Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mistanke om diabetes

thequeen

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ny her så visste ikke helt hvor jeg skulle plassere dette her, men det ble nå på sosialt. Men ihvertfall, jeg er en 17 år gammel jente og har en mistanke om at jeg kan ha diabetes, dessverre. Jeg er tørst heeeele tiden, uansett hvor jeg går så må jeg ha med meg en vannflaske som blir veldig fort tom, jeg tisser litt ofte (noen dager tisser jeg i ett sett, mens noen andre dager tisser jeg litt mindre), er trøtt og sliten hele tiden, av og til så klør jeg nedentil også har jeg de siste månedene fått mye munnsår, og infeksjon i en tå og øyet (vet ikke om det kan ha noe med det å gjøre). I tillegg så er diabetes arvelig i min familie. Min far har det, besteforeldre, oldeforeldre osv. Når jeg har vært på besøk hos besteforeldrene mine så har jeg målt litt innimellom for å se hvor høyt blodsukkeret mitt var, og to ganger så spiste jeg en sjokolade og ventet i to timer, og begge gangene var det oppe i 11,7. En annen gang så spiste jeg 6-7 kjeks og ventet i to timer, da var det oppe i 12,1. Så spiste jeg litt chips her for noen dager siden og ventet en stund, da var det oppe i 13,8! Jeg har målt fastende ett par ganger hjemme, og en gang var det 6,6, da var det en stund siden jeg hadde spist før jeg la meg, to andre ganger spiste jeg lenge før jeg la meg og da var det 5,8 og den gangen jeg hadde spist chips og målte fastende om morgenen så var det 8,2. Skal til legen neste torsdag, men bare lurte på om noen hadde noe erfaring med diabetes og kanskje hadde samme mistanken som meg?

Endret av thequeen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med disse verdiene vil jeg si det høres ut som type 2, dvs kostholdsregulert sammen med insulinøkende medisin.

Du kan også kjøpe din egen måler for 70-190 kr. (hvis du ikke har)

Siden du ikke får resept enda så vil jeg anbefale deg å kjøpe en Accu-Chek Compact Plus som ser slik ut da det følger med 17 sticks.

En ting er sikkert om du målte rett, ting er ikke som det skal.

En glukosenelastning skal kunne gi 9-10-11-12 , men det man er ute etter er å se hvor raskt denne synker etterpå.

Edit:

Er det noe tak i legen så måler han/hun HB1AC (gjennomsnittsblodsukker) og ikke bare blodsukkeret der og da.

Husk å møt fastende.

Merk også at verdien på HB1AC ikke er gjennomsnittsverdien.

For eks 9,2 betyr ikke at gjennomsnitter er 9,2 men høyere en det. Skalaen møtes på 4-5 så rundt der stemmer det mens lavere verdi betyr lavere gjennomsnittsblodsukker en verdien og høyere verdi betyr høyere bls en verdien.

For eks 3,3 er ca 2 i snitt

4-5 er 4-5 i snitt

9 er kanskje 12 i snitt

13 er kanskje 17 i snitt osv.

Gjennomsnitt-tallene er fra luften , men det er i den duren skalaen går.

Det er en hemoglobin A1c-test som viser hvor mye glukose som fester seg til røde blodceller i en 3 mnd periode.

compactplusgt_face_mmol_m.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Det er ikke noe annet du kan gjøre en å gå til legen for å ta blodprøver så du kan få rett behandling.

Med forbehold om du er overvektig og ellers har en usunn livsstil.

Med type 2 diabetes sammen med overvekt så kan man i teorien bli frisk ved å gå ned i vekt/ bli mer aktiv.

Da kan det være "nok" insulin, men ikke til den store kroppen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...