Alastor Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Sånne ting vil vel stå i kjøpsavtalen/vilkårene som godkjennes ved salg? (Ikke at alle punktene i en slik avtale vil være gyldige, men allikevel..) Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Du vil kanskje ikke komme med mer info, men jeg tipper dette her er klipsch rf82 saken gjelder, altså en høyttaler som ble kjørt på "halv pris"-tilbud mer eller mindre for noen uker tilbake vs opprinnelige butikkers priser. Ikke rart det ble solgt et større antal . Altså et høyttalermerke importøren audiocompagniet har agenturet på i norge om jeg ikke er helt på bærtur, hvor man som kjede uansett størrelse er prisgitt denne importøren - slik jeg som privatperson har forstått tingenes tilstand . Og poenget utover hvilken det var er? Selgeren har uansett ansvaret, ikke forbruker for manglende levering. Så framt ikke det sto et forbehold om trykkfeil på webside/annonseskriv så vil jeg da si at butikken har et problem så framt ikke det her er snakk om store kostnader for butikk. Hvordan en automatisk generert ordrebekreftelse/leveringsbekreftelse skal tolkes tør jeg ikke bevege meg inn på. Er det en bekreftelse på at butikk aksepterer handelen, eller er forbehold om pris/trykkfeil fortsatt gjeldene? Krikkert?? Som sagt så er loven noe manglende og uklar når det kommer til størrelse på ulempe og kostnad. Har en solgt en vare, tatt penger og kan ikke levere så er det strengt tatt butikken sitt problem - kan de ikke levere så får forbruker eventuelt forholde seg til sin tapsbegrensningplikt og kjøpe et annet sted, mellomlegget får dekkes av butikken som skulle solgt. Når selger har et objektivt ansvar, så ser jeg ikke uten videre hvorfor du blander inn ulempe og kostnad, det står jo ikke noe om det. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Les paragrafen jeg linket til i denne tråden Christian, så ser du hvorfor ulempe og kostnad er blandet inn. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Les paragrafen jeg linket til i denne tråden Christian, så ser du hvorfor ulempe og kostnad er blandet inn. jeg kan ikke finne noen du linket til jeg - kanskje du kan lime den en gang til? Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Hehe. Faktisk så hadde du rett. Jeg linket ikke. Jeg limte faktisk inn paragrafen. § 21. Rett til oppfyllelse Er leveringstiden kommet uten at tingen er levert, kan forbrukeren likevel fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse. Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller om en oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse. Forbrukeren taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Så framt ikke det sto et forbehold om trykkfeil på webside/annonseskriv så vil jeg da si at butikken har et problem så framt ikke det her er snakk om store kostnader for butikk. Hvordan en automatisk generert ordrebekreftelse/leveringsbekreftelse skal tolkes tør jeg ikke bevege meg inn på. Er det en bekreftelse på at butikk aksepterer handelen, eller er forbehold om pris/trykkfeil fortsatt gjeldene? Krikkert?? Som sagt så er loven noe manglende og uklar når det kommer til størrelse på ulempe og kostnad. Hvis ordrebekreftelsen representerer en aksept av vesentlige punkter i avtalen vil normalt butikken være bundet av avtalen. Vesentlige punkter i en kjøpsavtale vil f.eks. være hva som er ytelse / motytelse (hva som er bestilt og hvor mye som skal betales) og når levering og betaling skal skje ("levering innen cirka tre uker", "betaling innen 14 dager"). En ordrebekreftelse er en bekreftelse på at det er plassert en bestilling, men om det er inngått en avtale eller ikke avhenger av hvor mye "behandling" som er igjen av avtalen - ref. de vesentlige punktene nevnt ovenfor. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Hehe. Faktisk så hadde du rett. Jeg linket ikke. Jeg limte faktisk inn paragrafen. § 21. Rett til oppfyllelse Er leveringstiden kommet uten at tingen er levert, kan forbrukeren likevel fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse. Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller om en oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til forbrukerens interesse i at selgeren oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse. Forbrukeren taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet. Vel - jeg vant over Dustin i en sak noenlunde tilsvarende, da var varens kostnad 17 000, og de greide ikke levere etter betaling, men dog ulikt her hevet avtalen og refunderte pengene. Jeg foretok dekningskjøp hos Japanphoto til 21 000 (minnes jeg) og fikk mellomlegget dekket da Forbrukerrådet også så seg enig at min tapsbegrensningsplikt var overholdt.(Butikken kan tross alt ikke heve kjøpet etter å ha mottatt betalingen) Nå vil jo ikke TS opplyse pris eller kjede, men siden Alastor har lagt seg inn kan jeg gjette Elkjøp, og varen er en; klipsch rf82, så virker det ikke som forskjellen blir særlig stor. Ordlyden tilsier jo at skal meget til "en så stor ulempe eller kostnad at den står i vesentlig mislighetsforhold". Slik jeg leser den så skal det mye til, men uten priser så ser vi jo forsåvidt ikke forskjellen, men Elkjøp er vel sjelden mye billigere enn nettbutikker? Fant et sett til 7999 kr. Selvfølgelig sistnevnte blir jo gjetting mhp kjede da. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Hvilken kjede det er eller ikke er har jeg ikke sagt noe om, for det aner jeg ikke. Men varen har blitt solgt nesten halvparten så dyrt som vanlig pris etter hva jeg vet etter å ha lest på avforum. I ulike kjeder. Ellers så overlater jeg lovtolkningen til andre, ønsker bare at det her blir mindre synsing på bakgrunn av manglende info om pris og varetilgang Lenke til kommentar
ZombieBobie Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2010 Grunnen til at jeg ikke nevnte kjede var fordi jeg ikke ønsket å gi inntrykk av at de har skapt problemer, da det ennå ikke er et problem. For alt jeg vet kan det være at høytalerene kommer på dagen de har sagt. Men om det ikke skulle være tilfelle kunne det være greit å vite hvilke rettigheter en har. Det er som gjettet snakk om RF-82 og prisforskjellen er ca 3000 kr mellom salg og "normal" pris (som ligger på rundt 8000). Det er en kjede av samme type som elkjøp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå