Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan introdusere seg i telefonen?

Anbefalte innlegg

Heihei!

Hvordan introduserer man seg selv egentlig i telefonen i ulike sammenhenger?

Da tenker jeg til..

..en venn som har deg på kontaktlisten og kan se at det er du som ringer.

..en du aldri har snakket med før.

..hjemmetelefon til en venn som ikke kan se at det er du som ringer.

Jeg tenker at om noen har meg på kontaktlisten trenger jeg ikke å introdusere meg, men er det kanskje noe uvennlig av meg? Jeg føler også at det mangler noe i starten, for liksom å.. vise at jeg har begynt samtalen?

Jeg føler at hvis noen aldri har snakket med meg før bør jeg introdusere meg, men med etternavn, eller bare fornavn?

Og hvis du ringer til en venn som ikke kan se at det er du som ringer, hva gjør man da? Jeg tenker at de kjenner igjen stemmen din, men når jeg tenker over det kan det være vanskelig å kjenne igjen stemmen over et ord, nemlig "hei!". Er det lurt å presentere seg da også?

Takk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer an på hva personen i andre enden svar. Hvis kammeraten sier "halloen du!" så sier jeg bare "halloen, hvordan går det" elelr "hallo, jeg lurte på en ting" eller hva nå enn som er grunnen til at jeg ringer.

Sier han bare "hallo" eller "Hallo det er Arne" så antar jeg at han ikke ser hvem jeg er (kanskje han kjører bil) og sier "Hei det er ekko" (neida, jeg bruker ikke nicket mitt til daglig).

Samme med hjemmetelefonen hvis han ikke ser at det er jeg som ringer.

Ringer jeg til en jeg ikke kjenner kommer det an på settingen. Ringer jeg til tannlegen sier jeg "Hei dette er Ekko Olsen, jeg lurte på om du hadde en time til meg".

Ringer jeg til en butikk for å spørre om de har åpent har de ingen behov for å vite hvem jeg er og bare sier "hei, jeg lurte på åpningstidene deres idag".

Ringer jeg til en halvveis ukjent hvor jeg har en felles bekjent eller en annen ting som kan friske hukommelsen til personen jeg ringer til, så sier jeg gjerne "hei dette er Ekko, kammeraten til DandyVers, jeg vet ikke om du husker meg?"

Ringer jeg i jobbsammenheng presenterer jeg meg meg fult navn, arbeidsgiver og kanskje by dersom jeg ringer utenbys. Med mindre det er kjente kunder, da introduserer jeg meg med fornavn og firmanavn.

Det kommer mao. veldig an på hvilken setting du er i. Hvor godt kjenner personen deg, hva er det du skal spørre om osv. Du bør uansett gi nok info til at personen klarer å identifisere deg uten å måtte tenke for mye (dersom det er viktig at han vet hvem du er).

Hvis du ringer til ukjente og ikke introduserer deg tydelig ganske tidlig i samtalen har folk (inkludert meg) en tendens til å bli mistenksomme, de vil vite hvem som stiller spørsmålene de svarer på.

Lenke til kommentar

..en venn som har deg på kontaktlisten og kan se at det er du som ringer.

Wallah Broder.

Mange varianter her.

..en du aldri har snakket med før.

unge: hey, yo, whos the gangsta behind the phone?

eldre: Hallo, hvem er det?

..hjemmetelefon til en venn som ikke kan se at det er du som ringer.

Hei det er *mitt navn* er *vennens navn* hjemme?

Endret av Eik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...