Fridtjof123 Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 (endret) Hei! Vi skal snart begynne på en ny selvlaget oppgave i automatisering. Vi har bort i mot to måneder på denne oppgaven, også lurer jeg på forslag til hva jeg kan lage. Eksempler på oppgaver kan være: Styring til en heis og styring til en industriport. I Oppgaven skal vi tegne skjema, skrive en sluttrapport og koble opp anlegget. Jeg tar godt i mot alle forslag Endret 9. november 2010 av Fridtjof123 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Heis med tre eller flere etasjer Lenke til kommentar
Fridtjof123 Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2010 Kunne gjerne tenke meg noe annet, da noen lagde dette i fjor Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Hva slags utstyr er det dere kan bruke? Type PLS, frekvensomf. servo ? Hva slags kommunikasjon har du tiljengelig evnt OP-panel? Lenke til kommentar
Fridtjof123 Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2010 Vi kan bruke PLS, men vi bruker for det meste kontaktorer. Ellers kobler vi allt i skap som har knapper og lys. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Trodde det var automasjon ikke releteknikk. He he. Typisk norsk skole 30 år bak i tid. Du kan jo kansje prøve å lage en styring som styrer 2 pumper i en tank. 1 lavt nivå for at en pumpe starter og et nivå for at begge starter. Du kan da også lage det slik at de 2 pumpene starter annenhver gang på nivå 1 slik at begger blir brukt regelmessig. Du kan jo også legge inn litt alarmer som motorvern og signal når nivå 2 blir aktivert. Kansje også et tidrele hvis nivået ikke synker etter en viss tid. Dette er ganske vanlig styring av f.eks. en kloaktank som brukes der det ikke er nokk fall på kloakkrøret. 1 Lenke til kommentar
Fridtjof123 Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2010 (endret) Hørtes interessant ut Ingen som har noen andre forslag da? Anyone? Endret 27. oktober 2010 av Fridtjof123 Lenke til kommentar
Fridtjof123 Skrevet 10. november 2010 Forfatter Del Skrevet 10. november 2010 Jeg må jo si at jeg syns det er litt kleint at jeg bare har fått 6 svar på denne posten. Vær så snill og kom med noen forslag, jeg tar alt jeg kan få Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 (endret) Du kan jo lage styring til en automatisk sag som kapper emner i en gitt lengde. Da trenger du: Kontaktor til motoren som driver sagbladet. Endestoppbryter som regulerer lengden på emnet. Relé som styrer en pneumatikkventil med fjærretur. Endebryter på arma med sagblad, slik at den returnerer når man har kuttet emnet. Mikrobrytere som stopper saga om noen prøver å komme til bladet under drift. Du kan enkelt simulere alle disse tingene med trykknapper og reléer, jeg regner med at du ikke har mulighet til å lage selve maskinen, og neppe har pneumatikkventiler. Endret 10. november 2010 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
Fridtjof123 Skrevet 11. november 2010 Forfatter Del Skrevet 11. november 2010 takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå