Nali2010 Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Hei alle sammen. Jeg tror noen kan hjelpe meg og svare på noe jeg lurer på. Jeg mistet lappen 24.mars 2010, kjørte 80km/t i 50 sone. Etter en måned fikk jeg et brev fra politiet der står at jeg mister lappen i 5 måneder + 3 måneder for 3 prikker fra før + 8000kr i bot. Jeg vetatt dette og har betalt boten. Det som jeg lurer på er det at må jeg ta oppkjøringen på nytt eller?? verken tingrett eller politiet har sagt noe om det!!! NB: Jeg har hatt lappen i 6 år Tusen takk for hjelpa Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Du må nok ta oppkjøringen på nytt pga du mister lappen lenger enn 6 mnd. Jeg er litt usikker på om du må ta teorien på nytt, dette kan vel noen andre svare på. Lenke til kommentar
Nali2010 Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2010 Du må nok ta oppkjøringen på nytt pga du mister lappen lenger enn 6 mnd. Jeg er litt usikker på om du må ta teorien på nytt, dette kan vel noen andre svare på. Men jeg er ikke i 2års prøvetiden!! Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Du må nok ta oppkjøringen på nytt pga du mister lappen lenger enn 6 mnd. Jeg er litt usikker på om du må ta teorien på nytt, dette kan vel noen andre svare på. Men jeg er ikke i 2års prøvetiden!! Nei, men den regelen gjelder jo for alle som mister lappen. Det har ikke noe å si for hvor lenge du har hatt lappen eller ikke etter som jeg har forstått. Noen for korrigere meg hvis det er noe nytt der ute. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Tråden omhandler trafikksaker og er feilpostet. Tråden er derfor flyttet til Trafikk, eventuelle reaksjoner på moderering kan gjøres på pm. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) du må ta oppkjøringen på nytt, dvs en praktiske prøven. hadde du mistet den i over tolv måneder måtte du tatt både teori og praktisk. politiet opplyser nok ikke om dette, det gjorde de ikke med meg heller når jeg mista lappen i 8 måneder. men vegvesenet vil nok kunne opplyse deg der. jeg mistet lappen i 4. juni i år og har undersøkt litt, kilder orker jeg ikke finne nå men jeg tror du finner alt på vegvesenet.no *tillegg* Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn kapittel 8 der Endret 20. oktober 2010 av stich_it Lenke til kommentar
Nali2010 Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2010 du må ta oppkjøringen på nytt, dvs en praktiske prøven. hadde du mistet den i over tolv måneder måtte du tatt både teori og praktisk. politiet opplyser nok ikke om dette, det gjorde de ikke med meg heller når jeg mista lappen i 8 måneder. men vegvesenet vil nok kunne opplyse deg der. jeg mistet lappen i 4. juni i år og har undersøkt litt, kilder orker jeg ikke finne nå men jeg tror du finner alt på vegvesenet.no *tillegg* Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn kapittel 8 der hei igjen Takk for informasjonen. Jeg kontakte en advokat angående denne saken, han sa dette: Hovedregelen når du mister lappen mellom 6 mnd og et år er at du må ta den praktiske prøven på nytt. Men dette må stå i dommen. Dersom det ikke står i dommen, skal det ikke være krav om ny prøve. Mvh Nali Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 hei igjen Takk for informasjonen. Jeg kontakte en advokat angående denne saken, han sa dette: Hovedregelen når du mister lappen mellom 6 mnd og et år er at du må ta den praktiske prøven på nytt. Men dette må stå i dommen. Dersom det ikke står i dommen, skal det ikke være krav om ny prøve. Mvh Nali ser nå at det står i mine papirer, i domsavsigelsen eller hva den kalles står det iallefall. Lenke til kommentar
Nali2010 Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2010 hei igjen Takk for informasjonen. Jeg kontakte en advokat angående denne saken, han sa dette: Hovedregelen når du mister lappen mellom 6 mnd og et år er at du må ta den praktiske prøven på nytt. Men dette må stå i dommen. Dersom det ikke står i dommen, skal det ikke være krav om ny prøve. Mvh Nali ser nå at det står i mine papirer, i domsavsigelsen eller hva den kalles står det iallefall. I rettsboka jeg har fått fra dommen står det ikke at jeg må ta oppkjøringen på nytt!! Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 oi da. Må senke farten litt jeg.. Hadde flaks en gang: Når du kommer fra motorveien mot stavanger sentrum, så er fartsgrensen 90, så senkes den til 70, så senkes den til 50km/t før du kjører inn i en rundkjøring noen hundre meter etter fartsgrensen. "Alle" kjører i 90 frem til det blir 70, og dette vet politiet. Så de hadde kontroll, og jeg kom i 95, ett par meter etter 50-sone skiltet og holdt på å bremse sakte ned mot rundkjøring. Å gjett om ikke politiet stod der å pakker sammen målerustyret sitt? De hadde tatt en del billapper den dagen, for å si det sånt. Jeg hadde flaks at de ikke hadde noe oppe. Men det er jo uheldigt at jeg i det hele tatt kjører så fort. Har i etterkanten senket farten, og følgt skiltingen, så og si hele tiden. Men er ofte jeg, og flere andre, som kjører i 60 i 50-soner. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 I rettsboka jeg har fått fra dommen står det ikke at jeg må ta oppkjøringen på nytt!! nei, det gjør det i min som tidligere nevnt. uansett så har jeg ikke inngående kunnskap om de må opplyse deg om dette i dom eller lignende. du sier du har snakket med en advokat, han vet antagligvis mer om dete en det vi gjør. er du usikker så les gjennom linken jeg la ut lengre oppe her og spesielt kap 8, og ta kontakt med politiet, en politiadvokat eller kanskje vegvesenet. dette blir vel gjeldene paragraf: § 8-3. Tap av førerett for lengre periode enn 6 måneder Fastsettes tap av førerett for lengre tid enn 6 måneder for overtredelse av trafikale adferdsregler, skal det kreves ny førerprøve som vilkår for gjenerverv av føreretten. .... Ovenstående gjelder også dersom person med førerett får fastsatt et forlenget tap av føreretten. I disse tilfelle skal den totale tapsperiode være grunnlag for vedtaket om ny førerprøve. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå