Gå til innhold

Søke celler med kriterie, kopiere til ny workbook VB makro (EXCEL)

Anbefalte innlegg

Hei jeg sitter å jobber med en excel makro som jeg vil skal kunne finne en celle utifra et søkeord man skriver inn i en inputbox. Den skal så kopiere alle celler assossiert til dette ordet. (Finnes f.eks 30 instanser av ordet i A1:A30 skal A1:A30 B1:B30 osv kopieres til ny workbook/worksheet. Har kommet opp med dette sålangt men den kopierer kun X antall Celler i en rad, der X er verdi fra inputboks. og den fungerer ikke såfremt søkeordet ikke ligger i A1. Noen som kanskje har noen innspill til hva jeg må endre? Kriterie for søk må være slik at om man søker på 200 så vil alle ord som har 200 i starten kopieres, f.eks 200Auto 200Manu osv.

Sub Datahenter()

Dim søkeTekst As String
   Dim intRng As Integer
   Dim i As Integer
   Dim strVal As String

intRng = InputBox("Skriv antall kolonner", "Antall kolonner")  'Hvor mange kolonner skal kopieres '
søkeTekst = InputBox("Skriv søketekst", "Søketekst") 'Finne søketekst'
faneNavn = InputBox("skriv fanenavn som resultat skal kopieres til", "Fanenavn") 'Finne fane navn '

For i = 1 To intRng
      'Lagrer Celle verdi
       strVal = Cells(1, i)
       'Sjekker verdien med søketekst
       If UCase(strVal) = UCase(søkeTekst) Then
'Copy
           Cells(1, i).Select
           'Range("A1:IV" & Range("A65536").End(xlUp).Row).Select
           Range(Selection, Selection.End(xlDown)).Select
           Selection.Copy

'Paste
           Sheets(faneNavn).Select
           Range("A1").Select
           ActiveSheet.Paste

End If
   Next
End Sub

På forhånd takk!

PS: Denne makroen er i utgangspunktet ikke opprettet for denne jobben, men driver med litt gjenbruk av gamle makroen, og den burde kunne tilpasses, men er litt usikker på hvordan. (lenge siden jeg jobbet med VisualBasic sist.)

Endret av DavidFFS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm. Den koden der er såpass langt unna det du sier du vil ende opp med, at jeg er usikker på hvor jeg skal begynne.

Jeg foreslår at du prøver deg frem "for hånd" med filter / autofilter / kopi-lim, til du eventuelt finner riktig prosedyre. (Eventuelt fordi jeg vet ikke om dataene dine er i riktig listeform). Når det "sitter" så spiller du inn en makro. I innspillingen finner du syntaksen du er ute etter, og så erstatter du konstantene der (filterkriterium, select/activate etc etc) med variabler a la søkeTekst.

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...