Gå til innhold

OS disk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

senker ytelsen? jaha, hvis du bare lagrer filmer og mp3er på den, hvordan nøyaktig senker den ytelsen på systemet? Jeg bare lurer..... og del opp 120GB HD og bruk den. Bruk den 40GB'eren til for eks bare lagring eller plasser det du laster ned på den. Men du trenger ikke ta den ut av maskina. Og til det vil jeg ha en skikkelig forklaring fra han over her :yes:

Lenke til kommentar
joda, men lurer fortsatt på det med senker ytelsen som chris88 kom med. En påstand uten noen gode argumenter på hvorfor....

Jepp ! det står i topicen, OS disk og det er ju helt klart at man bruker den raskeste disken til OS, ikke sant ? seff vil en treg disk være en sinke !

Til Bromle: bruk den 120GBèn du til OS, ca. 12GB i egen partisjon :wink:

Lenke til kommentar
joda, men lurer fortsatt på det med senker ytelsen som chris88 kom med. En påstand uten noen gode argumenter på hvorfor....

Jepp ! det står i topicen, OS disk og det er ju helt klart at man bruker den raskeste disken til OS, ikke sant ? seff vil en treg disk være en sinke !

Til Bromle: bruk den 120GBèn du til OS, ca. 12GB i egen partisjon :wink:

En treg disk vil ikke senke ytelsen viss du ikke kjører programmer fra den disken eller har OS på den. Og slik jeg forsto innlegget til Chris88 ville disken senke ytelsen uansett :-?

Lenke til kommentar

5 gb er for lite hvis du skal ha programmer der også. Husk at delvis nedlastede filer tar etterhvert stor plass, samt også programmer/spill. Flere nye spill bruker 1,5gb alene.

Hvis det er en 40gb 7200rpm WD du har så har den like bra søketid som 120gb disken din. 8mb betyr ingenting for søketid. Derfor er det gunstig å bruke den som OS-disk. Hvorfor? Fordi skal du ta en disk ut for å flytte data til f.eks. en kompis, så kan du ta ut den største, og den er da KUN brukt til lagring. Mens PC`en din fortsatt er operativ uten disken.

Eksempel:

40gb:

5gb: OS

15gb: Programmer

20gb: Annet....f.eks MP3

120gb:

60gb: div

60gb: div

Lenke til kommentar

Bromle

Jo, cashen har noe å si. Vet ikke om det er det på den 40GB'eren som du har men enten er det 2mb eller ingenting. Din 120gb har 8mb og er med 99% sikkerhet den raskeste disken du har. Ergo er det den du burde bruke til OS. Cashen brukes til å lagre små filer som leses svært ofte så harddisken ikke trenger søke opp dette hver gang. Tar tid og senker ytelsen. Forskjellen mellom en 120gb med 8mb cashe og en med 2mb cashe er vel ikke merkbar i praksis men den kan måles. Men når du da sitter med den med 8mb cashe burde du jo utnytte det du har på best mulig måte. True? :yes: så hadde jeg vært deg hadde jeg delt det opp på følgende måte. Jeg vet jo ikke om du spiller mye og tester mye spill eller om du er en filmtitter og har masse filmer på harddisk så det kan jeg ikke ta med i betrakning men jeg skal prøve.

120GB med 8mb cashe.

C: 6GB (Burde være nok for de fleste. Lite prog du bruker? 4GB)

D: 20GB (spiller lite og har ikke så innmari mange spill. Derfor liten)

E: Resten av 120gb'eren. Der du lagrer filmer og musikk.

40GB

F: nedlasting.

Finnes flere måter å optimalisere ved bruk av dynamic disk og igjen ved oppdeling av swap fil på forskjellige disker .

trøtt!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...