Gå til innhold

Diskriminering av røykere

Anbefalte innlegg

Jeg synes du misbruker begrepet frihet, Nøtteliten. Både tobakk og hasj er svært skadelig, for den som røyker, for de rundt, og for samfunnet.

Notelitten heter jeg.

Jeg misbruker overhodet ikke begrepet "frihet", jeg tror forsvidt at du har misforstått det. Det ser ut som at man i din ideelle stat ikke skal få lov til å gjøre hva man vil, fordi andre mennesker ikke liker det.

Selvskading og selvmord er ulovlig, og gjerne konsekvenser av psykisk ustabilitet.

Det stemmer. Selvskading og selvmord burde være en ting vi nordmenn hadde friheten til å gjøre, på lik linje med at vi har friheten til å hoppe utfor en klippe, hvem er staten til å fortelle deg at du ikke kan gjøre ditten og datten fordi det er ulovlig, din kropp, ditt valg.

Passiv røyking stanser ikke bare fordi man ikke er i samme rom. Det fortsetter utenfor døren, i fri luft, og folk som røyker utånder farlige partikler i 15-30 minutter etterpå.

Jaha? Hva da med bilene som forurenser så utrolig mye at man knapt kan puste, her i Bergen kan man (Fra fjellene rundt) se et "lokk" av eksos dannes over byen om vinteren. Hvorfor er røyking så prioritert på listen din? Jeg tror du har feile prioriteringer, røyking er ikke farlig for miljøet og samfunnet i nærheten av så mye som en bil.

Dessuten er både tobakk og særlig narkotika med på å sponse organisert kriminalitet. Legalisering av narkotika ville ikke få bukt med organisert kriminalitet, det ville kun tvinge dem til å gjøre noe annet, antagelig væpnet ran.

Siden dette var det som skjedde i Nederland?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes du misbruker begrepet frihet, Nøtteliten. Både tobakk og hasj er svært skadelig, for den som røyker, for de rundt, og for samfunnet.

Notelitten heter jeg.

Jeg misbruker overhodet ikke begrepet "frihet", jeg tror forsvidt at du har misforstått det. Det ser ut som at man i din ideelle stat ikke skal få lov til å gjøre hva man vil, fordi andre mennesker ikke liker det.

Problemet er at hvis noen får for mye frihet så får andre mindre. Det må være begresninger i friheten for handlinger som påvirker andre enn deg selv. Handler på ingen måte om bare liker eller ikke liker.

Selvskading og selvmord er ulovlig, og gjerne konsekvenser av psykisk ustabilitet.

Det stemmer. Selvskading og selvmord burde være en ting vi nordmenn hadde friheten til å gjøre, på lik linje med at vi har friheten til å hoppe utfor en klippe, hvem er staten til å fortelle deg at du ikke kan gjøre ditten og datten fordi det er ulovlig, din kropp, ditt valg.

Hvis det var slik at vi ikke hadde offentlige og offentlig sponset sykehus her i landet, så hadde jeg vært enig med deg der. Men når det er slik at fellesskapet betaler for behandlinger, så kan også fellesskapet stille noen krav rundt det som påvirker kostnadene.

Passiv røyking stanser ikke bare fordi man ikke er i samme rom. Det fortsetter utenfor døren, i fri luft, og folk som røyker utånder farlige partikler i 15-30 minutter etterpå.

Jaha? Hva da med bilene som forurenser så utrolig mye at man knapt kan puste, her i Bergen kan man (Fra fjellene rundt) se et "lokk" av eksos dannes over byen om vinteren. Hvorfor er røyking så prioritert på listen din? Jeg tror du har feile prioriteringer, røyking er ikke farlig for miljøet og samfunnet i nærheten av så mye som en bil.

Joda, skulle gjerne hatt langt bedre og billigere offentlig transport, kutt i avgifter på nye og lite forurensende biler slik at vi som kjører biler nesten like gamle som oss selv kan få byttet dem ut lettere, og langt større satsning på fornybar energi slik at elektrisiteten faktisk forblir ren. Men sigaretter er nok lettere å håndtere enn transport og energi.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som liberalist, mener jeg at ingen skal sette begrensninger for mitt forbruk av noe, men siden vi lever i et samfunn, der avhengighet kan sies å gå ut over andre, må friheten innskrenkes slik at alle med rusproblemer blir sendt langt vekk på rehabilitering, for så å kunne prøve seg som et fritt menneske atter en gang!

Frihet i livet er også frihet til ikke å leve.

I et liv uten beviselig mening, er det et individuelt gode å få lov til å fylle livene sine med så mye mening som overhodet mulig.

Selv sosialistene som ønsker å oppdra mennesker slik at de ikke tar "gale" beslutninger som fører dem inn i lidelse, ender opp med å føre en annen gruppe inn i lidelse - nemlig de som ikke klarer å stumpe røyken, men blir enda mer fattige pga avgifter.

Win some, lose some. Hva er etikken her? (svar: i nicknamet mitt)

Hovedsaken: staten får penga sine. Sigbjørn blir glad. :)

Lenke til kommentar

Det her har gått fra å være en diskusjon angående diskriminering av røykere til en diskusjon rundt hva begrepet "frihet" er.

Jeg stiller meg på sosialist-siden når det kommer til "frihet", og er enig i hva KarlRoger og alfabetet mener.

Og jeg synes det er altfor lite fokus på kollektivtransport og redusering av personbiler. Spesielt store biler hvor det kun sitter én person. Avgifter er en måte å gjøre det på, en annen er å opprette bedre kollektivtransport, og ha egne kollektivfelt. Når bussene blir tilgjengelig for alle, og den kommer fortere frem enn hva du hadde gjor med bil, tror jeg flere vil bruke bussen. I tillegg er jeg for at bussene skal være bortimot gratis, og være subsidiert fra staten og skatten vår.

De som røyker har da ikke store problem med å få i seg nikotin nå vel? Det er jo bare å gå ut.

Lenke til kommentar

Det her har gått fra å være en diskusjon angående diskriminering av røykere til en diskusjon rundt hva begrepet "frihet" er.

Jeg stiller meg på sosialist-siden når det kommer til "frihet", og er enig i hva KarlRoger og alfabetet mener.

Og jeg synes det er altfor lite fokus på kollektivtransport og redusering av personbiler. Spesielt store biler hvor det kun sitter én person. Avgifter er en måte å gjøre det på, en annen er å opprette bedre kollektivtransport, og ha egne kollektivfelt. Når bussene blir tilgjengelig for alle, og den kommer fortere frem enn hva du hadde gjor med bil, tror jeg flere vil bruke bussen. I tillegg er jeg for at bussene skal være bortimot gratis, og være subsidiert fra staten og skatten vår.

De som røyker har da ikke store problem med å få i seg nikotin nå vel? Det er jo bare å gå ut.

Frihet er fravær av begrensninger.

Liberalister vektlegger fravær av begrensninger ifra staten på individet, og sosialister vektlekker fravær av begresninger i form av økonomi og klasse på individet.

Hva gjelder begrensninger i hverdagen, så er jeg litt farget, men jeg føler det ofte er slik at sosialister/sentralister har mindre problemer med å være dritale mot enkeltmennesker, f.eks byråkrater. Disse menneskene mener at alle enkeltindivider skulle ha som høyeste mål å tenke kollektivt. De tvinger andre inn i den tankegangen, og tillater ikke enkeltindivider å gjøre noe annet enn det som er bestemt, og der hvor enkeltindividet kommer med noe nytt som man ikke har bestemt noe om, så er det allikevel slik at default-holdningen er å være restriktiv, for da gjør man ikke noe galt. Slik sett ser jeg at sosialister i praksis kanskje er opptatt av mindre bindinger i form av klasse som et luftslott, mens de i praksis er like strenge som religiøse sektmennesker som steiner deg om du går i noe annet enn skjørt.

Som et konkret eksempel fra hverdagen:

Det eneste som bedrer overlevelsen til mennesker med KOLS, er å få oksygen. Man øker konsentrasjonen av innåndet oksygen ved å ha en O2 tank i huset, og så puste inn i denne ved maske (Long Term Oxygen Therapy - LTOT). Dette gis utelukkende til ikke-røykere pga eksplosjonsfare

Real-life scenario:

pasient: jeg er så dårlig nå, jeg klarer ikke kutte ut røyken, både plaster og champix-kur har ikke fungert.

lege: du kan ikke få oksygen, så lenge du røyker.

pasient: men jeg har kommet på en ide, jeg har et eget rom hvor jeg kan ha oksygenflaska, og så røyker jeg bare på verandaen.

lege: det ville kunne gått, men det er urettferdig at du skal få oksygenflaske mens du røyker, mens andre ikke får.

Søknad avslått.

PS: det er lite nikotin ute i fri luft. Du tenker nok mer på tjærestoffer. ;)

Endret av Nihilist1
Lenke til kommentar

Men det er jo nikotinen folk som røyker vil ha?

De får jo ikke trang til å få i seg tjære?

Det jeg mente med å gå ut, er jo at de kan røyke ute.

Og du vil jo ikke gi oksygenflaske som har eksplosjonsfare til en som røyker nettopp fordi det er eksplosjonsfare, og om en oksygenflaske eksploderer tar den nok med seg flere enn kun røykeren.

Og så er det jo det med at regler skal overholdes, og så få unntak som mulig. For å i det hele tatt gjøre det mulig å ha regler. Hva skal man med regler hvis det alltid blir gjort unntak?

Det finnes også støttegrupper og lignende som kan hjelpe en person som vil slutte å røyke. Hvordan en person som har pådratt seg KOLS ikke klarer å slutte å røyke skjønner jeg meg ikke på, men den diskusjonen skal jeg ikke legge meg opp i siden jeg ikke røyker selv.

Lenke til kommentar

Og så er det jo det med at regler skal overholdes, og så få unntak som mulig. For å i det hele tatt gjøre det mulig å ha regler. Hva skal man med regler hvis det alltid blir gjort unntak?

Nei, jeg vet ikke? Hva skal man med firkanta regler folk som deg får et religiøst forhold til, når man alltid kan finne situasjoner som ikke passer helt inn i reglene?

Jeg tror man skal ha regler for at man skal ha det mest mulig utrivelig, slik at man kvier seg for å ha med det offentlige å gjøre, selv om det bare eser ut.

Du la forresten opp til argumentum ad consequentiam.

Lenke til kommentar

Jeg vet jeg la opp til det.

Regler bør holdes så enkle som mulig, men regler er langt fra enkle. Det bør også være så få regler som mulig, men det finnes utallige.

Jeg tror ingen har et religiøst forhold til dagens regler og prøver å gjøre det mest mulig utrivelig for folk flest. Det er bare at det er vanskelig å endre hele systemet, og det er vanskelig å endre reglene slik at andre ikke kommer dårlig ut av det. Systemet fungerer ikke slik det er nå. Ingen systemer fungerer. Folk er forskjellige, og folk krever forskjellig ting.

Vi har forskjellige oppfatninger, og det er vel hovedgrunnen til alt det aldri vil være et perfekt system.

Forøvrig kvier jeg meg ikke i det hele tatt for å ha noe med det offentlige å gjøre.

Lenke til kommentar

Så hvis vi spinner videre på oksygenbehandlingseksempelet.

I et privatisert helsesystem, ville legene sagt, OK, gjør som du vil, vi anbefaler sånn og sånn, men om du ikke klarer å slutte å røyke, så kjør på.

I Norge så må du søke om å få lov, og dersom du har penga og vil bla opp selv, så er det ikke sikkert det er mulig, og dersom det er mulig, så er det mos def laaangt dyrere enn om det hadde vært privatisert, anyway.

Syns du det er OK at du tvinges til å betale for helsetjenester, og så skal folka komme etterpå å si, sorry ass, du får ikke allikevel? Fordi det bare er sånn?

Lenke til kommentar

Det er mange private klinikker som gjør slik behandling ved at DU betaler dem, skal du ha et privat helsesystem blir det samme visa, bare at staten betaler, og staten betaler ikke.

Dessuten så er det ikke sikkert at de tjener penger om utgiftene er større enn etterspørselen.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Det stemmer. Selvskading og selvmord burde være en ting vi nordmenn hadde friheten til å gjøre

Ting som selvskading, selvmord, stoffmisbruk, fedme pga overspising og trøstespising osv. ser jeg ikke som frihet, men som kompulsiv oppførsel og avhengighet, altså psykisk sykdom.

Selvmord eller barmhjertighetsdrap burde kun være lov i tilfeller av uhelberedelige sykdommer eller ekstreme kroniske smerter. Aldersgrensen for å røyke og drikke burde heves i stadige inkrementer slik at det til slutt fases helt ut.

Lenke til kommentar

Så hvis vi spinner videre på oksygenbehandlingseksempelet.

I et privatisert helsesystem, ville legene sagt, OK, gjør som du vil, vi anbefaler sånn og sånn, men om du ikke klarer å slutte å røyke, så kjør på.

De private klinikkene måtte uansett fulgt norsk lov. Men slik jeg ser det koker det ned til at du aksepterer at naboen din utsetter deg for livsfare, mens jeg vil ha lover som forhindrer dette.

Lenke til kommentar
Det stemmer. Selvskading og selvmord burde være en ting vi nordmenn hadde friheten til å gjøre

Ting som selvskading, selvmord, stoffmisbruk, fedme pga overspising og trøstespising osv. ser jeg ikke som frihet, men som kompulsiv oppførsel og avhengighet, altså psykisk sykdom.

Selvmord eller barmhjertighetsdrap burde kun være lov i tilfeller av uhelberedelige sykdommer eller ekstreme kroniske smerter. Aldersgrensen for å røyke og drikke burde heves i stadige inkrementer slik at det til slutt fases helt ut.

Så du sier, jeg kan kun friheten til å drepe meg selv om jeg blir veldig syk?

Lenke til kommentar
Så du sier, jeg kan kun friheten til å drepe meg selv om jeg blir veldig syk?

Jepp. Mentalt stabile mennesker begår ikke selvmord for morroskyld.

Da er en frihetsmotstander. Det er intet mer å snakke om på dette tema, du ønsker å røve friheten til røykere fra dem, slik at du kan sitte her og kose deg mens du ser på en "nerfed" verden, hvor alt skal være rosenrødt og trygt.

Lenke til kommentar
Da er en frihetsmotstander. Det er intet mer å snakke om på dette tema, du ønsker å røve friheten til røykere fra dem

Avhengighet er ikke frihet, det er slaveri.

Avhengighet har du friheten til å prøve å slutte.

Hvordan ble man avhengig? -Jo, man brukte friheten sin til å prøve dette avhengighetsskapende stoffet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...