Gå til innhold

Mitt første kamera - trenger gode råd :)

Anbefalte innlegg

Hei alle fotoglade :)

Jeg har alltid vært glad i å ta bilder og etter at barna fikk et Canon eos 30D, har interessen for å kunne ta gode bilder virkelig fått fart :)

Nå har jeg lyst til å kjøpe meg et eget, men er totalt uvitene om hva jeg bør kjøpe. Jeg har prøvd å finne ut av det ved å studere flere nettsider, forum osv...men føler meg like lite klok :)

Kan dere hjelpe meg?

Jeg er veldig amatør og må lære meg alt om alt. Det er mange speilreflekskameraer som kan kjøpes på Elkjøp nå for en rimelig pris, er dette helt ok førstegangskjøp?

Blir kjempeglad for innputt :)

Jeg elsker å ta bilder av naturen, nærbilder...mennesker...bygninger, byliv ja-egentlig alt, med natur som forkjærlighet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv holdt meg til Canon i mange år...(det er nok mange gode alternativer), men jeg tenkte at siden andre i familien hadde det, så kan dere jo bytte litt på objektiver. Det finnes mange gode lærebøker for alle Canon kameraene. Selv har jeg 50D og er strålende fornøyd med det, (hadde 400D først)

Lenke til kommentar

Hei! Vil til ditt bruk anbefale å kjøpe omtrent det billigste du finner. De billigste speilreflekskameraene på markedet i dag er veldig gode kameraer, og får stort sett jobben gjort. Det er vanligvis ikke slik at ett spesifikt kamera er stort bedre til en type fotografi enn et annet. Det har vanligvis mer med objektivet (linsa) å gjøre. Mitt tips er å kjøpe et rimelig kamera, og når du finner ut at det er noe du liker spesielt godt, eller et område der du føler at du mangler noe, kjøper du et annet objektiv som er mer egnet til den typen fotografi. Dette er også mer fremtidsrettet, da du vil beholde alle objektivene ved eventuelt kjøp av nytt kamerahus, så lenge du holder deg innenfor samme merke.

Jeg er en Nikon-person, rett og slett fordi jeg liker hvordan de føles i hendene, og hos Nikon er d3100 definitivt det beste kjøpet av billig-modellene, men i og med at du allerede har et Canon-kamera i familien vil jeg anbefale å gå for Canon, da du og dine barn kan dele på objektiver og annet utstyr. Ellers, har jeg ikke noen mer konkrete modeller å gå for da jeg ikke er så oppdatert for Canon, men håper dette hjalp litt.

Endret av (PiD) EiRiCH
Lenke til kommentar

Hm, nå vurderer jeg å gå for 550D i stede - er kanskje ikke så store forskjellen? Må gruble litt :)))

En 550D vil riktignok koste noe mer enn en 500D; men den er samtidig forbedret på en del punkter. Jeg synes at forbedringene er verdt merprisen.

Har du råd, så bør du vurdere å kjøpe med EF-S 18-135mm istedet for standardobjektivet (18-55mm IS) da du vil få et bedre objektiv med lengre rekkevidde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...