Grinii Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Heisann. Kan godt være dette innlegget ligger under feil kategori, men jeg syntes det var denne kategorien som kom nærmest Jeg og noen venner holder på å starte nettbutikk. Vi er under 18 år, og ønsker å registrere et ansvarlig selskap hos Altinn. Jeg vet det er muligt å sette foreldrene som ansvarlige for selskapet, men hvordan gjør vi det? noen hint? takk for svar Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Først må dere vite hva et ansvarlig selskap er. Et ansvarlig selskap betyr at en eller flere av eierne ("deltakerne") har et ubegrenset, personlig ansvar for selskapets gjeld (selskapsloven § 1-2 (1) b). Dette betyr at mindreårige ikke kan være deltaker i et ansvarlig selskap - mindreårige kan som kjent ikke binde seg selv ved rettshandel. Mindreårige kan dog være ansatt av selskapet. Å "sette foreldrene som ansvarlige" vil i praksis si at foreldrene er deltakere. Det innebærer at selskapet stiftes i foreldrenes navn, og at foreldrene er personlig ansvarlige for selskapets gjeld og andre forpliktelser. For å registrere foretaket i Altinn bruker man Samordnet registermelding del 1. For mer informasjon om det å starte et ANS (ansvarlig selskap) kan du begynne her. Før du begynner på noe slikt vil jeg anbefale deg å lese grundig om hva du planlegger. Med selskap følger plikt til å føre regnskap - kan dere det? Eller hvordan har dere tenkt å ordne det? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Husk også om det er "flere venner". Spørsmål:Når har et ANS revisjonsplikt? Svar: Et ANS er revisjonspliktig når det har mer enn 5 millioner i omsetning eller mer enn 5 deltakere. I tillegg foreligger det revisjonsplikt når samtlige deltakere er juridiske personer (firma) hvor ikke noen av deltakerne har personlig ansvar for forpliktelsene. Tror jeg ville satset mer på et AS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå