Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er jeg ansvarlig om jeg blir tilsendt en ulovlig kniv?

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

jeg vil kjøpe en foldekniv fra dealextreme, men har lest litt her og der at noen har en funksjon kalt "assissted opening". jeg har sett litt på youtube og det er tydeligvis en kniv som spretter opp bare du gir den ett lite dytt. jeg regner med at det er ulovlig.

på dealextreme står det "Manual-Release Folding Knife" på nesten alle knivene. hva skjer om jeg bestiller en kniv som det står at er vanlig foldekniv og jeg får tilsendt en med assissted opening som (jeg regner med) er ulovlig? får jeg straff for å ha handlet i god tro? får jeg pengene tilbake?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uavhengig av kva side av loven ein slik kniv havner på så vil det være du som bestiller varen som er ansvarleg.

På samme måten som at du ikkje kan bestille eit ulovleg stoff i posten og hevde uvitenheit dersom pakken blir stoppa i tollen.

Dersom det viser seg at kniven er ulovleg og den blir stoppa så blir kniven konfiskert (utan at du får erstattning for dette) samt at saka blir anmeldt.

Skal du gjere dette på ein skikkelig måte så må du nesten få klarlagt lovlegheita av ein slik kniv på forhånd før du bestiller. Dersom du ikkje får eit klart svar på om dette er ulovleg eller ikkje så må du nesten berre anta at ein slik assistert åpning er å definere som ulobleg og dermed la være å bestille.

Alternativt kan du sjølvsagt bestille og deretter ta saka opp til rettsvesenet for ein juridisk vurdering, men eg tviler på at det er verdt kostnaden, tidsforbruket og risikoen berre for å få bestille slike kniver frå Hong Kong.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

den kan vist komme med eller uten fjær, helt tilfeldig. så denne er nok ikke så sikker å kjøpe. utrolig dumt at de ikke informerer om at knivene har fjær i seg.

men hvordan kan jeg være ansvarlig om jeg handler en kniv i god tro siden det står "Manual-Release Folding Knife"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...