Gå til innhold

Regne på strømpriser

Audiosun

Anbefalte innlegg

Fikk en oppgave der man skulle regne ut diverse kostnader.

Noe måtte man finne ut selv, gruppen min hadde forskjellig synspunkter på dette med strømpriser.

Så jeg lurte på om noen hadde en fin cirka pris, da tenker jeg selve prisen pr kwh inkludert nettleie og slike faste avgifter

Problemet er at strømprisene varier, men det hadde vært greit med en slags "regel" som er cirka lik totalen i svingningene i strømprisen.

F.eks 1kwh+nettleie+osv = 2 kr pr kwh.

Så kan man estimere 1 månedsforbruk nå i desember eller april neste år, etter den "regelen".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kraftpris er den prisen selskapet kjører strøm for.

Prisene har de her http://www.nordpool.com/

Så har du nettleie som varierer veldig med tanke på sted / type bolig.

Så har du forbruksavgift og moms.

Selskapene tar ca 2øre til seg selv pr kwt.

1/3 av regningen går rett til staten i avgifter og kraftprisen du må betale er avhengig av strømprisene på børsen samt vann i magasinene.

Den momsen er merverdiavgift av summen av kraftpris, nettleie og forbruksavgift og av det er det forbruksavgiften og merverdiavgiften som går rett til staten.

Selger for eks Nordpool strøm til 53 øre pr kwt så blir det ca 77 øre for oss inkl moms.

Siden det varierer mye mellom vinter og sommer + at svensk leveranse svikter i kulda/ er nede for vedlikehold så regner jeg iallefall i Trondheim 1kr kwt i snitt inkl moms.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...