FWD Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Hei! Forleden dag prøvde jeg å konfigurere to 500gb sata hardisker i raid 0 på mitt Asus Crosshair IV formula hovedkort. Jeg lagde partisjonen, og fant den i biosen. Jeg satt SATA port 1-4 i raid mode, og 5-6 i IDE mode. De to hardiskene som skulle i raid 0 ble koblet til port 1 og 2, mens en egen enkeltstående disk ble satt i port 3. SSD-disken jeg har windows 7 på, samt dvd-brenneren, ble satt i port 5 og 6. Jeg installerte windows på ssden. Windows fant i utgangspunktet ingen av hardiskene, men da jeg installerte driverne til hovedkortet fra cden, kom de pluttselig opp. Etter et par rebooter (pga installasjon av updates og drivere) "forsvant" hardiskene igjen. Jeg kunne hverken finne dem under device manager, eller disk management. Biosen og raid-kontrolleren finner fortsatt diskene. Jeg har forsøkt å reinstallere driverne til sata kontrolleren (JMicron) fra driver cden, men da dette ikke løste problemet, testet jeg oppdaterte drivere fra produsentens hjemmeside. Det fungerer fortsatt ikke. Videre har jeg testet diskene i IDE mode, og da dukker alle opp i windows med en gang. Med andre ord kan man utelukke at hardiskene ikke fungerer. Dersom noen vet hva som er galt, eller har noen tips til hva jeg kan prøve, hadde jeg satt stor pris på det :-) Lenke til kommentar
gehe_cheetah Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Har du prøvd å sette DVD-romen i SATA_E1 (merket gult i bilde)? Denne skal være optimalisert for optiske drev. Så kan du sette den andre disken du har i SATA3 i enten SATA5 eller SATA6 Oppsett blir da: SATA1 = 500GB SATA2 = 500GB SATA3 = 0 SATA4 = 0 SATA5 = HDD? SATA6 = SSD SATA_E1 = DVD Vet ikke om dette løser problemet, men er lov å prøve. Lenke til kommentar
FWD Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2010 Har du prøvd å sette DVD-romen i SATA_E1 (merket gult i bilde)? Denne skal være optimalisert for optiske drev. Så kan du sette den andre disken du har i SATA3 i enten SATA5 eller SATA6 Oppsett blir da: SATA1 = 500GB SATA2 = 500GB SATA3 = 0 SATA4 = 0 SATA5 = HDD? SATA6 = SSD SATA_E1 = DVD Vet ikke om dette løser problemet, men er lov å prøve. Takk, det var en god ide :-) Nå kan jeg i allefall bruke den enkeltstående disken sammmen med ssden. Problemet med raid-partisjonen er fortsatt der; windows klarer fremdeles ikke å finne den. Lenke til kommentar
gehe_cheetah Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 Har desverre ikke så mye peiling på raid, så kan nok ikke hjelpe deg mer. Du får ha lykke til videre. Lenke til kommentar
FWD Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2010 Takk for det :-) Er det noen andre som har noe mer å bidra med? Lenke til kommentar
Cleaf Skrevet 24. oktober 2010 Del Skrevet 24. oktober 2010 jMicron driveren gjelder vel bare den enslige S-ATA porten som gehe_cheetah har merket gult på bildet. På CDen som fulgte med hovedkortet er det RAID-drivere til Windows, kan være du må utforske CDen gjennom Datamaskin for å finne dem, du finner sikkert fram selv på driver-cden. Det hadde vært greit å vite hvilke harddisker det er du bruker, har selv hatt mye problemer med Samsung Spinpoint F3 harddisker på dette hovedkortet, men Western Digital disker fungerer smertefritt... Egentlig skal vel driveren lastes inn under Windows installasjonen, altså når du velger hvilken disk Windows skal legges på så trykker du "Load..." og setter i driver-CDen som fulgte med hovedkortet og navigerer fram til rett driver for så å sette Windows CDen tilbake etterpå og fortsette installasjonen etter dette. Du kan jo prøve deg fram med å installere dem i Windows først. Lenke til kommentar
FWD Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2010 jMicron driveren gjelder vel bare den enslige S-ATA porten som gehe_cheetah har merket gult på bildet. På CDen som fulgte med hovedkortet er det RAID-drivere til Windows, kan være du må utforske CDen gjennom Datamaskin for å finne dem, du finner sikkert fram selv på driver-cden. Det hadde vært greit å vite hvilke harddisker det er du bruker, har selv hatt mye problemer med Samsung Spinpoint F3 harddisker på dette hovedkortet, men Western Digital disker fungerer smertefritt... Egentlig skal vel driveren lastes inn under Windows installasjonen, altså når du velger hvilken disk Windows skal legges på så trykker du "Load..." og setter i driver-CDen som fulgte med hovedkortet og navigerer fram til rett driver for så å sette Windows CDen tilbake etterpå og fortsette installasjonen etter dette. Du kan jo prøve deg fram med å installere dem i Windows først. Takk for et godt svar! De to hardiskene jeg prøver å kjøre i Raid 0 er av typen Samsung HD502IJ. Jeg har lett gjennom drivercden til hovedkortet, men alt jeg finner i mappen for raid-drivere er Asus makedisk utility, men dette finner heller ingen av hardiskene. Kan problemet skyldes at windows først ble installert med hovedkortet i IDE mode (jeg lagde raid-partisjonene senere fordi jeg ikke fant noen hardisker i raid mode), og at installasjonen da på en eller annet måte har droppet å installere raid-drivere? Er det mulig å innstallere driverne på en annen måte? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Har du faktisk definert RAID disken til å være de to diskene du skal bruke? er usikker på om de i det hele tatt vil vise som disker dersom de ikke er allokert til et RAID dersom de står i RAID modus. Normalt er det i oppstarten etter POST skjermen at du kan trykke på noe for å komme inn i RAID oppsettet og der definere at de to diskene skal være del av at RAID (og dermed vise som en enkelt logisk disk i windows). -Stigma Lenke til kommentar
gehe_cheetah Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Rett etter POST skal den søke etter "drives", dette er disker som er i raid. Jeg har ingen i raid så der står det "no drives found". Lenke til kommentar
FWD Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2010 Har du faktisk definert RAID disken til å være de to diskene du skal bruke? er usikker på om de i det hele tatt vil vise som disker dersom de ikke er allokert til et RAID dersom de står i RAID modus. Normalt er det i oppstarten etter POST skjermen at du kan trykke på noe for å komme inn i RAID oppsettet og der definere at de to diskene skal være del av at RAID (og dermed vise som en enkelt logisk disk i windows). -Stigma Når jeg setter sata-portene til raid-mode, så kan jeg trykke ctrl-f for å gå inn i det nevnte raid-oppsettet. Her har jeg definert hvilke disker som skal utgjøre raid-disken, og kalt disken Raid0. I biosen finner jeg disken under navnet jeg definerte (raid0), og ikke som to individuelle disker, så jeg tror disse innstillingene er riktige. Rett etter POST skal den søke etter "drives", dette er disker som er i raid. Jeg har ingen i raid så der står det "no drives found". Her viser den ikke raid-disken, men ikke ssden eller den tredje hardisken heller, kun dvd-brenneren. Dersom jeg går inn i raid-menyen og velger oversikt, så står raid-disken nevnt der med en kapasitet på 9xx gb(husker ikke nøyaktig tall). SSDen og hardisk nr 3 fungerer forævrig som de skal, da disse som tidligere nevnt kjøres på de to sata-portene som ikke er i raid-mode Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå