Gå til innhold

Brusavhengighet, hvordan slutte?

Migla

Anbefalte innlegg

Hey!

Jeg er en av de mange ungdommer som drikker brus. Litt for mye brus.

Jeg har blitt påvirka av foreldra mine, som drakk mye pepsi max( og drikker), og jeg har selvfølgelig begynt med det samme. For 4-5 år sia. Jeg er 15.

Jeg drikker opptil 3 liter daglig, av Pepsi Max, som inneholder noe sykt mye søtningsstoffer.

Det går ikke en jævla dag uten at jeg drikker det. Og hvis vi tilfeldigvis ikke har det i kjøleskapet en dag, er jeg nødt til å gå i butikken og svi av mine egne penger for en flaske Pepsi max.

.. jeg har aldri hatt hull, det er jeg stolt over!

Hvordan kan jeg slutte eller hakke ned? Har lest masse på nett. Og det er faen ikke lett å quitte denne jævla brusen. Vil helst ha tenna mine etter jeg er 20 år!

Folkens! Det å si at jeg ikke er avhengig, vet dere ingenting om, desverre. Så ikke kom med usaklige innlegg som at jeg ikke kan være avhengig osv. selvom jeg bare er drittungen. Jeg er vel det som kan kalles koffeinavhengig. Pepsi max tilfredsstiller, på en måte.

Takk for all hjelp!!

Endret av Migla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva om du prøver å bytte ut brusen med noe? F.eks juice eller lingende. Du har kanskje en vane på når du tar deg et glass brus, da kan du heller ta deg et glass eller to med juice.

Bra forslag, spesielt med tanke på at juice er enda mer skadelig for tennene enn brus og har like mye ubrukelige karbohydrater.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar. Skal prøve "nedtrappingsmetoden". Prøver også å drikke mer vann. Men er kanskje noe med at jeg får søtsug...

Søtsug kommer av at man har puttet noe søtt i kroppen fra før av. Prøv en dag å spis grovt brød til frokost og drikk mye melk til. Om du er skikkelig mett av sunne ting vil ikke kroppen ha søtsaker.

Dette sier jeg av egen erfaring, kunne lett suge i meg 3 liter cola om dagen men det forsvant etter omlegging av kosthold :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er vel det som kan kalles koffeinavhengig. Pepsi max tilfredsstiller, på en måte.

Drikk kaffe. Er en grunn for at så mange gjør det. Og det er mer koffein i kaffe, så du trenger ikke å drikke så mye.

For mye koffein øker også hyppigheten på blæren, du vil kunne oppleve å måtte urinere en god del mer, og du får sannsynligvis et større væsketap.

Lenke til kommentar

Hva om du prøver å bytte ut brusen med noe? F.eks juice eller lingende. Du har kanskje en vane på når du tar deg et glass brus, da kan du heller ta deg et glass eller to med juice.

Ikke juice, det er omtrent like dårlig for tennene som brus. Drikk heller vann eller melk. Selv sjokomelk er betydelig bedre for tennene enn både brus og juice.

Jeg drikker også litt mer brus enn jeg burde. Dette vil med tiden straffe seg i form av dårlig tannhelse, betydelig større risiko for å få sukkersyke og vektøkning.

Lenke til kommentar

Det jeg vil anbefale er enten å drastisk minske inntaket eller stoppe helt. Som alternativ vil jeg anbefale Farris Bris (med smak - jeg liker den med fersken) eller lignende mineralvann uten sukker.

Jeg kunne ikke fordra det for mange år siden (det smakte bittert) men nå har jeg ingen problemer med å drikke det som alternativ. Om du ikke liker det med en gang, prøv litt til. Om det ikke går er vann aller best. :)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Bra forslag, spesielt med tanke på at juice er enda mer skadelig for tennene enn brus og har like mye ubrukelige karbohydrater.

Er juice virkelig MER skadelig for tennene enn brus?

Endret av Antipedoaction
Lenke til kommentar

Er juice virkelig MER skadelig for tennene enn brus?

Ja, det har en lavere PH verdi enn brus.

Lenke til kommentar

Da veit jeg det å. Men tilbake til topic. Du får vel bare gjøre som de fleste her har nevnt fra før av, bare bestem deg for å slutte. Hvis du får lyst på en søt smak i munnen, kan du jo ha en tyggispakke på lur? Det er jo allerede gitt masse tips her, så er vel bare å prøve ut hva som virker for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...