diskusjonsbruker Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Har man krav til å få vite dagligleders lønn om man er eier i et AS? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Et selskap har såvidt jeg vet ingen anledning til å holde ting skjult for sine egne eiere, men eierne utøver sin myndighet gjennom generalforsamlingen - ikke på egen hånd. Det er visse unntak - f.eks. kan eiere som representerer minst en tiendedel av selskapskapitalen kreve granskning av forhold ved selskapet, jfr. aksjeloven § 5-25. Men her er prinsippet ivaretatt ved at kravet må være "behandlet" på generalforsamling og det må være varslet at kravet skal settes frem i innkallingen. Lenke til kommentar
diskusjonsbruker Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2010 For å gjøre det litt mer komplisert så er jeg i tillegg ansatt. Grunnen til at jeg lurer på dette er rett og slett for å ha et sammenligningsgrunnlag. Jeg føler at jeg ikke får betalt for den kompetansen og ansvaret jeg besitter og vurderer å si opp jobben om jeg ser en skjevfordeling i forhold til lønn og andre ansatte. Lenke til kommentar
Mez Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Lønnen til daglig leder skal komme frem av regnskapet / årsberetningen. Dette kan også søkes opp på f.eks Proff.no: søk opp selskapet, gå til regnskap og så ser du på lederlønn. Du kan jo også søke på vedkommende på skattelistene. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 For å gjøre det litt mer komplisert så er jeg i tillegg ansatt. Grunnen til at jeg lurer på dette er rett og slett for å ha et sammenligningsgrunnlag. Jeg føler at jeg ikke får betalt for den kompetansen og ansvaret jeg besitter og vurderer å si opp jobben om jeg ser en skjevfordeling i forhold til lønn og andre ansatte. Har du forsøkt å spørre? Lenke til kommentar
diskusjonsbruker Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2010 (endret) Takk for svar begge to Lønnen til daglig leder skal komme frem av regnskapet / årsberetningen. Dette kan også søkes opp på f.eks Proff.no: søk opp selskapet, gå til regnskap og så ser du på lederlønn. Du kan jo også søke på vedkommende på skattelistene. Er tallene fra proff.no helt korrekt, og er dette brutto? Skattelistene er for min del vanskelig å tyde. Har du forsøkt å spørre? Ja, jeg har vurdert det og det kommer jeg nok til å gjøre om jeg føler det blir nødvendig:( Jeg vet lite om disse tingene så jeg synes det er kjekt å få litt svar her. Man blir fort litt demotivert om man føler at lønnen ikke samsvarer med hva man bringer inn, og hvis andre igjen får mer lønn for mindre ansvar og kompetanse så er det for min del god nok grunn til å true med å si opp jobben. Endret 22. oktober 2010 av diskusjonsbruker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå