Gå til innhold

Aktive katteraser?

Anbefalte innlegg

Hei,

I går skjedde det som vi håpet at aldri skulle skje, min 11mnd gamle F4 Bengalkatt ble påkjørt og drept rett uten for huset vårt i 20:00 tida.

Det kom som et solid sjokk på oss alle, vi var jo inneforstått med risikoene det innebar og ha han som utekatt men han var fast bestemt for at han skulle være ute helt siden vi fikk han og jeg hadde ikke hjerte til å holde han inne når jeg visste at han hadde et så sterkt ønske å kunne gå fritt ute.

Hadde naturlig nok håpet at han skulle bli litt mer enn 11mnd, men ingenting vi kan gjøre med dette nå.

Nå må vi se fremover og vi fikk for få måneder fikk vi en annen katt, en britisk kort hår kattunge som gikk kjempe godt overrens med vår Bengal Titaru, de gikk rundt og lekte og slieket på hverandre dag inn og dag ut!

Emser (britisk kort hår) virker jo helt desorientert nå som han ikke klarer å finne Titaru i huset lenger, så han ser ut av vinduet og håper han skal dukke opp når som helst, løper rundt i huset i håp om å bli "angrepet" slik som han pleier.

Jeg tror og at for min egen del og Emser sin del så vil det være bedre å innføre en ny katt før enn siden, ingen vil noen gang kunne erstatte Titaru som ikke bare var en utrolig aktiv og livlig Bengal katt, men han hadde også mange særpreg som jeg innbiller meg ikke er normalt hos katter flest, noe som gjør at han aldri vil kunne bli glemt, aldri opplevd en katt som verken klarer å majue skikkelig, som elsker å nappe opp lukket på sluket i dusjen og rundt om kring i huset osv..

Vi ønsker ikke å erstatte Titaru på noen måte, så vi ønsker ikke en ny Bengal da vi føler det blir litt for likt, men jeg ønsker en katt med mye av de samme "egenskapene" som er veldig aktiv (ikke en vanlig kjedelig huskatt som sitter på rompa 24 / 7) som er atletisk og ser veldig kul ut og som har en egen sterk personlighet som gir litt faen og er litt amper og rampete.

Jeg er ingen katteekspert så jeg vet ikke om hvilke raser som passer til denne beskrivelsen, da utenom Bengal katter så om dere har noen katteraser dere vil anbefale meg å se på så ikke nøl med å si ifra!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo være verdt å kikke på feks. Abyssiner eller Burmeser. Begge er aktive katter med meget godt gemytt som trives godt sammen med både mennesker og andre katter. Jeg vil tro at Abyssinere kan være hakket mer "rampete" enn Burmesere, men Burmesere har kanskje litt sterkere personlighet.

Lenke til kommentar

Likte ikke helt utseende Bumeser, de ser jo også ut til å virke litt "store og tunge", jeg liker stort sett litt mer tynne og atletiske.

Ikke det at utseende er det aller viktigste, du elsker dem jo like høyt uansett hvordan dem ser ut!

Abyssiner virker veldig flotte og har relativt lik kroppsfasong som Bengal bare de ikke har tegninger over hele kroppen og derfor får et helt annet særpreg over seg.

Hvordan er disse kontra Bengaler da? Like aktive og livlige?

Lenke til kommentar

Jeg har dessverre ingen erfaring med Bengalkatter selv, men jeg tror ikke feks. en Abyssiner står mye tilbake for en Bengalkatt i aktivitets nivå. Bengalkatt er muligens litt "galere" da den har "leopardkatt blod" i seg. Men husk at det også finnes Abyssiner og Burmeser i Bengalkatt.

Burmeser skal ikke være stor og tung, men du har nok rett at Abyssiner kan virke litt mer atletisk. Men det jeg har sett av Burmesere er at de ofte varierer endel i utseende og jeg liker definitivt enkelte utgaver av Burmesere bedre enn andre.

En annen katt som jeg vet veldig lite om, men alltid har likt utseende på, er Ocicat. Du kan jo undersøke denne nærmere da den muligens også kan være en meget god match for Bengalkatt.

(Ocikatt har også litt Abyssiner i seg)

Lenke til kommentar

Hei,

I går skjedde det som vi håpet at aldri skulle skje, min 11mnd gamle F4 Bengalkatt ble påkjørt og drept rett uten for huset vårt i 20:00 tida.

Det kom som et solid sjokk på oss alle, vi var jo inneforstått med risikoene det innebar og ha han som utekatt men han var fast bestemt for at han skulle være ute helt siden vi fikk han og jeg hadde ikke hjerte til å holde han inne når jeg visste at han hadde et så sterkt ønske å kunne gå fritt ute.

Hadde naturlig nok håpet at han skulle bli litt mer enn 11mnd, men ingenting vi kan gjøre med dette nå.

Nå må vi se fremover og vi fikk for få måneder fikk vi en annen katt, en britisk kort hår kattunge som gikk kjempe godt overrens med vår Bengal Titaru, de gikk rundt og lekte og slieket på hverandre dag inn og dag ut!

Emser (britisk kort hår) virker jo helt desorientert nå som han ikke klarer å finne Titaru i huset lenger, så han ser ut av vinduet og håper han skal dukke opp når som helst, løper rundt i huset i håp om å bli "angrepet" slik som han pleier.

Jeg tror og at for min egen del og Emser sin del så vil det være bedre å innføre en ny katt før enn siden, ingen vil noen gang kunne erstatte Titaru som ikke bare var en utrolig aktiv og livlig Bengal katt, men han hadde også mange særpreg som jeg innbiller meg ikke er normalt hos katter flest, noe som gjør at han aldri vil kunne bli glemt, aldri opplevd en katt som verken klarer å majue skikkelig, som elsker å nappe opp lukket på sluket i dusjen og rundt om kring i huset osv..

Vi ønsker ikke å erstatte Titaru på noen måte, så vi ønsker ikke en ny Bengal da vi føler det blir litt for likt, men jeg ønsker en katt med mye av de samme "egenskapene" som er veldig aktiv (ikke en vanlig kjedelig huskatt som sitter på rompa 24 / 7) som er atletisk og ser veldig kul ut og som har en egen sterk personlighet som gir litt faen og er litt amper og rampete.

Jeg er ingen katteekspert så jeg vet ikke om hvilke raser som passer til denne beskrivelsen, da utenom Bengal katter så om dere har noen katteraser dere vil anbefale meg å se på så ikke nøl med å si ifra!

Orientalere, da spesielt siamesere, høres ut som rasen for deg :-) Særegne, kan ikke være alenekatt, pratsomme, lekne, rampete.. Flotte katter :)

Lenke til kommentar

Jente-abyssinere går ikke godt overens med andre katter. Gjør iallefall ikke min 4 år gamle hukatt som jeg nå har hatt i 6 dager. Usterilisert, dog. Skal gjøre det når jeg/husholdet har bestemt at vi skal beholde katten.

Katten min er ikke spesielt livlig, men tror det har noe med at det er nytt hus for henne med alt det måtte medføre. Det er trapper her, og det var det ikke tidligere, så hvis hun bestemmer seg for å være livlig, så er det opp og ned den trappa :)

Men de mjauer sjeldent, har jeg lest, og sånn er det med katten min også. Men de er ekstremt hengivne og kosne.

Lenke til kommentar

Har hatt en abyssinerjente, ukastrert, som gikk kjempebra sammen med både hunder, kyr, sauer og katter.. Hun var ikke fult så snill mot mus og fugler da. :p

Man kan ikke forvente at katter skal være bestevenner etter 6 dager heller...?

Hun kom fra et hjem som hadde passet på henne i 3 måneder eller noe. Faren og tvillingbroren til denne katta som jeg nå har. De måtte skille kattene...

Ikke vet jeg, men det kan ha noe med familieforhold å gjøre? Kastrert vs ukastrert osv?

Jeg prøvde jo å vite litt mer om denne katterasen, og på en "101"-video, tror jeg det var, så ble det sagt at disse kattene ikke likte å bli holdt. Jeg humret for meg selv. Katta meg kan jeg plukke opp når jeg vil og holde. De aller fleste gangene så godtar katten det. Vil den ikke bli holdt, så hopper den ned :) Og det var det som skjedde med reporteren, sikkert.

Bestevenner etter 6 dager? Nei, ting tar tid. Jeg vet ikke hvor lang tid. To måneder, kanskje?

Lenke til kommentar

Hun jeg hadde ville absolutt ikke bli holdt.. :hmm: Men det varierer jo veldig hvordan katter er, samme hvilken rase.

Ville kastrert henne jeg, både med tanke på at hun kan bli 'snillere' mot andre dyr (ingen garanti, noen katter liker bare ikke andre katter) og at hun ikke får løpetid (og ikke huspusunger om hun går ute). :p

Med mindre dere skal bruke henne i avl da, selvsagt..

Lenke til kommentar

Man kastrerer hunn-katter jo. Steriliserer man så får de fortsatt løpetid.

''Forskjellen på kastrering og sterilisering, er at ved kastrering så fjerner man de kjønnsproduserende kjertlene som blant annet gjør at hannkatter tiltrekkes av hunnkatten. Ved sterilisering så kutter man bare eggleder eller sædleder og beholder kjønnsdriften inntakt. Det vil si at steriliserte katter fortsatt vil søke etter en make, og få løpetid. Sterilisering er derfor et mindre inngrep enn kastrering. Som oftest er kastrering å foretrekke, siden dette da også fjerner mye av problemene knyttet til atferden ved å finne seg, og parre seg med en make. Kastrerte katter vil for eksempel ikke vandre like mye i ukjent terreng, og har mindre risiko for å bli påkjørt.''

Endret av Nochan
Lenke til kommentar

Man kastrerer hunn-katter jo. Steriliserer man så får de fortsatt løpetid.

''Forskjellen på kastrering og sterilisering, er at ved kastrering så fjerner man de kjønnsproduserende kjertlene som blant annet gjør at hannkatter tiltrekkes av hunnkatten. Ved sterilisering så kutter man bare eggleder eller sædleder og beholder kjønnsdriften inntakt. Det vil si at steriliserte katter fortsatt vil søke etter en make, og få løpetid. Sterilisering er derfor et mindre inngrep enn kastrering. Som oftest er kastrering å foretrekke, siden dette da også fjerner mye av problemene knyttet til atferden ved å finne seg, og parre seg med en make. Kastrerte katter vil for eksempel ikke vandre like mye i ukjent terreng, og har mindre risiko for å bli påkjørt.''

Ved "sterilisering" av hunkatt er det vanlig at man fjerner eggstokkene også, ikke bare en "ren sterilisering", men det er muligens "kastrering" som egentlig da er det korrekte utrykket slik du nevner.

Lenke til kommentar

Synes å huske at jeg hadde sett noen kule katter på et katteprogram på amimal planet, så jeg googlet det. Kom inn på siden og fant faktisk en cat breed selector :p

Cat Breed Selector

Måtte le litt, men når jeg gikk gjennom så fant jeg at par raser jeg ikke har hørt om før, så det kan jo hende du finner noe der.

Ang burmerser aå hadde jeg to brødre før som ikke var spes aktive. Perfekte for meg, for jeg elsker en lat sofakosekatt, men det er jo ikke det du er ute etter...

Lenke til kommentar

Jeg har to Maine Coon. Litt av noen kattepuser, må jeg si.

Hun ene prater ofte. "mjau mjiiiaooo" :p

De er store, bedagelige, men også veldig lekne og har stort jaktinstinkt (de blir helt vill av fjærleker feks. drar den med seg overalt i huset).

Bilder av de i blogglinken min, i signatur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...