Gå til innhold

CPU ble varm og PC slo seg av. Skadelig?

bjarte666

Anbefalte innlegg

Hallo. Er ikke første PC'en jeg bygger men den første med vannkjøling. Startet den og lot den gå litt før jeg skulle innstalere OS. Men så slo den seg av og jeg fant ut at det var vannpumpen som ikke hadde startet. Jeg fikk flyttet på noen kontakter og startet den igjen og da startet vannpumpen og maskinen gikk som normalt. Altså dette skjedde bare 1 gang. Prosessoren er en AMD 1090T Black Edition og hovedkortet er et ASUS M4A89TD PRO. Kan prosessoren tatt skade av bare den ene gangen den ble for varm? Har også skjønt det sånn at i BIOS så ligger det en sikkerhet som slår av maskina om CPU skulle bli for varm. Stemmer det?

Takker på førhand for alle kloke svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPUen har beskyttelses mekanismer, og disse fungerer.

Min Xeon har faktisk fått denne testet da vifta på kjøleren stoppet, maskinen ble ustabil og stanset.

Det den vil gjøre er at den først vil redusere klokkefrekvensen og ytelsen i håp om at den klarer å få bort varmen...

Men skulle ikke dette fungere så vil neste steg være at den skrur seg av og applikasjonen du kjører vil mest sannsynlig krasje der og da.

Kun i gamle Socket A dager kunne CPUen ta skade av det... Men da måtte du ha VIA brikkesett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...