gnabig Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 hei jeg skal opp til ikt fag prøve snart og begynner å få litt nerver for det. fortiden lærling, jobber på en vgskole i oslo. lurer på om noen har noe tips på hva jeg kan begynne å gjøre eller lese på, gi tips er du snill, hva med dokumentasjon og logg er litt dårlig på det. Lenke til kommentar
Earthrise Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Er selv lærling innenfor IKT-Servicefag for øyeblikket. Jeg ble fortalt at dokumentasjon er veldig viktig her, og at man får trekk på fagprøven om man ikke har dokumentert skikkelig. Den lærlingen som var her før meg hadde dokumentert ordentlig, og sensorene ble veldig imponerte. Lenke til kommentar
gnabig Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2010 nå ble jeg veldi glad for å høre fra deg jeg skriver noe dokumentasjon og noe skriver jeg ikke, noe jeg burde, jeg står litt fast med å velge oppgave til fag prøve, skal sette opp server som alle andre eller, bare velge insikt.hvis du kjenner til det, hva er din forslag Lenke til kommentar
gnabig Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2010 Er selv lærling innenfor IKT-Servicefag for øyeblikket. Jeg ble fortalt at dokumentasjon er veldig viktig her, og at man får trekk på fagprøven om man ikke har dokumentert skikkelig. Den lærlingen som var her før meg hadde dokumentert ordentlig, og sensorene ble veldig imponerte. nå ble jeg veldi glad for å høre fra deg jeg skriver noe dokumentasjon og noe skriver jeg ikke, noe jeg burde, jeg står litt fast med å velge oppgave til fag prøve, skal sette opp server som alle andre eller, bare velge insikt.hvis du kjenner til det, hva er din forslag Lenke til kommentar
Yanami Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Jeg vet ikke om du har hatt fagprøven allerede eller om du skal ha, men det høres utrolig merkelig ut at du skal velge oppgaven, og ikke fagansvarlig. Lenke til kommentar
Shiktu Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Jeg vet ikke om du har hatt fagprøven allerede eller om du skal ha, men det høres utrolig merkelig ut at du skal velge oppgaven, og ikke fagansvarlig. Sier meg enig her. Er som regel den fagansvarlige som sender inn spørsmåla som du senere får siden han vet best hva han har lært deg. Noen kan få en oppgave om å lage et nettverk for 10 maskiner mens andre kan få en oppgave om å lage et nettverk for 200 maskiner. Også er dokumentasjonen veldig viktig. Du må vite hvorfor du gjør dine valg, en sensor vil aldri godta "fordi boka sa det","fordi jeg trykket på neste, neste, neste helt til den var ferdig" som en forklaring. Jeg strøk selv og det var som regel på akkuratt dette jeg støk på. Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Du trenger ikke lese på noe. Du vil bli testet i ting du skal kunne etter 2år som lærling. Lenke til kommentar
vivastar Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Du blir testet i de oppgavene som er relevant for den arbeidsplassen du har jobbet på i 2 år. Og det er ikke du som skal velge oppgave, det hørtes veldig rart ut, din fagansvarlig skal skrive oppgaven din basert på de arbeidsoppgavene du har. For meg var den ene uken med fagprøven var nesten den slappeste uken jeg hadde som lærling på 2 år, å fikk meget godt bestått, var nesten som å gjennomføre IKT driftsfag på nytt bare på en uke, slappeste året jeg har hatt Lenke til kommentar
vivastar Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) Dobbelpost---- Endret 4. januar 2011 av vivastar Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Du blir testet i de oppgavene som er relevant for den arbeidsplassen du har jobbet på i 2 år. Og det er ikke du som skal velge oppgave, det hørtes veldig rart ut, din fagansvarlig skal skrive oppgaven din basert på de arbeidsoppgavene du har. For meg var den ene uken med fagprøven var nesten den slappeste uken jeg hadde som lærling på 2 år, å fikk meget godt bestått, var nesten som å gjennomføre IKT driftsfag på nytt bare på en uke, slappeste året jeg har hatt Ser selv der jeg jobber at lærlinger har "slappe" år. Tro om det har noen sammenheng med at INGEN av de får tilbud om noe mer jobb etter lærlingetiden. Lenke til kommentar
vivastar Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 (endret) Du blir testet i de oppgavene som er relevant for den arbeidsplassen du har jobbet på i 2 år. Og det er ikke du som skal velge oppgave, det hørtes veldig rart ut, din fagansvarlig skal skrive oppgaven din basert på de arbeidsoppgavene du har. For meg var den ene uken med fagprøven var nesten den slappeste uken jeg hadde som lærling på 2 år, å fikk meget godt bestått, var nesten som å gjennomføre IKT driftsfag på nytt bare på en uke, slappeste året jeg har hatt Ser selv der jeg jobber at lærlinger har "slappe" år. Tro om det har noen sammenheng med at INGEN av de får tilbud om noe mer jobb etter lærlingetiden. Anbefaler deg sterkt å ta almenfaglig påbygning etter lærlingetiden å studere noe innen data etterpå. Kun IKT service fag er ikke noe å satse på hvis du ikke får deg jobb rett etter på å klarer å jobbe deg til erfaring å ta "spesielle" sertifikater etterpå. Men du står så mye sterkere etterpå hvis du tar utdanning etter fagbrevet. Hvis du tar utdanning etter fagbrevet da vil jeg si at du har mye større sjanser å få jobb enn de som har gått kun almenfag og høyskole for du har jobberfaring i tillegg til en attraktiv utdanning etterpå. Endret 18. januar 2011 av vivastar Lenke til kommentar
gnabig Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2011 Jeg vet ikke om du har hatt fagprøven allerede eller om du skal ha, men det høres utrolig merkelig ut at du skal velge oppgaven, og ikke fagansvarlig. hei og takk for sist.har ikke hatt fag prøven enda. men den blir i sammarbeid med min veileder og sensor -- ut fra hva jeg har gjort på jobbe. er litt nervøs for prøven. jeg har jobbet påå skolen og har brukt insikt løsningen. om du kjenner den. hva er det du anbefalle å skrive i fag prøven. Lenke til kommentar
gnabig Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2011 takk ..skal ha det i bak hodet bro. dokumentasjon og begrunnelse for mine valg av løsninger. Lenke til kommentar
Yanami Skrevet 24. mai 2011 Del Skrevet 24. mai 2011 Min fagprøve var den lengste som har vært i bedriften jeg jobber i. (har vært fast ansatt i 10måneder nå, fikk jobbtilbud når fagprøven var bestått.) Den varte opp i mot 3 timer! Jeg ble spurt opp og ned om alt mulig, så jeg regner med de var interessert i å se hva jeg egentlig kunne. Har hørt fra andre jeg kjenner som har hatt fagprøven, og de ble ikke spurt om en dritt. Jeg vil si at det kom godt med for min del å bli spurt så mye for å vite hvor mye jeg egentlig har fått med meg igjennom 2år med lære. Oppgaven min var å sette opp W2K8 server med WDS/WIN7 x86/x64 helauto-installasjon for installasjon ombord på båter. Sette opp AD/DHCP/DNS, network shares, mekke logonscript, GPOs, Satte opp WSUS, konfigurering av switcher for oppkobling mot dialup-terminaler samt VSAT forbindelse. I tillegg tilrettelegge autoinstallasjon av Office, winzip, antivirus og andre programmer. En ganske stor oppgave spør du meg, men det gikk. Ble derimot lange dager, opptil 14 timer hver dag. Var dog veldig lærerikt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå