Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ufrilvillig Ubuntu?

Anbefalte innlegg

Hei, viss det er noen som leste det siste innlegget mitt. Så vet dere at jeg prøve å innstalere Ubuntu, men det gikk ikke helt bra :thumbdown: Får det ennå ikke til å fungere :thumbdown:

Det jeg gjorde var at jeg brukte broren min sin PC til å laste ned .iso filen som var Ubuntu og USB installer som gjorde slik at jeg kunne innstalere den fra en USB minnepenn. Det gikk helt fint, jeg innstalerte Ubuntu på USB disken og satte den inn i PC`en som skulle ha Ubuntu.

Jeg brukte datamaskinen til bror min til å brenne USB dsiken 2-3 ganger. Det var når jeg skrudde på maskinen hans i dag så begynte det å gå galt.

Den startet opp med Ubuntu, ikke innstalert men med en veiviser som guider meg gjennom hvordan jeg gjør det. (Som når du innstalerer windows for første gang eller rebooter PC`en med CD)

Det skjønte jeg ikke hvordan kunne skje :hmm:

Jeg skrudde den av, starten på ny og det samme skjedde. Før windows fikk sjansen til å begynne. Jeg valgte å innstalere prøveversjon av Ubuntu for å slette de filene jeg hadde lastet ned. Jeg gjorde det, startet den på nytt men det samme skjedde.

Det som sto i starten om jeg vil innstalere fra USB minnepenn, eller prøve Ubuntu fra USB minnepenn, men jeg hadde ikke noen USB minnepenn i maskinen. Det var ikke noen USB i maskinen, så maskinen tror at det står en minnepenn med Ubuntu i.

Hvordan gjør jeg slik at jeg "fjerner" den med bare BIOS eller Ubuntu eller hvordan jeg heller bare starter windows uten noe slikt tull.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Du skriver det at du brukte din bror sin PC når du holdt på å skulle laste ned å overføre Ubuntu til USB Penna. Hvordan gjorde du det? brukte du et program da eller? Du må ha gjort noe muffins en eller annen plass. Kommer du rett inni Ubuntu når du skrur på den PC`en eller hvordan er det? Får du Opp Grub eller? Også det med prøve versjon av Ubuntu. Det finnes ikke. Du har sånn LiveCD som du kan starte opp og den er vel på samme CD som du kjører installasjonen? Er litt usikker siden at jeg bruker Arch selv, men er det ikke noe sånt da?

Uannsett. Få opp en LiveCD av noe slag også ser du om det er noe filer igjen som har noe med Windows å gjøre eller om det i det hele tatt er noen Windows partisjon der.

Hehe. Det er litt kjedelig å fucke opp en PC som ikke er sin.

Men bruk f. eks Parted Magic LiveCD`en og prøv på nytt med å laste ned å overfør filene over til USB Penna. Parted Magic kan du fint bruke til å laste ned filer og kopiere filer eller brenne det CD eller DVD. Ikke noe problem.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at cd'en eller minnepennen står i; fjern denne - boot på nytt.

Nei, det står ikke noe CD eller USB i den. Bærbar så jeg hadde sett om det hadde stått en minnepenn i.

CD rommet har jeg sjekket.

Til Wil

Det jeg lasta ned var det som står her, jeg fulgte bare innstruksjonen for å lage en USB penn med Ubuntu på.

Når jeg starter USB pinnen (frivillig og ufrivillig) så får jeg opp et valg, "Prøv Ubuntu" eller "Innstaler Ubuntu" Det er prøveversjonen som kjører OS`et rett fra USB pennen eller CD på PC`en uten å påvirke det som allerede ligger på maskinen.

Sånn ser det ut.

Skal prøve det Parted Magic LiveCD greiene å se om det fungerer.

Noen som har noen andre svar?

Sliter litt når jeg har fu**** opp bror min sin PC :whistle::innocent:

Endret av fjerten95
Lenke til kommentar

Jeg brukte datamaskinen til bror min til å brenne USB dsiken 2-3 ganger

Hvorfor mer enn en gang? Er du sikker på at riktig stasjon var valgt i veiviseren hver gang?

Det var når jeg skrudde på maskinen hans i dag så begynte det å gå galt.

Den startet opp med Ubuntu, ikke innstalert men med en veiviser som guider meg gjennom hvordan jeg gjør det. (Som når du innstalerer windows for første gang eller rebooter PC`en med CD)

Du ser ingen meny eller andre beskjeder før du kommer dit?

Jeg valgte å innstalere prøveversjon av Ubuntu for å slette de filene jeg hadde lastet ned.

Hva mener du at du gjorde her?

Lenke til kommentar

1. Ja jeg valgte riktig stasjon hver gang, jeg formaterte USB pinnen for hver gang og når jeg hadde innstalerrt OS på den så sjekket jeg at det var noe på den.

2. Nei, der ser jeg ikke.

3. Jeg brukte prøve innstalasjonen for å slette de filene jeg hadde lastet ned fra www.ubuntu.com, bare i tilfelle det var de som hadde gjort noe. Det var filene jeg brukte får å lage USB pinnen

Takk for alle svarene, men jeg tror at vi har klart det. Vi bare bytter PC`er :thumbup:

Mye enklere for meg.

Lenke til kommentar

Det er da virkelig ingenting som heter Prøveversjon av Ubuntu? Ubuntu er en LiveCD/LiveDVD som er installajonsbar. Dvs. At du kan installere den fra den Plata. Det er ikke noen prøveversjon. Prøveversjon forbinder man vel med Windows programvare. Linux er OpenSource så det er gratis. Ikke noen prøveversjon der altså.

En annen ting. Har dere sjekka at det faktisk er igjen noe på den disken til din bror? I tilfelle det ligger filer der som han vil ta vare på. Eller om Windows i det hele tatt er borte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...