henrikw92 Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Hei! Har nettopp kjøpt ny cd-spiller og høyttalere til min citroen bx. Det er en 1990 modell, og når jeg tok ut kassettspilleren som stod der fra før, fant jeg ut at ledningene ikke passer med den nye cd-spilleren. Det jeg lurer på er hva som blir den beste løsningen på problemet mitt. Er det mulig å skaffe en overgang, skal jeg kutte av kontaktene på de gamle ledningene og sette på nye, eller rett og slett trekke alle ledningene på nytt? Kan legge ved bilde av kablene i bilen og på cd-spilleren etterpå hvis det trengs. Lenke til kommentar
streeter Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Du må enten se om du klarer å finne en overgang til ISO, eller du kan prøve å finne ut hvilke ledninger som er hva og så lage en ny kontakt. Det du trenger å finne er: -hvilke ledninger som er pluss og minus på hvilke høyttalere. -jord -12V fra batteri (på hele tiden, sånn at ikke innstillinger slettes når du stopper motoren) -12V fra tenning (sånn at spilleren skrur seg av når du slår av tenningen) De tre siste er relativt enkelt å måle seg fram til med et multimeter. Hvis det er to plugger i den gamle kassettspilleren er sannsynligvis den ene kun høyttalertilkoblinger og den andre har med strøm å gjøre. Hvis du googler litt kan det jo også hende at du finner koblingsskjema. Lenke til kommentar
henrikw92 Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2010 Du må enten se om du klarer å finne en overgang til ISO, eller du kan prøve å finne ut hvilke ledninger som er hva og så lage en ny kontakt. Det du trenger å finne er: -hvilke ledninger som er pluss og minus på hvilke høyttalere. -jord -12V fra batteri (på hele tiden, sånn at ikke innstillinger slettes når du stopper motoren) -12V fra tenning (sånn at spilleren skrur seg av når du slår av tenningen) De tre siste er relativt enkelt å måle seg fram til med et multimeter. Hvis det er to plugger i den gamle kassettspilleren er sannsynligvis den ene kun høyttalertilkoblinger og den andre har med strøm å gjøre. Hvis du googler litt kan det jo også hende at du finner koblingsskjema. Har bruksanvisning til både høyttalere og hva som er hva av ledninger så det er ikke noe problem. Lurte bare på hva som var enklest å gjøre. Skal se om jeg kan få tak i en overgang, hvis ikke jeg finner det så bytter jeg ut kontaktene Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 ISO-overgangen skal nok se slik ut: De fleste bilstereo-relaterte butikker har nok denne. Lenke til kommentar
henrikw92 Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2010 (endret) ISO-overgangen skal nok se slik ut: De fleste bilstereo-relaterte butikker har nok denne. Ser ikke ut som om den passer til ledningene som er der. de er ganske gamle Edit: her er bilder av kontaktene. det nederste bilder er høyttalerledningene som går inn i kassettspilleren som stod der før.. Endret 21. oktober 2010 av henrikw92 Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 (endret) 90-modell er jo en av de siste... Se der ja, det var litt kabelsko og litt Citroen-plugger til fronthøyttalerne. Like greit å bare sette inn ISO-kontakter, så er du ferdig med det for noen år fremover. Endret 21. oktober 2010 av transmedia.no Lenke til kommentar
henrikw92 Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2010 90-modell er jo en av de siste... Se der ja, det var litt kabelsko og litt Citroen-plugger til fronthøyttalerne. Like greit å bare sette inn ISO-kontakter, så er du ferdig med det for noen år fremover. Da gjør jeg det. Takk for hjelp og raske svar Lenke til kommentar
henrikw92 Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2010 (endret) Sorry for dobbelpost, men har fått et problem til her. Var å kjøpte iso kontakt i går, men det viste seg at den ikke passet. (har en pioner spiller om det har noe å si.) Så da tok jeg den tungvinte løsningen ved å gjøre slik som på bildene under, altså sette på like kabelsko på ledningene som går ute fra spilleren sin side av iso-kontakten og på de som er fra bilen. Har også sjekka at det er strøm i ledningene som er i bilen, og kobla til strøm og jord. (kun den som gir strøm hele tiden direkte fra batteriet, da det ikke er noe som er koblet til tenninga). men jeg får ikke liv i spilleren whatsoever. Har jeg gjort noe riv ruskende galt her eller er spilleren død? (Håper og regner med at det er det første..) Er forresten også 110% sikker på at det er riktige ledninger jeg har kobla sammen, har trippelsjekke med begge manualene. Endret 24. oktober 2010 av henrikw92 Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Du må ha strøm inn på den gule og den røde, har du det? Lenke til kommentar
henrikw92 Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2010 Du må ha strøm inn på den gule og den røde, har du det? Mener du den røde som skal være koblet til tenninga? Det har jeg ikke, siden det ikke er noe ledning koblet til tenninga i bilen fra før. Det er kun strøm direkte fra batteriet og jord. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Du må ha strøm inn på den gule og den røde, har du det? Mener du den røde som skal være koblet til tenninga? Det har jeg ikke, siden det ikke er noe ledning koblet til tenninga i bilen fra før. Det er kun strøm direkte fra batteriet og jord. Da kobler du til den røde også, sammen med den gule Lenke til kommentar
henrikw92 Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2010 Du må ha strøm inn på den gule og den røde, har du det? Mener du den røde som skal være koblet til tenninga? Det har jeg ikke, siden det ikke er noe ledning koblet til tenninga i bilen fra før. Det er kun strøm direkte fra batteriet og jord. Da kobler du til den røde også, sammen med den gule Koble den røde og gule ledningen fra spilleren sammen til den ene ledningen som går rett til batteriet? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 Jepp Eller legg opp en fra tenninga. Lenke til kommentar
henrikw92 Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2010 Jepp Eller legg opp en fra tenninga. Okok, tror ikke det jeg gidder å legge opp en fra tenninga med det første Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå