Gå til innhold

studiespesialisering international Baccalaureate

DarrenShan

Anbefalte innlegg

hei, jeg skal nå snart velge hvilken linje jeg skal gå på til neste år (går i 10.), og da var jeg ganske sikker på at jeg skulle velge allmenn realfag. i dag kom læreren med en liste over studieretninger og vi kan velge en som vi vil se litt på.

læreren nevnte blant annet international Baccalaureate, som hun sa var et internasjonal linje der undervisningen foregikk på engelsk. et kjapt søk på vilbli.no gav meg litt informasjon om de seks fagene du kan velge, hvorav tre skal være minst fem timer i uka og tre skal være tre timer. sammenlignet med vanlig allmenn med realfag stod det ingenting om fellesfag, og det er en av spørsmålene mine: får vi fellesfag på denne linjen?

en annen ting jeg lurer på er hvor mye vanskeligere fagene der er? etter det jeg har fått av informasjon er dette vanskeligere enn vanlig allmenn, men jeg kan ikke se om jeg kan bygge videre på f.eks fysikk, som jeg skal velge. på vanlig allmenn kan jeg velge fysikk en og to, men jeg finner bare ett fysikkfag på international Baccalaureate. er det fordi fysikken der er på samme linje med fysikk to, eller er det fordi det ikke er tilbud om det?

jeg kan heller ikke finne ut om jeg kan ta noen ekstra fag. jeg har så veldig lyst på å ta litt teknologi og forskningslære eller litt hardere matematikk, men finner ingenting om dette. og hvor mange timer i uka er det sammenlignet med vanlig allmen realfag?

på forhånd takk (for at du tok deg tid å lese alle spørsmål :))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-Du har ikke fellesfag nei, du velger alt selv. Selv hadde jeg blant annet ikke historie eller samfunnsfag eller religion, men man får generell studiekompetanse likevel. :cool:

-Realfagene deles i High Level og Standard Level, der high level er vanskeligst og 5 timer i uka.

High level fagene er vanskeligere enn norske 2-årige realfag, men standard level er et eller annet sted imellom 1-årig og 2-årig. Matte high level er for eksempel utrolig vanskelig, og du trenger ikke dette for å komme inn noen steder i Norge, på NTNU er det nok med Standard Level. Likevel trenger du High Level kjemi en del steder i Norge, tror jeg... Biologi standard level var plankekjøring, tror dette er mye lettere enn 2BI tilogmed. Fysikken på IB er rimelig vanskelig, særlig fordi det er et internasjonalt program og de venter norske elever har masse forkunnskaper som vi ikke har...Om du tar fysikk får du nok å streve med for å si det sånn.

Realfagspoeng gis litt merkelig på IB. F.eks. er det nok med standard level matte for å komme inn på NTNU, men du får likevel bare 0,5 poeng, mens R1+R2-folk får 1,5 tilsammen..... :mad:

-Om fagene er vanskelige kommer an på hva du liker, hvordan du jobber, os.v.

Du får karakter basert på masse anonyme eksamener i alle fag på slutten av andre året, dvs du må lære deg alt frem til det. Lærern vurderer nesten ingen ting, bortsett fra f.eks. labarbeid, men der kan han gi hele klassen toppkarakter.

Dette likte JEG veldig godt, da det på allmenn er konkurranse om karakterer, og jeg klarte ikke konkurrere med de som rakk opp hånda masse om en god muntlig karakter for eksempel...

Endret av dkny
Lenke til kommentar

Kan ikke si at det ikke er mulig. På skolen jeg gikk på fikk vi tilbud om å ta R2 i tillegg til IB-fagene, mest fordi vi ikke kunne ta Maths HL, og dermed trengte R2 for å kompensere ved inntak til universiteter i UK. Men i utgangspunktet har man bare 6 fag. Er forøvrig 100% enig med dkny angående karaktersettingen. Det passet meg perfekt.

Angående fysikken finnes det Fysikk 1 og Fysikk 2 på vanlig VGS fordi du kan velge å bare ha fysikk ett år (Fysikk 1). Velger du Physics på IB så må du ha det begge årene. Det er ikke slik at man kan velge bort fag etter det første året. Physics HL går forøvrig lenger enn det Fysikk 1 + Fysikk 2 gjør.

Mathematics HL går også lenger enn R1+R2, så dersom skolen din tilbyr Physics og Mathematics HL er IB et ypperlig valg for en som vil fokusere på realfag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...