Gå til innhold

Canon zoom objektiv

Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne hatt et kvalitets zoom objektiv, og jeg har tenkt på 100-400mm.

Er dette å anbefale? Framfor feks EF 70-200mm F2.8 IS USM med 2 x Extender?

Egentligt har jeg ikke noe valg, fordi det er så lang leverings tid på 70-200, og jeg skulle hatt den til begynnelsen av november....

Dette er sikkert spørt om før.. men men:)

Skal bruke den på en Eos 40D, (men jeg har planer om å oppgradere til full format senere)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettopp det du etterspør her har Luminous Landscape sett nærmere på, riktignok med forrige versjon av 70-200 2.8L IS USM, men jeg tror ikke resultatene blir så veldig forskjellige, siden det er 2x-konverteren som er den helt klare flaskehalsen her.

2x konvertere er sjelden eller aldri bra, så dersom du skal bruke den på 70-200 så godt som alltid, ville jeg heller vurdert 100-400. Hvis du kun trenger 400 mm sånn unntaksvis, ville jeg vurdert hardt å gå for 70-200, siden det er et langt bedre objektiv enn 100-400 når det brukes uten konverter. Med 1,4x konverter vil du forresten få langt bedre resultater (men til gjengjeld ikke fullt så lang tele).

En annen ting å tenke på er at 100-400 ser ut til å bli skiftet ut med en ny modell innen et års tid.

Lenke til kommentar

70-200 på crop med 2x ext. fører til at du kun bruker 30% av optikken/glasset eller noe sånt :p Så der går mye kvalitet i dass :p

Da har du misforstått. Hele objektivet brukes, men i en spissere vinkel. Blenderåpningen er like stor samme hvilket kamera og eventuelle telekonvertere du setter bak.

Edit: Altså, når du bruker et kamera med mindre sensor, eller en telekonverter, så bruker man bare en liten del av det bildet objektivet produserer i fokuspunktet, men man bruker all lysstyrken og bildekvaliteten objektivet har, som er det som koster penger når det gjelder teleobjektiver. Om man bruker en telekonverter for å gjøre 200/2.8 til 400/5.6, så er jo blenderåpningen hele tiden 200/2.8=400/5.6= 71,43mm. Men, om 200mm-objektivet skal gi samme bildekvalitet med telekonverter eller med mindre sensor som 400mm-objektivet gjør, må det ha en høyere kvalitet enn det det trenger for å gi et skarpt bilde på 200mm på en fullformatsensor.

Forøvrig har Sigma et veldig flott 100-300/4, men det er dessverre ikke stabilisert, så det gir hovedsaklig mening på Pentax og Sony. For Canon-brukere er 120-300/2.8 OS på vei, men det koster naturligvis en del mer.

Endret av Cax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...