Gå til innhold

Klarer jeg å styre adrenalinnivå mentalt?

Anbefalte innlegg

Hei, dette er noe jeg har fått til i ganske lang tid men har lissom aldri helt forstått hva i all verden det faktisk er. Kall meg gjerne sprø, men jeg er en veldig normal fyr på 25 år som er veldig interessert i Vitenskap og spesielt evolusjon og tror overhodet ikke på religioner. Bortsett fra buddhisme som jeg synes er litt interessant. Men jeg har nemlig siden jeg var i tenårene hatt "evnen" til å mentalt styre étt eller annet, hovedsaklig i beina. Får det til over hele kroppen, men med størst intensitet direkte i lårene og mot leggene. Det føles ut som adrenalin, men jeg er ikke helt sikker på hva det er for noe. Jeg på en måte bestemmer meg for det, så kjenner jeg umiddelbart at det bruser noe voldsomt. Mer som at det killer, bare rimelig intenst. Jeg kan også bestemme graden/intensiteten av det. Det rareste er at jeg kan gjøre dette like enkelt som når jeg beveger armene. Med sånn som folk som får til å bevege på ørene. Men når det er "tomt" så er det tomt. Da får jeg ikke til å slippe ut mer.

Spørsmålet mitt er egentlig, kan adrenalinnivå måles i sanntid? Da ville jeg isåfall kunne fått undersøkt dette og hva dette er for noe og om det kan være godt for noe. Jeg kan bruke dette bevisst dersom jeg ønsker å roe meg ned eller noe, jeg er nemlig ofte temmelig stressa. Men takler stress veldig godt igjen. Men om det blir for mye så bare lukker jeg øynene og "tømmer meg" . Etter det er jeg helt rolig.

Hva i all verden kan dette være? Er det flere som får til det samme? Jeg tror ikke det er snakk om placebo fordi følelsen føles helt fysisk ut. Og ikke minst umiddelbar. Teorier? :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres stilig ut :thumbup:

Dopamin, kanskje? Hvis ikke jeg husker feil, er dette kroppens egne middel som for oss til å føle oss vel og avslappet.

Føler du at hjertet slår fortere når du gjør dette? Jeg kjenner av og til på meg selv at plutselig overgang fra stillesitting til fysisk aktivitet kan gi meg et "boost" med adrenalin, hjertet slår hardere og fortere, og jeg blir avslappet og klar på samme tid. Kanskje du selv kan sende ut adrenalin i kroppen helt bevisst?

Endret av MækkTævvish
Lenke til kommentar

Det er nok ikke helt umulig at du greier til en viss grad å påvirke produksjonen av adrenalin i kroppen. Det er jo som regel bestemte følelser som frykt, opphisselse eller sinne som får kroppen til å produsere adrenalin, så om du til en viss grad greier å gjenskape lignende følelse kan det hende at du faktisk produserer adrenalin.

Her er den en link til Wikipedia som sier litt om hvordan adrenalinnivået reguleres i kroppen.

Lenke til kommentar

Hmm, interessant. Det merkelige er at, se for deg en lampe som du har en dimmer til. Det kan sammenlignes med det, og jeg styrer dimmeren mentalt og trinnløst. Jeg kan nå et visst nivå og da er hele kroppen fylt og når til slutt hodet. Men det varierer hvor stort press det kan bli, før det er helt tomt. Jeg forstår jo at situasjoner og sinnstemning osv sikkert kan påvirke sånt, men når som helst? Og alltid?

Edit: Har ikke lagt merke til at blodtrykket har økt når dette skjer, men jeg havner jo på en måte i en litt snål verden mens det pågår. Så jeg har lissom ikke tenkt på det engang. Føles litt ut som en drøm faktisk når det pågår. Som om en killende kappa trer seg rundt hele meg. Kjenner det spesielt rundt tinningene og hodet, i tillegg til lårene. Så forsvinner jeg nesten litt, ut fra hvor sterkt jeg tillater det å bli. Eller hvor mye "fuel" som er der. Det hele varer også i ganske kort tid, for det er egentlig litt slitsomt. Jeg bruker muskler når jeg gjør det tror jeg, kjennes sånn ut ihvertfall. Jeg rører bare ikke på meg, jeg bare "stråler" det ut. Sprengt.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Kroppen har en rekke såkalt autonome funksjoner, som de fleste av oss ikke klarer å påvirke selv om vi vil aldri så mye. Pusting er i grenselandet, for vanligvis tenker vi ikke over at vi puster, men vi kan likevel kontrollere pusten og bestemme oss for å slutte å puste. Faktisk er det mulig å holde pusten til man besvimer (men man kan faktisk påføre seg selv hjerneskader hvis man gjør dette).

Men der i mot er veldig få som klarer å endre pupillstørrelsen på kommando (broder'n kan det), det er bare noen få (fridykkere) som kan kontrollere hjerterytmen, selv om dette er en evne som kan trenes opp (faktisk). Det er også veldig få (om noen) som kan kontrollere musklene i tynntarmen eller andre indre organer. Autonome funksjoner skjer automatisk enten vi sover eller våkne, vi slipper å tenke for at de skal fungere. Heldigvis.

Rundt de fleste blodårer er det autonome muskler som regulerer diameteren, blodgjennomstrømmingen og derav blodtrykket. Jeg har lest at det via såkalt biofeedback-trening visstnok skal være mulig å lære seg å senke blodtrykket på kommando.

Hva du klarer å gjøre på kommando aner jeg ikke, men det er altså slett ikke helt umulig at du faktisk klarer å kontrollere en eller annen funsjon i kroppen som vanligvis er autonom. Broder'n oppdaget tilfeldig at når han kjente det kilte i mageregionen på en litt rar måte, så utvidet pupillene hans seg. Så ved trening øvde han seg i å fremkalle den samme kilende følelsen, og nå kan han se rett på en annen person og si at nå utvider pupillene mine seg, og da gjør de det. De blir merkbart større. Han kan også trekke de sammen.

Lenke til kommentar

Kroppen har en rekke såkalt autonome funksjoner, som de fleste av oss ikke klarer å påvirke selv om vi vil aldri så mye. Pusting er i grenselandet, for vanligvis tenker vi ikke over at vi puster, men vi kan likevel kontrollere pusten og bestemme oss for å slutte å puste. Faktisk er det mulig å holde pusten til man besvimer (men man kan faktisk påføre seg selv hjerneskader hvis man gjør dette).

Fuuu :cry:

Men, ja. Dette burde jo ha vært en stor fysisk fordel i idretten? Har du tenkt på å begynne på friidrett eller noe? Når du kan få deg til å få et adrenalinkick i bena når du vil. :)

Lenke til kommentar

Whaat? Sjukt ohmy.gif Så rar kroppen er. Når jeg f. eks bestemmer meg for å bevege fingrene eller hånda så vet jeg ikke egentlig hva jeg gjør. Jeg bare gjør det uten å egentlig tenke hvordan jeg gjør det. Sånn er det også med denne merkelig greia. Er ikke overtroisk eller noe men jeg klarer ikke å tenke noe annet enn at det kan være godt for ét eller annet i kroppen. Eller være dårlig for den. Derfor jeg vil undersøke hva som faktisk skjer.

Det du beskriver med broren din og følelsen i magen føles utrolig kjent ut. Det er akkurat sånn det føles ut. Kanskje pupillene mine også forandrer seg når jeg gjør det der? Shit, det må jeg finne ut av. :) Edit: Tror det fungerte faktisk, men jeg må få noen andre til å observere så det kan være av noe vitenskaplige verdi. Man kan aldri stole på det man tror!

@ ovzer, friidrett? :) Tror ikke jeg ville sett bra ut i sånne outfits :p

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
Når jeg f. eks bestemmer meg for å bevege fingrene eller hånda så vet jeg ikke egentlig hva jeg gjør. Jeg bare gjør det uten å egentlig tenke hvordan jeg gjør det.

Det du gjør der er egentlig ikke en autonom funksjon, men derimot et opplært bevegelsesmønster som er lagret som en såkalt ryggmargsrefleks. Når vi går, så behøver vi sjelden å planlegge hvilke ledd vi skal bøye og når vi skal bevege det ene beinet forover. Men det er ikke medfødt, vi må lære oss å gå, å sykle, å kjøre bil, å gripe en kopp og treffe munnen når du skal drikke og lignende. Se på småbarn når de skal lære seg å bruke ei skjei eller en gaffel, det meste havner på gulvet. Men etter en del trening så går det veldig bra uten at man behøver å tenke over nøyaktig hvilke muskler man skal bruke underveis.

Autonome funksjoner er derimot medfødte, og de fleste av oss kan ikke kontrollere de selv om vi prøver. Men noen få mennesker kan altså klare å kontrollere én eller to av disse funksjonene. Du er muligens én av disse menneskene.

Lenke til kommentar

Skjønner. En kompis av meg fikk hjerneslag i fjor, i en alder av 22 år. Han mistet evnen til å gå, prate og bevege den ene armen. Et stort område i hjernen døde og med det en god del av vokabularet hans også. Han måtte lære seg hvordan han beveger munnen for å skape de forskjellige lydene. Til og med hvordan han skulle bruke stemmebåndene. Det var helt blankt, selv om han visste nøyaktig hva han egentlig skulle si.

Uansett, jeg burde snakke med en lege eller noen om dette, forske litt på det :) Kanskje jeg kan ta kontakt med NTNU og høre om de trenger forsøkspersoner til noe :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Hei, dette er noe jeg har fått til i ganske lang tid men har lissom aldri helt forstått hva i all verden det faktisk er. Kall meg gjerne sprø, men jeg er en veldig normal fyr på 25 år som er veldig interessert i Vitenskap og spesielt evolusjon og tror overhodet ikke på religioner. Bortsett fra buddhisme som jeg synes er litt interessant. Men jeg har nemlig siden jeg var i tenårene hatt "evnen" til å mentalt styre étt eller annet, hovedsaklig i beina. Får det til over hele kroppen, men med størst intensitet direkte i lårene og mot leggene. Det føles ut som adrenalin, men jeg er ikke helt sikker på hva det er for noe. Jeg på en måte bestemmer meg for det, så kjenner jeg umiddelbart at det bruser noe voldsomt. Mer som at det killer, bare rimelig intenst. Jeg kan også bestemme graden/intensiteten av det. Det rareste er at jeg kan gjøre dette like enkelt som når jeg beveger armene. Med sånn som folk som får til å bevege på ørene. Men når det er "tomt" så er det tomt. Da får jeg ikke til å slippe ut mer.

Spørsmålet mitt er egentlig, kan adrenalinnivå måles i sanntid? Da ville jeg isåfall kunne fått undersøkt dette og hva dette er for noe og om det kan være godt for noe. Jeg kan bruke dette bevisst dersom jeg ønsker å roe meg ned eller noe, jeg er nemlig ofte temmelig stressa. Men takler stress veldig godt igjen. Men om det blir for mye så bare lukker jeg øynene og "tømmer meg" . Etter det er jeg helt rolig.

Hva i all verden kan dette være? Er det flere som får til det samme? Jeg tror ikke det er snakk om placebo fordi følelsen føles helt fysisk ut. Og ikke minst umiddelbar. Teorier? :)

Veit AKKUART hvar du mener med den følelsen. Som sagt så funker den best i føttene. Har ikke tengt over det noe særlig før jeg såg posten din. Jeg har gjort det når jeg tenker på at jeg er kald på føttene mine, og tenker at jeg kan fysisk gjøre føttene mine varmere. JA det hørest rart at, men det er bare en tanke. Sier ikke at det faktisk skjer :p

Skal prøve å huske å gjøre det når jeg ligger i benken neste gang :p

Forøvrig så virker det som kroppen min er varmere en andre sine. Jeg er ALLTID den som fryser sist evt. ikke fryser. Jeg er normalt byggd, litt mer muskler en gjennomsittet.

Endret av MrLuni
Lenke til kommentar

Jeg tror forresten at for mye adreanelin-produksjon ikke er bra for hjertet ditt, bare sånn til informasjon, så om du skulle få det til er det kanskje greit å sjekke ut før du blir alt for ivrig med bruke det :) Når det er sagt, er det eksempler på at man kan styre hormonproduksjon mentalt? Produserer man feks mer testosteron om man tenker på sex? Man produserer jo adreanelin om man blir skremt av en skrekkfilm, men det er kanskje vanskelig å skremme seg selv?

AtW

Lenke til kommentar

Hey, jeg trodde jeg var den eneste... Nuvel

Jeg har ikke i nærheten samme kontroll som deg, men når (da) jeg bedriver idrett, og er ganske fysisk presset, har jeg opp til flere ganger bevisst fått kroppen til å bruse av adrenalin. Ganske fett egentlig. Jeg trenger dog et lite spark dog. En målstrek i det fjerne eller en murstein under neven er nok til å få frem krefter jeg ikke trodde jeg hadde, samt den herlige følelsen av at hele kroppen bruser (litt som når kroppen våkner etter at man har sittet på foten), bare at det gjelder alt fra brystkassa til helt ut i fingertuppene.

Snedig hva hjernen får til..

Lenke til kommentar

Jeg merker egentlig ikke så veldig mye til det egentlig. Det kommer kjapt når jeg vil det skal gjøre det, og forsvinner like kjapt som det kom. Når det kommer så merker jeg det først i beina, men det bruser over og det går deretter til hodet. Om det gjør det så kjenner jeg ofte at det nesten svartner for meg. Men det varer aldri så lenge at dette faktisk skjer. Merker ikke så mye av det etter det har roet seg igjen, så det virker rimelig useless for å være helt ærlig :p Jeg har også slitt en del med nerver osv og har som oftest alltid en "klump" i magen med "noe" jeg ikke helt vet hva er. Mulig det har en sammenheng. Nervøsitet som på en måte alltid ligger der, uten at det plager meg altfor mye. Det bare "er der" alltid. Kjennes litt ut som adrenalin det også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...