Gå til innhold

Gleder ikke forbrukerkjøpsloven for Japan Photo i Haugesund?


Anbefalte innlegg

I 2007 kjøpte jeg et Ricoh gr digital kamera hos Japan Photo, for 5000kr.

 

Siden dengang har det vært inne til reperasjon i 2007, 2008, 2009, 2010. Nå, 9 måneder etter sist innlevering så jeg meg nødt til å levere det inn igjen.

 

Medregnet siste gang, har det vært inne 4 ganger for grep som har løsnet, og 3 ganger for defekt linse. Hver gang har jeg måttet gå en hel måned uten kamera. Lånekamera har vært uaktuelt ettersom de som er til utlån absolutt ikke kan leve opp til det jeg hadde inne til reperasjon. Ikke har jeg blitt tilbudt lånekamera heller, med mindre jeg har bedt om et.

 

Da jeg leverte det inn nå sist, sa jeg "Jeg har vel ikkje rett på nytt kamera heller", og han i butikken sa at nei det hadde jeg nok ikke og gjorde kamera klart for å bli sendt inn til reperasjon igjen. Samme dag gjorde jeg researchen jeg burde ha gjordt for LENGE siden, og fant ut at et kamera skal jo holde i FEM år, og at jeg derfor HAR rett til å kreve et nytt kamera eller å heve kjøpet. Jeg gikk tilbake til butikken og da sa han i butikken seg enig, og sendte kamera inn, med begjæring om at dette måtte bli siste gang. Han sa samtidig at da fikk jeg sikkert den tredje, og nyeste utgaven (noe jeg siden har skjønt bare var å gi meg falske forhåpninger).

 

To uker etter får jeg melding fra verkstedet om at kamera mitt er totalskadet og at jeg kan hente et tilsvarende i butikken. Kamera er nå ute av produksjon, så jeg regnte ikke med å få det samme. Når jeg kommer til butikken sier han som jobber der at de har et av samme type på lager. Jeg sier at etter å hatt så mye trøbbel med det kamera, vil jeg ikke ha det. Jeg nevnte også det han hadde sagt om at jeg sansynligvis ville få den tredje utgaven. Han sa så at på grunnlag av dette, skulle han gi meg den utgave 2.

 

Nå jeg så kom hjem den dagen, ser jeg at nummer to er verdt 3800. Jeg kjøpte mitt for 5000, og finner da ut at da vil jeg heller heve kjøpet, og så kjøpe nummer 2 i en annen butikk, for så å sitte igjen med 1200kr. Nå er jeg lei. Jeg ringer opp igjen til butikken og han mener jeg ikke KAN heve kjøpet og skriver mail til sjefen sin. Jeg venter på svar.

 

Over helgen får jeg svar om at sjefen sier jeg ikke har rett til å heve kjøpet. Jeg kan få nummer 1, eller så kan jeg betale et MELLOMLEGG og få nummer 2. Han mener nemlig at nummer 1 nå kun er verdt 2800kr, dette til tross for at det ikke ligger til salgs noe sted på nettet lenger og ikke kan få bekreftet dette på noe vis. Jeg ringer tilbake til butikken og ber om en begrunnelse til hvorfor jeg ikke får hevet kjøpet, men han i butikken har ikke fått vite grunnen og sier jeg kan ringe sjefen direkte. Jeg synes dette er en ufattelig tungvindt måte å "løse" denne saken på, men tenker at jeg får i hvert fall prøve.

 

Jeg prøver å ringe sjefen i tre timer. Etter det går jeg til butikken igjen, og ber ham sende en mail til sjefen sin, og ber han si at sjefen skal maile MEG tilbake med svaret på hvorfor han ikke vil la meg heve kjøpet.

 

Det har nå gått over tre dager siden han sendte mailen til sjefen, og jeg har fremdeles ikke fått noe svar. Han har heller ikke ringt meg tilbake. Jeg har kontaktet forbrukerrådet som sier at jeg har rett til å heve kjøpet og få kjøpesummen tilbake. Det jeg lurer på da er hvorfor butikken ikke lar meg gjøre det? Og hvor lenge skal jeg måtte vente på dette? Og hva kan jeg gjøre videre om dette ikke ordner seg snart?

 

I dag er det 21 dager siden jeg leverte kamera mitt til butikken, og jeg begynner å bli kraftig lei. Har kjøpt alt av fotoutstyr på Japan Photo de siste sju årene, men om ikke dette ordner seg snart, blir det ikke flere kjøp der. Jeg har pleid å bruke kamera mitt hver eneste dag, og merker GODT at jeg ikke har et kamera å bruke nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig gjelder forbrukerkjøpsloven for JapanPhoto, men den loven er ikke laget for å gjøre det umulig å drive forretning, den er laget for å gjøre det overkommelig å være forbruker og beskytte mot urimelige forretningsmetoder.

 

Loven gir deg bl.a. rett til å heve kjøpet, men ikke uten forbehold. Blant annet skal forhandler skal ha mulighet til å rette mangelen, og det har de jo gjort flere ganger. Det er virkelig ekstremt ergelig at ikke Ricoh har verksted på bakrommet til hver fotobutikk, jeg vet, for jeg måtte ha mitt GR-Digital på service et par ganger også.

 

Men, forbrukerkjøpsloven gir oss desverre ikke rett på å få stilt tilsvarende til rådighet mens det er til reparasjon, -enkelte butikker og kjeder tilbyr mer enn loven pålegger dem, men det forandrer ikke loven (men kanskje det påvirker hvor vi velger å handle over tid).

 

At de tilbyr deg et nytt kamera etter at du har hatt glede av det du kjøpte i fire år er rimelig, gitt alle reparasjonene og venting, det er i hvertfall ikke mindre enn du har krav på etter loven. Når du begynner å krangle om prisen fordi du vil ha et nyere kamera og penger i mellom, vel, -så er det JapanPhoto som framstår som seriøse, ikke du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis samme feil oppstår 3 ganger, kan man kreve å få hevet kjøpt. Butikken kan kreve bruksfradrag, men du kan også kreve renter fra kjøpsdato for forsinket betaling (uavhengig om butikken krever bruksfradrag).

 

§ 50. Avkastning og rente ved tilbakeføring

 

Heves kjøpet, skal forbrukeren godskrive selgeren avkastning som han eller hun har hatt av tingen, og gi rimelig vederlag for vesentlig nytte han eller hun ellers har hatt av den.

 

Dersom selgeren skal betale kjøpesummen tilbake, plikter selgeren å betale renter etter lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. fra den dag forbrukeren reklamerte på mangelen. Dersom forbrukeren avkreves vederlag for nytten av gjenstanden etter første ledd, plikter selgeren likevel å betale slik rente fra den dag selgeren mottok betalingen.

 

Jeg fikk (etter mye krangling) hevet kjøpet mitt på en 2 år gammel laptop som overopphetet 3 ganger. Tredje gangen jeg leverte den inn, fikk jeg hevet kjøpet.

 

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
Når jeg kommer til butikken sier han som jobber der at de har et av samme type på lager

Tja.. du kunne jo tatt det og fått akkurat det du betalte for. Men jeg forstår at du ikke vil ha det, men jeg forstår ikke at du ikke vil ha en nyere modell isteden.

 

Jeg har kontaktet forbrukerrådet som sier at jeg har rett til å heve kjøpet og få kjøpesummen tilbake. Det jeg lurer på da er hvorfor butikken ikke lar meg gjøre det? Og hvor lenge skal jeg måtte vente på dette? Og hva kan jeg gjøre videre om dette ikke ordner seg snart?

Kontakt forbrukerrådet med disse spørsmålene. De har nok svarene, og siden de alt er inne i saken så får du nok hjelp om det er noe lovmessig skurr her.

Lenke til kommentar
Når jeg kommer til butikken sier han som jobber der at de har et av samme type på lager

Tja.. du kunne jo tatt det og fått akkurat det du betalte for. Men jeg forstår at du ikke vil ha det, men jeg forstår ikke at du ikke vil ha en nyere modell isteden.

 

Jeg har kontaktet forbrukerrådet som sier at jeg har rett til å heve kjøpet og få kjøpesummen tilbake. Det jeg lurer på da er hvorfor butikken ikke lar meg gjøre det? Og hvor lenge skal jeg måtte vente på dette? Og hva kan jeg gjøre videre om dette ikke ordner seg snart?

Kontakt forbrukerrådet med disse spørsmålene. De har nok svarene, og siden de alt er inne i saken så får du nok hjelp om det er noe lovmessig skurr her.

 

Jeg tok kontakt med forbrukerrådet i dag, og de sa jeg HADDE rett til å heve kjøpet. Så da kommer det vel ann på hvor greie Japan Photo ønsker å være.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig gjelder forbrukerkjøpsloven for JapanPhoto, men den loven er ikke laget for å gjøre det umulig å drive forretning, den er laget for å gjøre det overkommelig å være forbruker og beskytte mot urimelige forretningsmetoder.

 

Loven gir deg bl.a. rett til å heve kjøpet, men ikke uten forbehold. Blant annet skal forhandler skal ha mulighet til å rette mangelen, og det har de jo gjort flere ganger. Det er virkelig ekstremt ergelig at ikke Ricoh har verksted på bakrommet til hver fotobutikk, jeg vet, for jeg måtte ha mitt GR-Digital på service et par ganger også.

 

Men, forbrukerkjøpsloven gir oss desverre ikke rett på å få stilt tilsvarende til rådighet mens det er til reparasjon, -enkelte butikker og kjeder tilbyr mer enn loven pålegger dem, men det forandrer ikke loven (men kanskje det påvirker hvor vi velger å handle over tid).

 

At de tilbyr deg et nytt kamera etter at du har hatt glede av det du kjøpte i fire år er rimelig, gitt alle reparasjonene og venting, det er i hvertfall ikke mindre enn du har krav på etter loven. Når du begynner å krangle om prisen fordi du vil ha et nyere kamera og penger i mellom, vel, -så er det JapanPhoto som framstår som seriøse, ikke du.

 

Jeg skjønner ikke helt det du skriver i siste avsnitt. Grunnen til dette er at det nå har vært så mye styr med dette, og når jeg får bekreftet fra forbrukerrådet at jeg har rett til å heve kjøpet så vil jeg jo selfølgelig gjøre det. Jeg synes ikke vi trenger å snakke om hva som er seriøst og useriøst her, de passer på seg, og jeg passer på meg. Føler meg ikke særlig godt behandlet av Japan Photo i denne saken, og har bare lyst til å få et svar fra regionssjefen og få ordnet opp i denne saken. Kan ikke skjønne det skulle ta fire dager å svare på en mail.

Lenke til kommentar

Føler meg ikke særlig godt behandlet av Japan Photo i denne saken, og har bare lyst til å få et svar fra regionssjefen og få ordnet opp i denne saken. Kan ikke skjønne det skulle ta fire dager å svare på en mail.

Det skjønner jeg godt, og et svar burde du fått på fire dager, om ikke annet i første omgang at vedkommende tar saken seriøst (endelig svar bør så følge kort etter).

Lenke til kommentar
Når jeg kommer til butikken sier han som jobber der at de har et av samme type på lager

Tja.. du kunne jo tatt det og fått akkurat det du betalte for. Men jeg forstår at du ikke vil ha det, men jeg forstår ikke at du ikke vil ha en nyere modell isteden.

 

Jeg har kontaktet forbrukerrådet som sier at jeg har rett til å heve kjøpet og få kjøpesummen tilbake. Det jeg lurer på da er hvorfor butikken ikke lar meg gjøre det? Og hvor lenge skal jeg måtte vente på dette? Og hva kan jeg gjøre videre om dette ikke ordner seg snart?

Kontakt forbrukerrådet med disse spørsmålene. De har nok svarene, og siden de alt er inne i saken så får du nok hjelp om det er noe lovmessig skurr her.

 

Jeg tok kontakt med forbrukerrådet i dag, og de sa jeg HADDE rett til å heve kjøpet. Så da kommer det vel ann på hvor greie Japan Photo ønsker å være.

Joda, det så jeg jo at du skrev. Men sa du også til forbrukerrådet at butikken nekter, at de ikke svarer osv. Eller spurte du bare generelt rundt det med å heve kjøpet siden det hadde vært inne til rep masse ganger.

 

Det jeg mener er at det da må være enklest å ta disse tilleggsspørsmålene opp med dem når du alt har en dialog med dem, fremfor å spørre på et fotoforum. Forbrukerrådet må da kunne svare på hvor lenge det er rimelig å vente på svar, og de kan vel også hjelpe deg i riktig retning videre mtp å ta en sak mot JP.

 

---

Det er forresten et "Forbrukerrett-forum" her på diskusjon.no. Regner med at de som henger der kan dette.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Er jo egentlig ikke noe problem da.. Såvidt meg bekjent sier forbrukerloven at man har rett på å heve kjøpet om en gjenstand blir reparert for samme feil 3 ganger innen et gitt tidsrom (som "resettes" hvær gang du får tingen reparert)

 

Det er jo helt klart tilfellet her, så OP har nok ganske klart loven på sin side. At det skal ta dagesvis for JP å behandle denne saken er for meg uforståelig, og dårlig behandling av en kunde.

Endret av Kellendil
Lenke til kommentar
Når jeg kommer til butikken sier han som jobber der at de har et av samme type på lager

Tja.. du kunne jo tatt det og fått akkurat det du betalte for. Men jeg forstår at du ikke vil ha det, men jeg forstår ikke at du ikke vil ha en nyere modell isteden.

 

Jeg har kontaktet forbrukerrådet som sier at jeg har rett til å heve kjøpet og få kjøpesummen tilbake. Det jeg lurer på da er hvorfor butikken ikke lar meg gjøre det? Og hvor lenge skal jeg måtte vente på dette? Og hva kan jeg gjøre videre om dette ikke ordner seg snart?

Kontakt forbrukerrådet med disse spørsmålene. De har nok svarene, og siden de alt er inne i saken så får du nok hjelp om det er noe lovmessig skurr her.

 

Jeg tok kontakt med forbrukerrådet i dag, og de sa jeg HADDE rett til å heve kjøpet. Så da kommer det vel ann på hvor greie Japan Photo ønsker å være.

Joda, det så jeg jo at du skrev. Men sa du også til forbrukerrådet at butikken nekter, at de ikke svarer osv. Eller spurte du bare generelt rundt det med å heve kjøpet siden det hadde vært inne til rep masse ganger.

 

Det jeg mener er at det da må være enklest å ta disse tilleggsspørsmålene opp med dem når du alt har en dialog med dem, fremfor å spørre på et fotoforum. Forbrukerrådet må da kunne svare på hvor lenge det er rimelig å vente på svar, og de kan vel også hjelpe deg i riktig retning videre mtp å ta en sak mot JP.

 

---

Det er forresten et "Forbrukerrett-forum" her på diskusjon.no. Regner med at de som henger der kan dette.

 

Jeg forklarte hele saken til forbrukerrådet. Hun sa også at om ikke dette er ordnet innen 4 uker, så var det i seg selv grunnlag for å heve kjøpet. Poenget er at ting skal ikke behøve å ta så lang tid som det allerede har tatt, om JP har lyst til å holde på kundene sine.

Lenke til kommentar
To uker etter får jeg melding fra verkstedet om at kamera mitt er totalskadet og at jeg kan hente et tilsvarende i butikken...Nå jeg så kom hjem den dagen, ser jeg at nummer to er verdt 3800. Jeg kjøpte mitt for 5000, og finner da ut at da vil jeg heller heve kjøpet, og så kjøpe nummer 2 i en annen butikk, for så å sitte igjen med 1200kr. Nå er jeg lei...Jeg kan få nummer 1, eller så kan jeg betale et MELLOMLEGG og få nummer 2. Han mener nemlig at nummer 1 nå kun er verdt 2800kr, dette til tross for at det ikke ligger til salgs noe sted på nettet lenger...

 

Du skal ikke henge deg for mye opp i prisen: Digitalkamera har samme egenskap som all annen elektronikk: Finesser og "kvalitet" raser oppover, og prisen raser nedover! Så man skal være ektremt uheldig for å "bare" ende opp med samme kvalitet man kjøpte i utgangspunktet. Som regel "tjener" man på det! Slik du også hadde gjort, om du hadde tatt i mot tilbudet fra butikken.

 

Butikken har faktisk full anledning til å erstatte kamera ditt når som helst med et av tilsvarende finesser og kvalitet hvis de anser reparasjon ulønnsom!

 

Ved 3. gangs reparasjon har man krav på heving av kjøpet, men det skal være for samme feil!

Lenke til kommentar

Ved 3. gangs reparasjon har man krav på heving av kjøpet, men det skal være for samme feil!

 

Ja, men det gjelder for samme feil som den viser seg for forbrukeren. Dersom skjermen f.eks. er løs men pga ulik skrue hver gang, kan ikke butikken kalle feilen for tre ulike feil, fordi den for kunden arter seg likt hver gang.

Lenke til kommentar
To uker etter får jeg melding fra verkstedet om at kamera mitt er totalskadet og at jeg kan hente et tilsvarende i butikken...Nå jeg så kom hjem den dagen, ser jeg at nummer to er verdt 3800. Jeg kjøpte mitt for 5000, og finner da ut at da vil jeg heller heve kjøpet, og så kjøpe nummer 2 i en annen butikk, for så å sitte igjen med 1200kr. Nå er jeg lei...Jeg kan få nummer 1, eller så kan jeg betale et MELLOMLEGG og få nummer 2. Han mener nemlig at nummer 1 nå kun er verdt 2800kr, dette til tross for at det ikke ligger til salgs noe sted på nettet lenger...

 

Du skal ikke henge deg for mye opp i prisen: Digitalkamera har samme egenskap som all annen elektronikk: Finesser og "kvalitet" raser oppover, og prisen raser nedover! Så man skal være ektremt uheldig for å "bare" ende opp med samme kvalitet man kjøpte i utgangspunktet. Som regel "tjener" man på det! Slik du også hadde gjort, om du hadde tatt i mot tilbudet fra butikken.

 

Butikken har faktisk full anledning til å erstatte kamera ditt når som helst med et av tilsvarende finesser og kvalitet hvis de anser reparasjon ulønnsom!

 

Ved 3. gangs reparasjon har man krav på heving av kjøpet, men det skal være for samme feil!

 

Ikke nødvendigvis - loven sier også at avhjelp skal skje uten ulempe; flere rettinger på et åpenbart mandagsprodukt vil neppe kunne ansees som "uten ulempe".

Lenke til kommentar

Etter å i dag ha purret til butikken på mailen jeg skulle få, fikk jeg endelig svar fra regionssjefen. Han beklagde saken og ulempene den har påført meg, og jeg tilbys et nytt kamera til kjøpssummen på mitt defekte. Jeg er nå en happy camper, og kommer til å legge til mellomlegget for å få den tredje utgaven av kameraet, samt fortsette å handle på Japan Photo :)

Lenke til kommentar

Vel.....

Om jeg hadde vært i dine sko vile jeg ha sendt med rep papirer fra tidligere reparasjoner slik at dette kommer fram inne hos Ricoh.

Du skal også huske at ved en tredjegangs rep med samme feil vil kamera blir kreditert av produsent. Så det at du starter et hylekor mot JP blir på en måte litt feil. En ansatt i butikk kan ikke gjøre en møkk utover å sende kamera ditt til rep.

Men om du derimot sender med tidligere papirer øker du sjansen for å få kamera kreditert eller byttet.

Lenke til kommentar

Vel.....

Om jeg hadde vært i dine sko vile jeg ha sendt med rep papirer fra tidligere reparasjoner slik at dette kommer fram inne hos Ricoh.

Du skal også huske at ved en tredjegangs rep med samme feil vil kamera blir kreditert av produsent. Så det at du starter et hylekor mot JP blir på en måte litt feil. En ansatt i butikk kan ikke gjøre en møkk utover å sende kamera ditt til rep.

Men om du derimot sender med tidligere papirer øker du sjansen for å få kamera kreditert eller byttet.

 

Butikken svarer forbruker, produsent om forbruker tar springende regress. Forbruker skal ikke måtte rette kravet til produsent fordi en ansatt ikke har nødvendig stillingsfullmakt til å vurdere en reklamasjonssak. Det sier seg strengt tatt selv, og uansett; når han sender via butikk, så burde butikken selv greie det..

Lenke til kommentar

Vel.....

Om jeg hadde vært i dine sko vile jeg ha sendt med rep papirer fra tidligere reparasjoner slik at dette kommer fram inne hos Ricoh.

Du skal også huske at ved en tredjegangs rep med samme feil vil kamera blir kreditert av produsent. Så det at du starter et hylekor mot JP blir på en måte litt feil. En ansatt i butikk kan ikke gjøre en møkk utover å sende kamera ditt til rep.

Men om du derimot sender med tidligere papirer øker du sjansen for å få kamera kreditert eller byttet.

 

Butikken svarer forbruker, produsent om forbruker tar springende regress. Forbruker skal ikke måtte rette kravet til produsent fordi en ansatt ikke har nødvendig stillingsfullmakt til å vurdere en reklamasjonssak. Det sier seg strengt tatt selv, og uansett; når han sender via butikk, så burde butikken selv greie det..

 

Indeed. De bak kassen skal såklart være kundens kontakt person eventuelt henvise til mer kyndig personell som jobber med saken.

Men så løste den saken her seg ganske greit også.

Lenke til kommentar

Nå ble det mye frem og tilbake, og jeg rakk ikke lese alt, så beklager om jeg sier på nytt noe som er sagt allerede...

 

I henhold til norsk forbrukerkjøpslov, har man krav på nytt produkt ved tredje gang service for samme feil. Dette løses i 99% av tilfellene ved at verkstedet sender kunde et nytt kamera. Dette er som oftest kun kamera, da de bare bytter det de faktisk har mottatt.

 

Heving av kjøp er faktisk ikke noen rett ved kjøp fra fast utsalgssted, med mindre selger ikke kan reparere eller erstatte produktet. Hadde produktet vært kjøpt på nett eller fra reisende selger (e.l.), kunne produktet returneres i rimelig tid etter kjøp av produktet.

 

Merk at selger i butikk ikke kan levere ut et nytt produkt uten videre, da de ikke er kvalifisert til å si om produktet kvalifiserer til bytte eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel.....

Om jeg hadde vært i dine sko vile jeg ha sendt med rep papirer fra tidligere reparasjoner slik at dette kommer fram inne hos Ricoh.

Du skal også huske at ved en tredjegangs rep med samme feil vil kamera blir kreditert av produsent. Så det at du starter et hylekor mot JP blir på en måte litt feil. En ansatt i butikk kan ikke gjøre en møkk utover å sende kamera ditt til rep.

Men om du derimot sender med tidligere papirer øker du sjansen for å få kamera kreditert eller byttet.

 

Alle tidligere papirer ble sendt med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...