Perkeleh Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 (endret) Var på bruktmesse i sommer og kom over en ting jeg virkelig kunne trenge i garasjen - en varmekanon for diesel og parafin laget i 1980! Kvinnfolket bak disken skulle ha 250 kroner for den, så jeg slo til. Spørsmålet er bare hvor mye arbeid det må til for å få den til å virke slik den skal.. Jeg har fylt på fersk diesel på tanken, tømt filteret og renset høyspentpluggene. Det som skjer når jeg skrur den på (bortsett fra at jordfeilbryteren slår ut, har nå kobla av jordinga. Det fikser vi seinere!), er at pluggene tenner, og det kommer masse blå røyk ut av eksosrøret. Så fort pluggene slutter å tenne (etter ca. 40 sek), slutter det å ryke. Det har ikke tatt ordentlig fyr enda. Den venter i 20-30 sek før den fyrer opp igjen pluggene. Slik gjør den 3-8 ganger, avhengig av dagsform og humør. Men til slutt så får den rista liv i seg selv, og da brenner det godt (flammer helt fram til eksosrøret), og det blåser varmt. Problemet DA er at det ikke brenner i mer enn rundt 2-3 minutter, før den starter på nytt med å tenne og ryke. Etter et par nye startforsøk lyser lampen for "Reset oljefyringsrelé", og knappen kan ikke trykkes inn før etter 1 minutt. Når den endelig kan trykkes inn igjen, er det tilbake til start. Ergo: Startvansker først, deretter problem med å holde seg i gang. Jeg har ingen store ambisjoner om å fryse alt for mye under vinterens restaureringsarbeid, så jeg håper virkelig det er noen her som kan hjelpe meg På forhånd takk -Per Endret 21. oktober 2010 av KAZ8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå