jan89 Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) n? Endret 18. mars 2013 av jan89 Lenke til kommentar
Elwani Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Så vidt jeg vet så er det kun medisinsk personell (Altså leger, sykepleiere, psykologer osv.) som har tilgang til journalen. Derrav kan andre som fks nav, barnevern o.l få tilgang hvis du gir fullmakts tillatelse til det. Kan ta feil, men syns huske det var sånn det virket. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Hvem kan lese en journal på et sykehus eller på legevakt? Hvis jeg kommer inn på legevakten med en brukket arm, hvem har da tilgang til å lese journalen om det i ettertid og hvordan har vedkommende tilgang? Kan eksempelvis en tilfeldig sykepleier/lege/medisinstudent på utplassering søke opp en hvilken som helst journal, slik som for eksempel i skattelistene, ved å bare skrive inn navn? Reglene er relativt strenge, men de praktiseres nok noe ulikt, dette fordi en vil ha et journalsystem som fungerer i en travel hverdag. Kun medisinsk personal kan lese din journal, og det kan kun gjøres på sykehuset/behandlingsstedet. Det føres logg over hvem som har vært å lest i journalen, slik at det går an å finne hvem som har lest i den. Det er ikke bare slik at ansatte kan lese i journalen til de pasientene de selv har behandlingsanvar for. Og det hender fra tid til annen at det kommer ut i pressen at noen har lest journalopplysninger om f eks naboen eller slektninger. Det er altså ikke lov. En tilfeldig utplassert student eller pleier vil nok kunne lese i journaler på pasienter de ikke har noe ansvar for. Hvis journalopplysninger skal sendes ut av behandlingsstedet, f eks til nav, må pasienten gi sitt samtykke til det. Mvh Dag Lenke til kommentar
The Silencer Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 For å gjøre listen mer komplett kan en også legge til helsesekretærer/merkantilt personell som skriver journalene o.l. (ved større sykehus der legene dikterer på lydfil). Disse har naturligvis, i likhet med alle andre med denne tilgang, undertegnet et taushetsløfte. Lenke til kommentar
jan89 Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2010 (endret) ? Endret 18. mars 2013 av jan89 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Det er mulig for alle med tilgang, men som dag1234 sier er det ikke lov med mindre du har en grunn til det (og nysgjerrighet er ikke en grunn). Med jevne mellomrom er det helsepersonell som mister lisens på grunn av snoking i kjendisers journaler, så det skjer, men det kontrolleres også. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Hvis journalopplysninger skal sendes ut av behandlingsstedet, f eks til nav, må pasienten gi sitt samtykke til det. Arbeids- og velferdsetaten trenger ikke samtykke for å innhente journalopplysninger. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Hvis journalopplysninger skal sendes ut av behandlingsstedet, f eks til nav, må pasienten gi sitt samtykke til det. Arbeids- og velferdsetaten trenger ikke samtykke for å innhente journalopplysninger. Jo, det må de. I det du søker om ytelser, så gir du også ditt samtykke til at de innhenter helseopplysninger om deg. Uten dette samtykke, kan de ikke få utlevert helseopplysninger. Dag Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Hvis journalopplysninger skal sendes ut av behandlingsstedet, f eks til nav, må pasienten gi sitt samtykke til det. Arbeids- og velferdsetaten trenger ikke samtykke for å innhente journalopplysninger. Jo, det må de. I det du søker om ytelser, så gir du også ditt samtykke til at de innhenter helseopplysninger om deg. Uten dette samtykke, kan de ikke få utlevert helseopplysninger. Arbeids- og velferdsetatens rett til opplysninger følger ikke av ditt samtykke, men av folketrygdloven §§ 21-4 til 21-4c. Dette er hjemmel for å kreve opplysninger direkte fra helsepersonell (og en rekke andre institusjoner). I tillegg har man hjemmel for å kreve at medlemmet fremskaffer opplysningene i folketrygdloven § 21-3. Hjemlene er saklig begrenset til at personen må ha eller ha hatt et stønadsforhold til trygden. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Hvis journalopplysninger skal sendes ut av behandlingsstedet, f eks til nav, må pasienten gi sitt samtykke til det. Arbeids- og velferdsetaten trenger ikke samtykke for å innhente journalopplysninger. Jo, det må de. I det du søker om ytelser, så gir du også ditt samtykke til at de innhenter helseopplysninger om deg. Uten dette samtykke, kan de ikke få utlevert helseopplysninger. Arbeids- og velferdsetatens rett til opplysninger følger ikke av ditt samtykke, men av folketrygdloven §§ 21-4 til 21-4c. Dette er hjemmel for å kreve opplysninger direkte fra helsepersonell (og en rekke andre institusjoner). I tillegg har man hjemmel for å kreve at medlemmet fremskaffer opplysningene i folketrygdloven § 21-3. Hjemlene er saklig begrenset til at personen må ha eller ha hatt et stønadsforhold til trygden. Jeg er ikke jurist, men jeg antar at det er korrekt det du sier. I realiteten går det ut på det samme; trygden/nav kan ikke hente inn opplysninger hvis ikke du har mottatt eller har satt frem krav om ytelser. De kan heller ikke kreve å få inn helseopplysninger som belyser helseplager du ikke har søkt stønad for, eller er uvesentlige i forhold til å kunne gi deg stønad. Dag Dag Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Jeg er ikke jurist, men jeg antar at det er korrekt det du sier. I realiteten går det ut på det samme; trygden/nav kan ikke hente inn opplysninger hvis ikke du har mottatt eller har satt frem krav om ytelser. De kan heller ikke kreve å få inn helseopplysninger som belyser helseplager du ikke har søkt stønad for, eller er uvesentlige i forhold til å kunne gi deg stønad. Tja, bare husk på at det å gå til legen er å fremsette krav om en ytelse (stønad til legehjelp, folketrygdloven § 5-4). Dette medfører at din journal kan innhentes som ledd i kontroll av din lege eller andre behandlere. For mange av NAVs ytelser er det for øvrig slik at man søker ytelser på bakgrunn av den totale funksjonsnedsettelsen, og i så tilfelle er det ikke snakk om "helseplager man ikke har søkt stønad for" (med visse forbehold, f.eks. grunn- og hjelpestønad). Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Hei Helfo har ikke tilgang på journalene, kun diagnoser og når du var til konsultasjon. Noe utover det får de ikke innsyn i. Kontroll kan utføres ved at de sammenholder timeliste/avtalebøker med innsendte regninger. Jeg vet det har vært ført sak for å få innsyn, men vet ikke at de fikk mer en kopi avtalebøker. Jeg vet også at det som nå heter Heøfo har kontaktet pasienter for å sjekke at de faktisk var til legen når legen påsto pasienten skulle ha vært der. Hvis du søker ytelser av trygden for den totale funksjonesnedsettelsen, så må den selvsagt dokumenteres. Sånn er systemet. Dag Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Det som og bør vites er at ved slik lesing av journal har man taushetsplik. Slik at man ikke kan gå rundt og si til alle hvilke journaler som vedkommende har lest. Husker for en del år siden jeg var utplassert på sykehjem. I den forbindelse skulle jeg skrive en oppgave og måtte dermed få tilgang til vedkommendes journal. Men jeg hadde som sagt skrevet under på taushetsplikt og kunne dermed ikke si noe videre til andre utenforstående. Du har også krav på å få lese din egen journal dersom du tar kontakt med f.eks. sykehuset. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 (endret) Ja, alle som i sitt arbeid får innsyn i pasientopplysninger må avgi skriftlig taushetsplikt, hvis de ikke alt er bundet av lov. Noen ganger pålegges pasienter en slags "moralsk" taushetsplikt. Det skjer for eksempel når en deltar i gruppeterapi, og at man da lover å ikke fortelle videre hva de andre i gruppen sier om sine helseplager. Har aldri hørt at noen har blitt straffet for å bringe videre opplysninger som kommer frem i slike situasjoner, da jeg tviler på at det er lovhjemmel for det. Alle myndige har (med visse få unntak) innsyn i egen journal. Og alle kan oppnevne en annen som leser journalen for seg. Dag ed: typo Endret 23. oktober 2010 av dag1234 Lenke til kommentar
jan89 Skrevet 7. november 2010 Forfatter Del Skrevet 7. november 2010 takk for mange svar! Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Det er ikke bare slik at ansatte kan lese i journalen til de pasientene de selv har behandlingsanvar for. Og det hender fra tid til annen at det kommer ut i pressen at noen har lest journalopplysninger om f eks naboen eller slektninger. Det er altså ikke lov. Jo, det er slik at de bare kan gjøre dette. Det er fint lite som hindrer dem. Restriksjoner på journaltilgang koster faktisk liv. Det tar minst to minutter å komme seg inn på journalsystemene, logge seg ut og inn. Når du skal se til en akutt syk pasient, og du kan kikke et par minutter før ambulansen kommer, så er dette de to minuttene du ikke har lyst at legen skal kaste bort på å restarte en jævla pc fordi kollegaen ikke har logga seg ut, og fordi norske sykehus bruker bedritne programmer til bedritne windows. Hvorfor blir du stilt samme spm 5 ganger på sykehus. (1 gang på legevakt, 1 gang av spl, 1 gang av turnuslege, 1 gang av bakvakt, 1 gang av ny bakvakt etter vaktskifte?) Svar: fordi journalsystemene suger balle, fordi alle skal dokumentere hva de har gjort, sende ballen videre, og beskytte seg selv, fordi ingen har tid til å lete i journalsystemer, og fordi det vare er slik at alle gjerne vil vite litt om pasienten. Det suger. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Hvordan er dette med privat-klinikker da? Jeg har det siste året vært på 2 forskjellige privat-klinikker, kan noen få innsyn i det de har på meg der? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå