penguin85 Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Heisann! Jeg har et sett med data som består av hvor høy inntekten (i kr) var over flere år, samt hvor høyt bensinforbruket (i liter) var i den samme perioden. For dette skal jeg beregne inntekts elastisitet, og etter det jeg har lært så er dette gitt ved ((differanse kvantitet)/(differanse inntekt)) * (inntekt/kvantitet) Jeg har dessverre ikke så godt overblikk over denne prosessen, men differansene blir beregnet over to påfølgende år, og siste parentes skal enten bruke verdiene fra det første året eller det andre? Jeg skal visstnok gjøre en transformasjon først for å kunne beregne elastisitet, men jeg trodde en kunne beregne elastisitet direkte uten noen transformasjoner? Og når jeg skal beregne elastisitet over flere år og forklare disse, må jeg da beregne for hvert år (minus første) og så grafe det for å få oversikt? På forhånd, takk! Lenke til kommentar
SebastianS Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Er ikke elastiet gitt ved: f´(x) *(f(x)/g(x))? Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 (endret) Inntektselastiteten (E1) defineres som den relative endringen i etterspurt mengde (M) dividert med den relative endringen i inntekt (I). Uttrykt matematisk blir formelen for inntektselasiteten: ....... ΔM E1 = M ....... ΔI ....... I Endret 11. desember 2010 av Nik0 Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Priselastisitet = (Opprinnelig pris / Opprinnelig kvantum) * (Endring i kvantum / Endring i pris) Da får du et negativt tall, men det er bare å glemme fortegnet. 0: Helt uelastisk Mellom 0 og 1: uelastisk 1: Nøytralelastisk Over 1: Elastisk Uelastisk = Relativ kvantumendring er mindre enn relativ prisendring. Nøytralelastisk = Relativ kvantumendring er lik relativ prisendring. Elastisk = Relativ kvantumendring er større enn relativ prisendring. Hvis du tenker deg om så skjønner du at priselastisiteten på bensin er i den uelastiske delen av skalaen. Vi kjører ikke nødvendigvis mer bil bare fordi at bensin blir billigere, og dersom den blir dyrere så kjører vi ikke så mye mindre bil - vi er såpass avhengige av bilene våre i Norge (dårlig kollektivt tilbud i store deler av landet, osv). Selvsagt finnes det noen som øker sitt forbruk av bensin når den blir billigere, men ikke på et nivå som gjør store innvirkninger i total etterspørsel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå