Gå til innhold

AM3 Gaming-PC 8000kr

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal bygge min egen PC, jeg kommer til å kjøpe litt etter litt til jul (Da kjøper jeg restene).

Det blir til spilling og videoredigering. Jeg spiller veldig ikke-krevende spill som Battlefield Heroes, TF2 og Rome/Medieval II Total War. Kommer til å kjøpe Empire/Napoleon Total War og Civ 5.

Jeg kommer også til å se på spill som BC2, MOH, COD Black Ops, Metro 2033 og Crysis 2. (Ikke alle, og jeg planer ikke å kjøre de mest krevende på maks)

Den PC-en jeg bruker nå er snart 8 år gammel. Jeg har "oppgradert" til 7600GS og 2.5GB RAM. Så uansett hva jeg kjøper, så blir det et stort hopp.

Jeg trenger alt untatt skjerm, tastatur og mus. (Ikke no' tilbehør)

Delene jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å kjøpe er:

Sapphire Radeon HD 6580

6GB RAM (CL7, CL8)

Phenom II x6 1075t

Corsair HX 750W (Vil ha en PSU som holder seg på fronten lenge)

Fractal Design R3 Svart/Hvit (Kanskje XL-versjonen hvis prisen plutselig går litt ned)

Samsung Spinpoint F3 1TB

Jeg har planlagt å kjøpe Hovedkort, RAM og skjermkort i morgen.

Det blir Sapphire 6850.

Jeg ser på dette hovedkortet. Det har Sata 6GB/s, USB 3.0, støtter seks kjerner, Crossfire-støtte og ifølge Overclock3D, SLI-støtte. Som er kravene mine. Om det er SLI- eller Crossfire-støtte, er ikke så farlig. Jeg begynner med ett kort, og oppgradere senere til to hvis prisen på det egner seg.

Så var det minne. Jeg er veldig usikker på hva som passer med hovedkortet. Jeg tenkte 6GB, og CL7/8. Jeg fant denne, som hadde en hyggelig pris, men da var det triple-channel og double/dual-channel som kom inn.

Er det sånn at triplechannel ikke fungerer med AM3 hovedkort? Vil den ignorere den ene RAM-brikken? Eller fungerer alt fint, men det vil ikke yte like bra som om hvis jeg hadde valgt et X58 hovedkort, altså Intel?

Vil da 4GB (Double/Dual-channel) yte bedre enn 6GB (triple-channel)?

8GB blir litt dyrt, og kanskje unødvendig. Så med mindre noen finner en bra pris til 8GB, så blir det 4GB eller 6GB, hvis det fungerer.

SSD blir det ikke no' av. Kanskje Intels nye SSD'er, hvis de får en hyggelig pris.

Når jeg leser gjennom, så ser det ut som at jeg bare trenger hjelp til minne. Men gjerne kom med forslag til andre deler jeg bør kjøpe.

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal spille med pcen så hadde jeg lagt mer penger i skjermkort og mindre penger i CPU. Kjøper du deg dual channel 4GB ram kan du oppgradere til 8 senere om du føler at du trenger mer (husk at du MÅ ha 64-bits os om du skal utnytte mer enn 3GB ram)

Hovedkortet du har valgt kjører også forrige generasjon av AMDs chipset. Prøv å finn et hovedkort med 890FX eller 890GX chipset.

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=593865

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=594481

Dette er to bra modeller med 890FX fra henholdsvis ASUS og Gigabyte. Chipsettene fra AMD støtter ofisiellt kun crossfire, jeg har ikke kommet over noen hovedkort som ofisiellt støtter både SLI og Crossfire.

Hadde jeg skulle kjøpt meg pcen hadde jeg droppet 500kr på prosessoren og prøvd å få et Radeon 5870/6870 f.eks (5870 yter bedre men bruker mer strøm).

Lenke til kommentar

For å svare på ditt spørsmål om RAM: AMD støtter bare dual-channel. Dvs at du må ha 2 eller 4 minnebrikker for best ytelse. Du trenger heller ikke en sekskjerners prossesor viss du skal game. Kjøp heller x4 970 og bruk mer penger på skjermkort (6870/6850 yter utrolig bra i crossfire viss du skal oppgradere senere) http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-6850-6870-crossfirex-review/

Endret av Bezzzy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...