Gå til innhold

Install av Win98

Anbefalte innlegg

Kjører for tiden på Win XP.

Men har lyst til å legge inn Win 98 også, for å få endel eldre spill til å funke.

Det jeg lurer på er om det går bra å kjøre på begge versjoner så lenge jeg legger Win 98 inn på en annen disk/partisjon?

Har en 60 GB disk med to partisjoner.

Går det da bra å bare gjøre om den ene partisjonen til FAT32 og legge Win 98 der.

Eller bør jeg kjøre hele disken på FAT32??

Takker for eventuelle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Så W98 er ikke død enda :-)

Lag to partisjoner, en til Xp og en til W98. Du kan gjerne bruke FAT32 på W98 partisjonen, Funker helt greit. Du velger hvilken partisjon det skal bootes fra i oppstarten.

Men tror du kan kjøre gml spill under xp også, huk bare av på

W95/98 mode i properties på shortcutten.

mvh roger

Lenke til kommentar

Sikker på at Win98 sin bootmanager klarer WinXP? Den kan jo ikke lese Xp partisjonen, så da tror jeg du bare vil få Win98 som oppstartsvalg.

Det beste er å innstalere Win98 først så WinXP etterpå, men ser jo at det ikke er like gøy. En annen liten ting, vil ikke Win98 prøve å legge en del bootfiler på C, som jo da er i NTFS? Den kan den jo som kjent ikke skrive/lese. Men du kan jo greit prøve. Om du får problemer med å laste WinXp etterpå så pjopp i XP cd'en, gå inn i repair console og skriv

FIXBOOT

Lykke till.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

roger_h99:

Kan ikke si at Win98 er død...ennå... :wink:

Endel av de eldre spillene går bra hvis man huker av for compability mode.

Men det er en masse spill som jeg ikke engang får installert under XP.

P@rm@nn:

Det var det jeg var litt redd for...

At man burde legge inn Win98 før Xp.

Vil det gå bra å ta en backup/image av XP'n, formatere, legge inn Win98 på en partisjon og så backup/image av XP etterpå?

Spør sikkert jævla dumt, men jeg vil bare være sikker på om det vil funke før jeg prøver.

Vel...man kan vel aldri være for sikker med MS programvare...kan man vel?? :wink:

Lenke til kommentar

Det _kan_ funke om du legger inn Win98 på en FAT32 formatert C disk, så WinXP på den andre partisjonen. Du vil da selvfølgelig bare ha 98 som oppstartsvalg siden den ikke klarer å lese XP, men sansynligvis vil FIXBOOT fikse det.

Er det ikke bare like lett å foreta en clean innstal med Win98 først så XP? Uansett, gi beskjed om hvordan det gikk

Lenke til kommentar

Eg ville ha brukt partition magic ( ikke v8 siden d er mye krøll har eg hørrt ) og lagt en ny partisjon, en primærpartisjon altså.

dvs... din XP er på en pimærpartisjon, og viss du oppretter en til for 98 så får du to. Nå kan ikke 2 primære være tilstede samtidig så en av de må være skjulte ( hidden ). Der kommer bootmagic inn i bildet.. slik at du får en bootmeny i begynnelsen der du skal velge hvilket os du vil ha... altså den fikser de infløkte tingene for deg....

dette er det aller beste måten å fikse det på ... basta...

...nå er ikke partition magic det eneste som kan fikse slikt... men nå har du en idee vaffal... ( bruk partition magic v7 )

Lenke til kommentar
Hei

Så W98 er ikke død enda :-)

Lag to partisjoner, en til Xp og en til W98. Du kan gjerne bruke FAT32 på W98 partisjonen, Funker helt greit. Du velger hvilken partisjon det skal bootes fra i oppstarten.

Men tror du kan kjøre gml spill under xp også, huk bare av på

W95/98 mode i properties på shortcutten.

mvh roger

Win 98SE ruler ennå :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...