Gå til innhold

Kjølebrett til tynn personlig datamaskin

Haugli

Anbefalte innlegg

Bei opprengt av det herre helsikkes kvithuse' i Amrika, å dæm klaga og bar sæ førr dem meint at den herre tynne personlige datamaskin min bidro tell "glåobal vårming". Æ fatta ikkje en skjit, det einaste eg veit e at satansmakta bi nåkka grønnpult varm.

Det jeg altså trenger er en Notebookkjøler. Som passer min 17" laptop. Og som ikke er svindyr, helst under 400 kroner. Jeg har sett litt på denne; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=579942. Syns nesten den er for rimelig, og lurer på om noen har fått muligheten å teste denne?

Kjøler den noe i det hele tatt, bråker den?

xoxo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Notebookkjøler er og blir en jallaløsning hvis du vil kjøle ned pcen din effektivt. Det å blåse romtemperert luft på utsiden av kabinettet, for å kjøle ned maskinvare som gjerne ligger på oversiden av hovedkortet som igjen har ett luftlag mellom seg og kabinettet, har forsvinnende liten innvirkning på temperaturen inne i halvlederkretsene du vil kjøle ned - vi snakker minimum tre lag isolasjon.

Enklere, billigere og bedre måter å ta kontroll på varmeutviklingen i en bærbar pc:

- åpne maskinen og rens den for støv. Støvet både isolerer og hindrer luftstrømmen fra det interne kjølesystemet

- sjekk at det er riktig mengde kjølepasta mellom prosessor og heatpipe (og evt. grafikkprosessor hvis den er koblet på heatpipen)

- ta en opprydding i filsystemet, sjekk at det ikke er lite plass igjen på systemdisken og kjør defragmentering

- ta en opprydding i programvaren, avinstaller alt du ikke har bruk for, scan pcen for virus, sjekk at det ikke kjøres mange unødvendige prosesser

- bytt ut tung programvare med lettere programvare som gjør samme nytten der det er mulig/hensiktsmessig, f.eks. bytt ut Adobe Reader med Foxit Reader, bruk ett lite ressurskrevende antivirusprogram som Avast eller AVG osv.

- i ekstreme tilfeller kan det lønne seg å formatere maskinen og legge inn en ren windows-installasjon (om du kjører Windows)

- hvis det er mulig og ikke alt for kostbart: sett inn mer minne (RAM) i maskinen.

Lenke til kommentar

Takk for godt svar, men

- Pcn er ny, og kan ikke ha mye støv i seg.

- Vil ikke miste garantien fra Acer, tviler på at de har "glemt" å legge nok kjølepasta der.

- Igjen, PCn er ny, så det er ikke liten diskplass og den trenger ikke defragementering.

- Gidder ikke avinstallere noe fra Adobe da jeg bruker alle programmene fra Adobe daglig.

- Kjører W7 og tviler på at den blir kaldere av formatering.

- Det er 6GB ram, så tror ikke den trenger mer :p

Lenke til kommentar

Gjør som du vil, det er dine penger, vil du kaste dem bort på ett viftebrett (kjøleeffekten er heller tvilsom, så det er feil å kalle det kjølebrett) må du bare gjøre det, de som lager ubrukelige ting skal jo tjene penger de også.

Jeg skrev heller ingenting om at du skulle avinstallere programmer du bruker til daglig, jeg skrev programmer du ikke har bruk for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...