Gå til innhold

Info om jobb i industrien eller ingeniørutdannelse

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg går rett på sak:

situasjonen min:

Har nettopp tatt fagbrevet innenfor kjemi og prosess og fullført lærlingtiden min, men står uten jobb. Jeg sluttet som lærling i starten av oktober.

Det jeg lyst til er; 1. få jobb som prosessoperatør et sted (altså bruke fagbrevet mitt).

2. Eller starte på ingeniørutdannelse.

Problemstilling:

* Det er få stillinger og vansklig å få jobb som prosessoperatør. Noen råd til hvor jeg kan søke?

* Jeg vil gjerne komme i gang med ingeniørutdannelsen, men de fleste skoler har allerede startet.

* Hvilke muligheter har jeg i forhold til ingeniørutdannelse? Hvilke muligheter er best for meg? Jeg har ikke generel studiekompetanse. Jeg har relevant fagbrev. Jeg er 20 år gammel.

Har hørt at jeg kan ta noe som heter Y-veien. Noen som vet noe om Y-veien? tenkter da på om det er hardere enn vanlig ingeniørutdannelse.

Jeg kan vel også ta et år med forkurs og derretter starte på ingeniørutdannelsen. Noen som har prøvd dette?

Det ble kanskje litt rotete, så for å oppsumere det litt:

Noen råd til hvor jeg kan søke, og sjansene til å få seg jobb som prosessoperatør?

Hva lønner det seg å velge mellom forkurs + vanlig ingeniørutdannelse VS Y-veien?

Hva er vanskligst av vanlig ingeniørutdannelse og Y-veien?

Er det noen matte eller fysikkurst jeg burde ta før jeg eventuelt starter på utdannelse? (det er 2 år siden jeg gikk på VGS).

Hva burde jeg gjøre med dette året? Står nå uten skole og jobb as we speak. Vil gjerne få noe fornuftig ut av året.

Takk så my for eventuelle svar : )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Du har nettopp tatt fagbrev sier du, du tror ikke det ville vært litt lur f.eks jobbe ett par år for å så hoppe på ing.utdanning?, Siden da får du litt arbeidserfaring + spare opp penger til du skal studere. Dette lønner seg da du slipper så mye studielån fra kassen, Men ja det kan bli litt leting å finne jobb som prossesop, men leter du finner du det er jeg sikker på ta å høre med lærerne/rådgiverne dine også! Du kan også titte på nav sine sider evnt finne opp di verkene som driver med dette å ringe dem å høre om dme trenger folk.

Har akkurat samme planene som deg, men jeg begynnte å jobbe etter fagbrevet siden 2004 da jeg var ferdig som lærling så nå blir det 1-årig forkurs for ing.ut så 3årig bachelor. Så man kan si fagbrev + arbeidserfaring er gull verdt også når du har endt ing.utdannelsen din, det ser selskapene på di du måtte ønske å søke på.

Når det gjelder å ta kurs å sånt så tenkte jeg da først å ta mattekurs for yrkesrettet studieretning på nki men ting kom å veine så slo det ofra meg, men det er en fordel friske opp hukomelsen litt så det kan du gjøre lurt i hvist du ikke vil hoppe på med en gang, disse kura er innleveringer 6-8 å er ganske greie, men man trenger det ikke får å komme inn på forkurset til ing.utdanning.

Lenke til kommentar

Vil si at arbeidserfaringen er god nok viss du har tatt fagbrev. De som ansetter ingeniører er fornøyd nok bare de hører du har tatt fagbrevet. Men du har rett i at å jobbe litt for økonomien sin skyld ikke er dumt, da stipend og lån kan bli litt i strammeste laget.

Tar man Y-veien slipper man alle forkurs, og du trenger ikke ta noen kurs på forhånd, så sant du er innstilt på å lære og lese stoffet som blir forelest. Jevn og trutt jobbing er nok til gode karakterer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...