du snakker om ikke har det så lar det seg ikke gjøre. Du kan liksom ikke bare google ip-adressen din og få opp hjemmeadressen din. (Det er et unntak her, hvis du selv eier ip-adressen din og har et domene knyttet til den så kan man i teorien skaffe adressen din ved å kjøre en revers dns mot IP-adressen og så slå opp WHOIS på domenet ditt (i de aller fleste tilfeller så er det ISPen (typ telenor) som eier ip-adressen du bruker)) Spørsmål 2: Det spørs litt om han kommer seg inn på pcen din ved å vite din ofisielle adresse. I mange tilfeller er den adressen du bruker ut mot internett en adresse som i realiteten går mot routeren din, den oversetter interne ip-adresser (192.168.1.2 f.eks) til en adresse som er routbar på internett. Noe av sikkerheten med dette er at du må ha forwardet porter fra routeren til pcen din om personen skal få direkte tilgang til tjenester på maskinen din. En måte personen kan få uønsket tilgang til maskinen din er hvis inntrengeren har et rootkit på maskinen din som initsierer en forbindelse fra pcen din og ut på internett. Dette pleier de fleste antivirusprogrammer å fange opp, så det er lite sansynlig. Lenke til kommentar
Sweetpea Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2010 Tusen hjertelig takk for svar begge to! :-) Et lite spørsmål til.. Merker jeg det hvis noen hacker seg inn på maskina mi? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Et lite spørsmål til.. Merker jeg det hvis noen hacker seg inn på maskina mi? Vanligvis ikke - med mindre du er mer opptatt av sikkerhet enn de aller fleste. Du merker det først når en av følgende inntreffer - "hackeren" legger igjen en trojaner / fjernstyring / virus og maskinen din begyner å spy ut spam (ofte blir maskinen merkbart tregere) - "hackeren" legger igjen en trojaner som stjeler all info om kontoer, nettbank, krediitkort, bankkort osv. og selger dette til noen som misbruker det Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Du kan få en viss anelse om hvor personen befinner seg om du har ip-adressen. Google "whois ip", og prøv en av sidene du finner, så ser du hvilken informasjon du kan finne ut av en ip-adresse. Du kan prøve din egen ip-adresse, google "whatis my ip" for å finne din egen ip adresse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå