Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Unzipping og Innstallering går tregt

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Jeg har fått ett lite problem her :(

For noen dager siden restartet jeg pcen og merket at den gikk kjeeempe tregt på! (Spess på den svarte "WINDOWS XP Logo" loaden)

Da pcen var på, gikk noen ting SVÆRT tregt på pcen. Hovedsaklig det å unzippe, innstallere programmer er hovedgreien. Jeg har søkt igjennom hele pcen med antivirus, spyware osv.

Jeg tenkte at kansje harddisken det er noe feil på? Men vet ikke.

Noen kunne hjulpet meg litt? Eller har peiling på hva det kan være og hvordan jeg kan fikse det? :))

- Takk <3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Har du sett i Event Viewer, om det er noen feilmeldinger som kan tyde på problemer?

Se i Task Manager hva som benytter ressurer.

Godt mulig et virus eller noe som driver.

Ellers tror jeg du må kjøre System Manager for å overvåke systemet ditt for å se hva som skjer.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke peke til noen direkte årsak - men en fellesnevner for installasjon og unzipping er jo som regel diskytelse. Kanskje du bør derfor sette søkelyset på disken. ta et par benchmarks du du kan sammenligne diskytelsen din mot andre for å bekrefte om det er noe galt der.

chipsett drivere er også kritiske for generell system ytelse, men de burde jo ikke forsvinne av seg selv når du ikke har reinstallert. jeg bare nevner det som en ekstra ting du kan undersøke.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

har nå fått bekreftet at det er discen det er noe i veien med.. Noen som vet hvordan jeg kan fikse det?

Først av alt: Har du tatt backup av viktige filer? Hvis ikke - gjør det nå.

Kjøp en ny disk - minst like stor som den gamle - og bruk Easeus Disk Copy (f.eks.) til å kopiere alt fra den gamle disken over til den nye.

Hvis du ikke foretrekker å installere Windows + alle programmer på nytt, da. Det tar en del tid, men mange foretrekker å starte "fra scratch" - det er utrolig hvor mye "ræl" som samler seg opp på et system i løpet av noen år, med alle patcher og oppdateringer osv.

Lenke til kommentar

har nå fått bekreftet at det er discen det er noe i veien med.. Noen som vet hvordan jeg kan fikse det?

Det er ikke så mye som kan påvirke en harddisks hastighet så signifikant. Jeg ville tatt det som et sterkt tegn på at den kanskje er på vei til å dø. Ville annbefalt backup av viktige filer ASAP. Om dusken har SMART funksjonalitet (de fleste disker har hatt det nå lenge) så kan denne også fortelle deg en del om "helsen" til disken. Den er ikke alltid 100% nøyaktig, men registrerer som regel de mest typiske tegnene på en døende disk.

Bruk et program som dette:

http://www.ariolic.com/activesmart/hard-disk-smart-status.html

dette var bare noe jeg googlet fram på 5 sekunder, og jeg kjenner det ikke spesifikt. det finnes mange andre, og sikkert bedre programmer, men det fungerer sikkert til sin hennsikt (å la deg se SMART dataene og evt. advarsler). Dump data eller screenshot om du ikke klarer å tolke dette selv.

Om du får bekreftet at disken er skadet ås husk at du har 5 års reklamasjonsrett på harddisker så lenge du har behandlet den forsvarlig.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...