Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fravær på ungdomsskole

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går i 10. klasse på ungdomsskolen.

Jeg har i første termin vært borte i 5 dager pga. begravelse/sykdom. Har det mye å si for videre utdanning? Eller telles det nesten ikke siden dette bare er "grunnskolen". Jeg kommer vel inn på den skolen jeg vil uansett?

Er det en grense jeg ikke burde overgå i antall dager borte fra skolen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg går i 10. klasse på ungdomsskolen.

Jeg har i første termin vært borte i 5 dager pga. begravelse/sykdom. Har det mye å si for videre utdanning? Eller telles det nesten ikke siden dette bare er "grunnskolen". Jeg kommer vel inn på den skolen jeg vil uansett?

Er det en grense jeg ikke burde overgå i antall dager borte fra skolen?

Det er ikke så mye nå, men hvis du har rundr 5 fraværsdager i hver termin og ender opp med over 20 fraværsdager så er det litt mye. Du kan snakke med rektor og få han til å skrive ut et skjema som dine foresatte fyller ut. Der skriver de "grunnene" for at du har en del fraværsdager. Så signerer de papiret, så får du det som en kommentar på vitnemålet. Var i hvert fall det på min skole.

Lenke til kommentar

Dersom du skal studere videre på VGS har det lite å si.

Dersom du skal på universitet gir alle faen.

Dersom du skal jobbe rett etter skolen kan det være litt verre.

Det finnes en grense der du ikke lenger vil få et vitnemål om jeg husker rett, men 5 dager er laaangt under denne, særlig ved godt begrunnet fravær.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

jeg hadde, 40 dager til sammen. fikk vitnemålet og kom inn på førstevalget. har ikke en dritt å si, og det samme gjelder karakterer! alle kommer inn uansett om du har 1,2 i snitt, hvor noen sier du må ha 5 for å komme inn. grunnskole e bare piss. vgs som gjeld!

Lenke til kommentar

jeg hadde, 40 dager til sammen. fikk vitnemålet og kom inn på førstevalget. har ikke en dritt å si, og det samme gjelder karakterer! alle kommer inn uansett om du har 1,2 i snitt, hvor noen sier du må ha 5 for å komme inn. grunnskole e bare piss. vgs som gjeld!

L2troll.

On-topic: 5 dager tror jeg ikke er noe krisetall. De fleste kommer inn hvor de vil med +/- 10 dager i fravær. Men det er jo selvfølgelig en faktor som spiller inn når ledelsen på den skolen du har søkt deg inn på skal evaluere søknadene. Så prøv og hold det så lavt som mulig uansett. :)

Lenke til kommentar

On-topic: 5 dager tror jeg ikke er noe krisetall. De fleste kommer inn hvor de vil med +/- 10 dager i fravær. Men det er jo selvfølgelig en faktor som spiller inn når ledelsen på den skolen du har søkt deg inn på skal evaluere søknadene. Så prøv og hold det så lavt som mulig uansett. :)

Nåja, opptak til VGS er rent karakterbasert, med mindre du søker særskilt...

Lenke til kommentar

Nåja, opptak til VGS er rent karakterbasert, med mindre du søker særskilt...

Hvis to elever har akkurat samme snitt når det kommer til karakterer. Hvem tror du de velger; han som har 30 dager eller han som har 0? Karakterer kommer selvfølgelig først, men fravær; selvom det kanskje ikke er blir nevt eller sagt noe sted, det er også en faktor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...