Myratir Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Hei, jeg la ut for litt siden et emne om at Pcen ikke ville starte. Nå starter PCen men den er helt syk treg. Windows load screen tar 5min og etter login så er det svart i noen min så plutselig kommer det melding om at jeg skal Formatere Disk i stasjon :A.. Så kommer skrivebordet og da tar det enda lengre tid før alt laster inn. Når alt er ferdig lastet Går alt treigt. Alt dette skjedde plutselig BTW. Jeg har en mistanke at hardisken har gått føyka, men jeg er ikke sikker. Har noen noe anelse hva som er feil? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Prøv å kjøre HDtune på disken din. Post resultatet her etterpå så blir det lettere å fastslå hvorvidt det er disken som er røket. Og nb: Kjør HDtune i sikkerhetsmodus så reduserer du sjansen for å få "bad result" pga andre programmer skal ha tilgang til disken samtidig. Lenke til kommentar
Myratir Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2010 (endret) Prøv å kjøre HDtune på disken din. Post resultatet her etterpå så blir det lettere å fastslå hvorvidt det er disken som er røket. Og nb: Kjør HDtune i sikkerhetsmodus så reduserer du sjansen for å få "bad result" pga andre programmer skal ha tilgang til disken samtidig. Hei, nå har jeg kjørt programmet På min stasjonære PC her er Resultatene: Endret 22. oktober 2010 av Myratir Lenke til kommentar
doofus Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Har du en USB harddisk eller pinne samt USB Legacy support på i BIOS? Lenke til kommentar
Myratir Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2010 (endret) Har du en USB harddisk eller pinne samt USB Legacy support på i BIOS? Hmm jeg vet ikke helt hva du snakker om. Men jeg har en USB minnebrikke ja. Jeg kan se om jeg finner noe om USB Legacy Support i BIOS EDIT: Jeg har funnet ut at USB Legacy Support er: Enable. Og ja jeg har en USB Ekstern Hardisk også. Endret 22. oktober 2010 av Myratir Lenke til kommentar
doofus Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 (endret) Veir ikke om det har noe med dine probemer å gjøre, men hadde en WD elements ekstern harddisk kobla til min maskin, og da var det de samme symptomene. Slo av Legacy support og da gikk booten tilbake til 13 sekunder med RealSSD'en min. Forsøk å koble fra alt i USB kontaktene og boote da. Ser jo ut til at harddisken er grei, har du en 3,5" diskettstasjon i maskinen som du bruker ettersom den spør om A: ? D Endret 22. oktober 2010 av doofus Lenke til kommentar
Myratir Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2010 (endret) Veir ikke om det har noe med dine probemer å gjøre, men hadde en WD elements ekstern harddisk kobla til min maskin, og da var det de samme symptomene. Slo av Legacy support og da gikk booten tilbake til 13 sekunder med RealSSD'en min. Forsøk å koble fra alt i USB kontaktene og boote da. Ser jo ut til at harddisken er grei, har du en 3,5" diskettstasjon i maskinen som du bruker ettersom den spør om A: ? D Hmm jeg har bare C og D Hardisker D er ekstern A tror jeg er CD/DVD leseren ikke vet jeg. Tok ut den eksterne fra PCen oppstart går fortsatt like treigt har bare USB til tastatur. Endret 22. oktober 2010 av Myratir Lenke til kommentar
doofus Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Ok, A: er vel lagt inn som diskettstasjon fra BIOS sin side, Det skal gå an å slå den av i BIOS også. det er altså ikke noen diskettstasjon på maskinen, og er ikke en diskett i den? Lenke til kommentar
Myratir Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2010 (endret) Ok, A: er vel lagt inn som diskettstasjon fra BIOS sin side, Det skal gå an å slå den av i BIOS også. det er altså ikke noen diskettstasjon på maskinen, og er ikke en diskett i den? Jeg har ingen diskettstasjon nei. Men i BIOS står det noe : Legacy Diskette A: (1.44m, 3.5 in.) Endret 22. oktober 2010 av Myratir Lenke til kommentar
doofus Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 (endret) Du kan se om A: står aktivert i Bios, sett den til noe i IDE søk oppsettet. Det virker merkelig at den skal spørre om å formatere a: .Dersom det er en CD/DVD spiller skal jo ikke dette gå an. EDIT: Jeg har ingen diskettstasjon nei. Men i BIOS står det noe : Legacy Diskette A: (1.44m, 3.5 in.) Det er jo verdt ett forsøk å få skru denne av. Endret 22. oktober 2010 av doofus Lenke til kommentar
Myratir Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2010 (endret) Du kan se om A: står aktivert i Bios, sett den til noe i IDE søk oppsettet. Det virker merkelig at den skal spørre om å formatere a: .Dersom det er en CD/DVD spiller skal jo ikke dette gå an. EDIT: Jeg har ingen diskettstasjon nei. Men i BIOS står det noe : Legacy Diskette A: (1.44m, 3.5 in.) Det er jo verdt ett forsøk å få skru denne av. Jeg skrudde den av men det skjedde ingen forskjell her kan du se i BIOS: Men jeg vurderer å kjøre system gjennopretting. Endret 22. oktober 2010 av Myratir Lenke til kommentar
doofus Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Hmm, ok. Er det et blitt gjort noe med jumperne på harddisk eller CD/DVD spiller? Er det windows 7 som er installert, er det installert fra grunnen av på hardwaren du kjører på nå? D Lenke til kommentar
Myratir Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2010 Hmm, ok. Er det et blitt gjort noe med jumperne på harddisk eller CD/DVD spiller? Er det windows 7 som er installert, er det installert fra grunnen av på hardwaren du kjører på nå? D Jeg instalerte Windows 7 rundt jul da sletta den alt på Hardisken i allefall. Men pcen ble opprinnelig instalert med vista. Og alt har funka feilfritt helt til rundt for noen dager siden. Kan det være Virus=? Lenke til kommentar
doofus Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Hmm, ok. Er det et blitt gjort noe med jumperne på harddisk eller CD/DVD spiller? Er det windows 7 som er installert, er det installert fra grunnen av på hardwaren du kjører på nå? D Jeg instalerte Windows 7 rundt jul da sletta den alt på Hardisken i allefall. Men pcen ble opprinnelig instalert med vista. Og alt har funka feilfritt helt til rundt for noen dager siden. Kan det være Virus=? Ikke godt å si, men du eller andre gjorde ingen forandringer på denne tiden? Ellers er det vel bare å ta en backup på alt og installere windows på nytt. Mye rot som kan skje med drivere bla. Prøv å kjøre http://www.malwarebytes.org/ feks. men er godt mulig windows har rota noe til på egenhånd. Lenke til kommentar
Myratir Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2010 Hmm, ok. Er det et blitt gjort noe med jumperne på harddisk eller CD/DVD spiller? Er det windows 7 som er installert, er det installert fra grunnen av på hardwaren du kjører på nå? D Jeg instalerte Windows 7 rundt jul da sletta den alt på Hardisken i allefall. Men pcen ble opprinnelig instalert med vista. Og alt har funka feilfritt helt til rundt for noen dager siden. Kan det være Virus=? Ikke godt å si, men du eller andre gjorde ingen forandringer på denne tiden? Ellers er det vel bare å ta en backup på alt og installere windows på nytt. Mye rot som kan skje med drivere bla. Prøv å kjøre http://www.malwarebytes.org/ feks. men er godt mulig windows har rota noe til på egenhånd. Hmm heldigvis har jeg alt på Backup på min eksterne så tenker jeg kjører Full sytem gjennopretting. Men jeg må inrømme å si at før dette skjedde ble pcen min tregere å tregere. Så er mulig at det er Virus. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Hvor gamel er disken din? Du burde også poste opp infoen som kommer opp under Health. Her kan du bare kopiere som tekst (ikke bilde). Det kan gi et enda bedre inntrykk om disken begynner å bli defekt. Det faktum at du allerede har funnet 4 feil på disken ville iallefall fått mine alarmklokker til å ringe. Jeg ville ha vært flink å ta backup ofte iallefall - man skal aldri stole på hardisker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå