Gå til innhold

Farlig å lade bærbar??

Kenti

Anbefalte innlegg

Kan det skade batteriet å lade det opp selv om det ikke er tomt?

Det er jo ikke alltid en bruker opp batteriet når man har brukt pcen ute (eller inne for den saks skyld), og når man er hjemme sitter man gjerne med strømforsyningen i. Er det lurt å ta ut batteriet da, eller kan det bare sitte i og lade seg opp uten å ta skade av det? :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke farlig å lade batteriet når det ikke er tomt, men det kan være skadelig for batteriet. Det kommer an på kjemien i batteriet, er det et Ni-Cd batteri må du lade det helt ut først, er det Ni-Mh, varierer det litt og hvis det er Li-Ion skal det gå greit uten å lade det ut først. :shrug:

Lenke til kommentar

Dere er jo helt på jordet hele gjengen! Når batteriet er ferdigladet går maskinen over til vedlikeholdslading. Så det er bare å la maskinen være koblet til strømnettet. Batteriet blir ikke noe dårligere av den grunn.

Alle bærbare maksiner jeg har prøvd i det siste fungerer også uten batteri, når maskinen er koblet til strømnettet selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Dere er jo helt på jordet hele gjengen! Når batteriet er ferdigladet går maskinen over til vedlikeholdslading. Så det er bare å la maskinen være koblet til strømnettet. Batteriet blir ikke noe dårligere av den grunn.

Jo, vedlikeholdslading er ikke 100% bra for batteriene, etter en stund kommer den kjemiske minneeftekten uansett type batteri, og lademetode. Men noen er bedre en andre...

Lenke til kommentar
Det kommer nok an på hva slags batteri som brukes, men selv lader jeg alltid alt av oppladbare batterier helt ut. Min Toshiba Tecra 8100 kobler ut batteriet helt når laderen er tilkoblet.

Jeg tømmer batteriet før lading på pc, mobiltlf. etc. Er enig med Villmink der ja. Har en trådløs telefon med et 6 år gammelt batteri. Det er like bra som nytt. Det på tross av en skravlete kjæreste. :lol:

Lenke til kommentar

tja hadde en gammel sak av en latop som batteriet døde etter 3 månder på...uansett,batteriet går til helvete når du lar det stå i og bruker strøm konstant uansett hvilken type batteri du har.....en dag kommer vi til og flire rått av ting som dette,men for nå ta ut batteriet.Slipper kjedelige overaskelser da...

Lenke til kommentar

Har vært masse tåder lik denne fra før... og man ender alltid opp med et uklart svar hver gang... hva som er best for batteriet kan variere fra tilfelle til tilfelle og ingen ser ut til å ha et helt korrekt svar.

Jeg sier: Hvorfor ikke benytte batteriet slik det passer best for deg, og ikke benytte laptopen utfra hva som er best for batteriet? :wink:

Jeg tror ihvertfall de fleste vil få mer glede av maskinen på den måten.. De fleste batterier har vel som regel 1 års garanti eller noe, og man kan som regel ikke regne med at det holder mer enn 2 år maks. Et sted i mellom her må man som regel ha et nytt og jeg tror ikke man kan skaffe seg noen særlig kontroll over når dette vil skje uansett.

Vel, det er ihvertfall min mening :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...