MiSP Skrevet 24. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2010 Takk TM B, skal lese gjennom! Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Achievements slik de presenteres i de fleste spill er et eneste stort snork. Hvorfor? Fordi det ofte ikke er en sammenheng mellom dyktighet og å få en achievement. Kommer man seg fra level 4 til level 5 på 'normal' difficulty, så har man ikke 'achieved' spesiellt mye. Men jammen popper det ikke ofte opp en achievement allikevel. Achievements blir også mye brukt som sukkerpiller av slappe utviklere. Det er en belønning uten substans. Achievements tilfører ikke spillet noe som helst. Den tradisjonelle (og riktige, slik jeg ser det) metoden er å belønne spilleren for å ha oppnådd noe. Har du klart å ta bossen på level 4, så er belønningen å få starte på level 5. Har du gjort noe ekstraordinært i spillet? Da bør du få en belønning i form av et easter egg, en ny drakt, items, eller lignende. Achievements derimot, eksisterer utenfor spillet. Det er teknisk sett så godt som ubrukelig og innholdsløst. Achievements er en trist belønning, som alltid hadde vært bedre om den hadde vært en skikkelig belønning, slik som jeg nevnte ovenfor. Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 26. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2010 Takk for godt innlegg, Rata101. Jeg er enig i det du sier, man kan ofte få de trofeene man vil om man bare gidder å bruke tid på det (f.eks. samle x antall ting, oppdage x antall ikke-obligatoriske steder, etc.) Jeg tror det beste ville vært om det ble kombinert: Man har trofeer, men når man får de, låser man også opp en belønning i selve spillet. Da får man det beste fra begge verdener, og ingen lider (i alle fall ikke mer / på andre måter enn det de allerede gjør). Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Takk for godt innlegg, Rata101. Jeg er enig i det du sier, man kan ofte få de trofeene man vil om man bare gidder å bruke tid på det (f.eks. samle x antall ting, oppdage x antall ikke-obligatoriske steder, etc.) Jeg tror det beste ville vært om det ble kombinert: Man har trofeer, men når man får de, låser man også opp en belønning i selve spillet. Da får man det beste fra begge verdener, og ingen lider (i alle fall ikke mer / på andre måter enn det de allerede gjør). Team fortress 2 har vell på en måte dette. Du dreper noen så kan det være du finner nye våpen som du kan bruke eller crafte til nye. Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 28. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2010 Ja, TF2 er vel et prakteksempel på bruk av trofeer! Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Wut? Så når de lanserer nye achievements for pyro og 90% av spillerne bytter klasse og springer rundt med flare gun for å få 666 ignites er det et prakteksempel? Jeg syntes achievements i TF2 ødela mye av gameplay. Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Dette er en enkel måte å apellere til en del menneskers streben etter å nå et nytt mål. Det er i utgangspunktet en positiv egenskap, som blir utnyttet til å skape avhengighet. Det er i realiteten tomme mål som ikke krever noe særlig av deg, men det oppleves likevel som en belønning. De er der bare for å øke din e-peen, for de som er opptatt av slikt (særlig unge spillere som ikke klarer å se at de blir bedradd). Er ikke uten videre mot achievements, men synes de stort sett er triste. Men en achievement for å ha rundet et helt spill er ok. Det forteller at du likte spillet godt nok til å runde det. Og en del online achievements er også bra (som å vinne kamper online og slikt, ikke slike ting som å ha drept folk med en håndgranat mens du holdt den). Men stort sett blir det som i WoW eller andre generiske MMOs: Det viktigste er å nå neste level, og når du har kommet til toppen er det på'n igjen med å få det beste utstyret osv. Det er en evig jakt uten mening, og hele poenget blir borte. Gresset er alltid grønnere på den andre siden... Lenke til kommentar
Xandathrii Skrevet 30. oktober 2010 Del Skrevet 30. oktober 2010 Veldig enig med Aurvan her. Er for achievements, syns det er artig. Men som sagt over, er f.exp. Wow et exempel på hvor achievements ikke akuratt gir deg store utfordringer.. exp. Lag 500 heavy badasjer..... for en utfordring.. Men jeg må inrømme at jeg var en lang periode Achievement-junkie i wow. Ser mye av det samme i Fallout NV nå. Craft 20 items, reach lvl 10 etc.. mye dårlig.. Men det finnes alltid krevende achievements i de fleste spill, å det er de som fenger meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå