Gå til innhold

Blonde takler kulde bedre enn mørkhårede.

Anbefalte innlegg

Min kamerat kom med en påstand at siden han var blond taklet han kulde enn meg og min venn (begge mørkhårede). Han argumenterte med at den blonde rasen hadde blitt lysere etter at mennesket flyttet seg rundt i verden fra Afrika for leeeeeenge siden. Jeg og min kamerat mener at dette utspillet er helt teit. Og når vi tok opp at det var hvor mye fettlag du hadde rundt kroppen som holdt deg varmen så blåste han det ganske greit vekk det argumentet med en gang.

Noen innspill for/mot dette her, eller som har med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke komme på å ha sett bilde av en blond inuitt, og de fleste samer (som jo har holdt til langt nord temmelig lenge) er vel også mørkhårede.

Jeg nevnte dette, og da begynte han å snakke om at D-Vitamin gir deg mørkere hår eller noe. Siden de lever av fisk, så får de mye d-vitamin derifra, og derfor var de mørkhårede.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke komme på å ha sett bilde av en blond inuitt, og de fleste samer (som jo har holdt til langt nord temmelig lenge) er vel også mørkhårede.

Har hørt at samene er mørkhårede på grunn av at spansjoler dro opp dit for lenge siden og blandet seg litt med urbefolkningen. Vet ikke om det er sant :p

Nå har ikke dette med blond eller mørkt hår, men kan hende det er noe sånt hos dem også. Men har hørt at de som har rødt hår, har en hud type som absorberer med vitamin D, og har også bedre egenskaper til å holde på varmen.

Lenke til kommentar

Har hørt at samene er mørkhårede på grunn av at spansjoler dro opp dit for lenge siden og blandet seg litt med urbefolkningen. Vet ikke om det er sant :p
Det samiske språket tilhører den uralske gruppen, har har dermed lenge pekt mot at samene kommer fra asia (hvor det er mye sort hår =), men genetiske studier viser at samene er "like mye" asiater som europeere. Det samiske folket har mao en "broket" historie, i så måte at de mest sannsynlig er resultatet av en blanding av flere folkegrupper som ankom lappland området over tid.

Men har hørt at de som har rødt hår, har en hud type som absorberer med vitamin D, og har også bedre egenskaper til å holde på varmen.

Dette er kun en hypotese, som etter hva jeg vet ble fremmet på 1970-tallet. Husker ikke av hvem.

Men det er en påvist sammenheng mellom rødt hår og ømfintlig hud.

OG det er studier som antyder sammenheng mellom rødt hår og høyere smerteterskel...

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Jeg nevnte dette, og da begynte han å snakke om at D-Vitamin gir deg mørkere hår eller noe. Siden de lever av fisk, så får de mye d-vitamin derifra, og derfor var de mørkhårede.

D-vitamin har ingenting med hårfargen å gjøre.

Det har vært antatt at mørk-hudede mennesker er mindre effektive til å produsere D-vitamin i huden, men det er visstnok feil, eller ihvertfall nå ikke så sikkert lenger. Mulig det var det han kompisen din tenkte på og forsøkte å vri til et argument for sin merkelige, merkelige mening...

Lenke til kommentar

det er jo en fornuftig tankegang, om man da tar utgangspunkt i at alle blonde stammer fra områder med kaldt klima, og at lys hud er et resultat av en evolusjonær beskyttelse mot kulde. det er en logisk konklusjon når man ikke har noen peiling på de reelle omstendighetene. som et lite barn som tror storebror forsvinner når han gjemmer seg bak sofaen. totalt idiotisk, but hey

Lenke til kommentar

det er jo en fornuftig tankegang, om man da tar utgangspunkt i at alle blonde stammer fra områder med kaldt klima, og at lys hud er et resultat av en evolusjonær beskyttelse mot kulde. det er en logisk konklusjon når man ikke har noen peiling på de reelle omstendighetene. som et lite barn som tror storebror forsvinner når han gjemmer seg bak sofaen. totalt idiotisk, but hey

Men det finnes likevel folk i Norge, uten umiddelbart slektskap til tyrkere eller spanjoler, som har mørkt hår.

Om fyren hadde påstått at en Afrikaner frøs pga. evolusjonære årsaker, da ville jeg hatt større forståelse for dette.

Lenke til kommentar

Samene, sammen med finlenderne og balterne, er lyse mongolere. De har jo helt andre type kromosomer enn oss Europeere.

Samers mtDNA grupper viser en tilhørighet til europa, mens Y-DNA markeringene viser en tilhørighet til Asia.Godt mulig den folkegruppen som kom til å bli samer utvandra fra sibir, men før de "ble" samer blanda de blod med europeere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...