EchoMaker Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Inspirert av en artikkel på forskning.no om enveisreise og etablering av en koloni bestående av 150 mennesker på Mars (http://www.forskning.no/artikler/2010/oktober/268442) ønsker jeg å stille følgende spørsmål; Hvilke yrkesgrupper tror du vil være representert når disse 150 menneskene blir valgt ut en gang i fremtiden? Leger/Kirurger, definitivt. Politi/soldater. Men hva annet? Kybernetikere? Fysikere? Fremtiden er spennende! Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Dette blir vell svært avhengig av kva slags rammer som blir satt rundt prosjektet og kva slags utstyr som skal driftes. Eg er heilt enig i at leger/kirurger/sjukepleiere og anna medisinsk personell er ei heilt sjølvsagt yrkesgruppe på ein slik ekspedisjon. Men når der det gjeld politi/soldater så er det veldig avhengig av kva slags rammer som blir satt, i eit lite samfunn med berre 150 personer så trengst det nok ikkje ei eiga yrkesgruppe for å holde ro og orden. Og dersom det er behov for dette så kan det vel være ei deltidsstilling som f.eks sjefskirurgen har? Soldater er vel kun nødvendig dersom det er aktuellt med våpen/forsvar. Under ein enkel ekspedisjon til mars så tviler eg på at militært personell er nødvendig (med mindre vi forventer ein invasjon fra romvesen). Av det som eg tenker meg i første omgang er at vi må ha medisinsk personell slik at ekspedisjonen kan holde sine medlemer friske samt håndtere barnefødsler og liknande. Den neste yrkesgruppa er nok psykologer for å holde folket mentalt friske. Dei neste yrkesgruppene er avhengige av kva utstyr som er på plass. Vil det f.eks være behov for ein rørlegger eller vil det rett og slett ikkje være noke særlig til rør i kolonien? Skal det gjennomføres forskning så er forskere, ingeniører, biologer, osv aktuelle. På generell basis så bør nok dei fleste yrker være representerte, men eg trur nok at mange personer vil kunne representere fleire yrker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå