Hotel Papa Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 (endret) Heisann Fant ut at jeg har et annerledes luftfilter i bilen min, som vist på bildet. Er dette et såkaldt sportsfilter? Krever det noe ekstra vedlikehold? Første gang jeg har vært borti et slikt filter, så vet ikke særlig mye om det. Har også merket at når jeg har kjørt på motorveien og stopper bilen og lar den gå på tomgang, så kommer det en litt merkelig lukt inn i kupeen. Lukter ikke akkurat svidd men det er noe man legger merke til. Kan det komme på grunn av det filteret der? Er det noen fordeler/ulemper ved å ha et slikt filter, kontra et "vanlig"? Det sitter forresten i en '02 Passat 1.8T. Edit: Kan det være turboen? Det kommer inn gjennom klimaanlegget når bilen enten rygger eller går på tomgang. Vanskelig å beskrive lukta =/ Endret 22. oktober 2010 av EvenruD Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 et slikt filter gir litt sportsligere lyd, det du har på bildet ser ut som det er greit montert med slange som tilfører kaldluft. tror ikke lukta kommer fra filteret. men hva er det lille filteret man skimter der? hvis det er oljeåndingsfilter, så kan det være at det kommer oljedamp ut der, og at det er det du lukter. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 (endret) Ulempen med disse filterne på en 1,8T er at luftmengdemåleren ikke liker oljen filteret ofte blir satt inn med. Siden lukten kommer når du rygger og står stille er det jo naturlig å tro at det er eksosen din som lukter? Endret 22. oktober 2010 av Kent Touch This Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2010 (endret) Hmm, det kommer liksom inn gjennom klima anlegget på dashbordet. Man merker at lukten blir blåst ut gjennom dem.. Vet ikke om det kan være eksosen? Lukter ikke som eksos pleier å gjøre. Det lille filteret ser ut til å være festet med strips, på en slange som forsvinner ned i motorrommet et sted. Hvilken funksjon har et oljeåndingsfilter? =/ Er det bedre å bytte tilbake til et normalt luftfilter da? Oppstår det mer slitasje med et slikt luftfilter som sitter i nå? Og kan det være turboen man ser på bildet her? Det er liksom ingen andre logiske steder den kan sitte. Endret 22. oktober 2010 av EvenruD Lenke til kommentar
Brian Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 (endret) Bensiner dette? Isåfall, så er hensikten med et oljeåndingsfilter at den kjører oljedampen eller overslaget fra veivhusventilasjonen i en bypass til atmosfære eller catch-tank istedet for tilbake til innsuget. Fordelen med en slik løsning er at du slipper å få redusert bankefastheten til bensinblandinga inne i sylindren når oljedamp blir gjennvinnet og forbrent en gang til. Du får også en del mindre oljesøl i innsug og gasspjeld. Når det gjelder luftfilteret, så er det egentlig flere ulemper enn fordeler med et slikt "sportsfilter". Mange påstår at de gir en merkbar bedre effekt, mens minst like mange mener det gir ingen effekt, eller helst mindre. Jeg har selv et slikt K&N filter, og jeg merka ikke noe forskjell når jeg bytta iallefall. Lyden ble annerledes selvfølgelig, og den ble litt mer "snerrete" på høyere turtall. Mitt K&N filter må også vedlikeholdes, og jeg renser og oljer det inn på nytt minst en gang i året, og da er det MYE dritt som løsner. Så kort oppsummert: Fordeler: Bedre lyd. Flower litt bedre enn orginalt (både ulempe og fordel) fordel i den forstand at det kommer mer luft inn. Mer luft + mer bensin = større smell = mer effekt. Ulemper: Må vedlikeholdes og oljes inn med jevne mellomrom. Oljen som anvendes kan i noen tilfeller lage krøll med luftmassemåleren. Kan gi mindre effekt om det plasseres ugunstig. Slipper mer luft inn, dårligere filtre kan slippe for mye inn, altså partikler du helst ikke vil ha inn. Når det kommer til ditt siste spørsmål ang hvor du finner turboen, så er dette en ganske grei sak. Nå er det en stund siden jeg så turboen på en 1,8 passat, men jeg mener å huske at den var ganske liten, typ to knyttnever stor eller noe lignende. Det du kan gjøre er å følge trykkrørene/slangene fra innsuget til turboen. Innsuget, altså det som omringer peilepinnen (4rør) går ut og over til en slange som forsvinner ned på bildet ditt. Følg denne slagen, er vel 2-3" stor denne, til du finner turboen. Den vil først gå inn til en intercooler og deretter tilbake til turbo. En annen kortere vei er å sjekke ved luftfilteret. Denne står på sugesiden av turboen, så om du følger røret hvor luftfilteret sitter, så skal det første du støter på være turboen. Endret 23. oktober 2010 av Brian Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2010 Takk for kjempe bra svar! Det er bensin ja. Så det kan godt være at lukten kommer fra dette oljeåndingsfilteret altså? Spørsmålet er da om man skal få tak i et orginalt luftfilter, eller om man skal fortsette med det som sitter i nå? Hvordan ser man om det er good shit? Når du sier at det "dyppes" i olje, så ser jeg for meg at man dypper den i skikkelig olje, men så fant jeg denne: http://www.knfilters.com/cleaning.htm Så jeg regner med at man skal kjøpe spesiell luftfilter renser og olje? Kanskje greit å gjøre det nå, hvis man ikke vet når det har blitt gjort sist. Lenke til kommentar
Jøtul Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 det du må passe på er om luftmengde/luftmassemåleren på bilen din tåler oljen på luftfilteret. sjekk på hjemmesidene/forumet til feks vw-audi klubben, de vet sikkert litt mer om denne motoren. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Sitter ikke LMM normalt før luftfilteret? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Takk for kjempe bra svar! Det er bensin ja. Så det kan godt være at lukten kommer fra dette oljeåndingsfilteret altså? Spørsmålet er da om man skal få tak i et orginalt luftfilter, eller om man skal fortsette med det som sitter i nå? Hvordan ser man om det er good shit? Når du sier at det "dyppes" i olje, så ser jeg for meg at man dypper den i skikkelig olje, men så fant jeg denne: http://www.knfilters.com/cleaning.htm Så jeg regner med at man skal kjøpe spesiell luftfilter renser og olje? Kanskje greit å gjøre det nå, hvis man ikke vet når det har blitt gjort sist. Nei, skulle ikke tro det. Da skulle det i tilfellet ha lukta noe oljelignende. Har selv utåndingsfilter og merker ikke noe til det, så det problemet er nok noe annet. Det er helt opp til deg selv, så lenge lmm ikke tar skade og du orker å rengjøre det samt det ligger på en litt skjermet og grei plass, så ser jeg ingen grunn til å ikke fortsette å bruke det. Det dyppes ikke nei. Det er som den guiden du nevner. Man kjører på med noen runder filterrens, og lar det stå og godkjøre seg en liten stund. Så skyller man med masse lunka vann, og gjør dette flere ganger om det er nødvendig. Til slutt sprayer man et passe tynt lag med olje på filteret, ikke så mye at det retnner eller drypper, men slik at det bare er fuktet. Deretter er det viktig å vente litt før du smekker det på bilen og kjører, så du ikke kjører rundt med nyolja og vått filter. Sitter ikke LMM normalt før luftfilteret? Lmm sitter rett etter luftfilter som regel. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2010 Okai, men slik det ligger nå er det skjermet greit nok? Behøver ikke varmeskjold e.l? Får prøve å grave litt rundt omkring og finne ut av hvilken olje man burde bruke, og hva det er som lukter sånn. Takker så mye for hjelpen Lenke til kommentar
Brian Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Det så ut til å ligge greit, så lenge det ikke blir søkkvått og er skjermet fra drit, så skal det være greit. Så også ut som den lå såpass langt unna motoren at det ikke blir nødvendig. Så lenge den har tilgang på frisk kald luft utenfra så skal det gå fint. Et alternativ du kan bruke er K&N cleaner kit, selges for nesten ingenting på ebay. Men du bør undersøke hvilket filter du har og om dette skal ha olje, og om d evt skal ha en annen type olje. K&N filter skal iallefall ha olja fra K&N. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2010 (endret) Såvidt jeg kan se og merke, så står det BSR på dekslet. Hoppa inn på BSR sin side og fant: http://www.bsr-tunin...dukter/4690111/ Så gjelder det bare å finne ut om LMMen tåler den oljen da? Lurer på om han forrige eieren også har montert en annen eksos på den, da det ser ganske nytt ut nedi der og det står BSR på de doble pottene. Endret 23. oktober 2010 av EvenruD Lenke til kommentar
Brian Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Kjør på, merker fort om den ikke tåler det eller ikke Jeg satsa på at den tålte det, og den overlevde fint den. Om den ikke tåler det vil den bare gå i stykker etterhvert. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2010 Okai, er det dyrt å skifte den da? Tror jeg må få noen til å se på den lukta der. Om det skulle være oljedam eller liknende, så er jo ikke det særlig sundt. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Den er enkel å skifte selv, tar bare 3min på min iallefall. Hva prisen på en slik til din bil ligger på er jeg ikke sikker på. Bare å søke litt så finner du pris. På min er det også mye delte meninger ute å går om den skader lmm eller ikke, men min har iallefall ikke streika enda, selv om jeg har brukt filteret i to år nå. Men blir vel opp til deg om du tar sjangsen på at det går greit eller ikke. Filteret har vel stått på en stund hos deg eller? Vanskelig å si hva lukta kan være med så lite beskrivelse. Er den søtlig så kan det tyde på kjølevæskelekkasje. Tviler på at oljeåndingsfilteret skal være problemet, med mindre den står helt klin opptil kupevifta. Den er enkel å skifte selv, tar bare 3min på min iallefall. Hva prisen på en slik til din bil ligger på er jeg ikke sikker på. Bare å søke litt så finner du pris. På min er det også mye delte meninger ute å går om den skader lmm eller ikke, men min har iallefall ikke streika enda, selv om jeg har brukt filteret i to år nå. Men blir vel opp til deg om du tar sjangsen på at det går greit eller ikke. Filteret har vel stått på en stund hos deg eller? Vanskelig å si hva lukta kan være med så lite beskrivelse. Er den søtlig så kan det tyde på kjølevæskelekkasje. Tviler på at oljeåndingsfilteret skal være problemet, med mindre den står helt klin opptil kupevifta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå