Gå til innhold

3 parallele rader, blinker etterhverandre, LEDS

Anbefalte innlegg

Heisann! Dette er sikkert smertefullt enkelt for dere, men for meg, som i hovedsak driver med data er det en litt værre sak.

Jeg trenger noen tips til hvordan man kan få tre parallelkoblede rader med lysdioder til å blinke etterhverandre med ca ett halvt sekund intervall og at den forrige raden slokner når den neste raden lyser.

... 1 (2,3 slokner)

... 2 (1,3 slokner)

... 3 (2,1 slokner)

For å gjøre det hele klarere, det skal kun lyse EN rad av gangen.

Jeg har gått elektro grunnkurs og jeg vet jeg har laget noe liknende før, men nå står det litt stille.

Hva slags komponenter trenger jeg?

Går utifra at jeg trenger en liten kondensator og sannsynligvis en transistor, men jeg vet ikke hva jeg trenger av IC'er og liknende.

Ploxx Halp Me! :D

Endret av Kiwi-Kun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I prinsippet trenger du en krets som kan telle til tre og drivere til ledrekkene. Det hele kan vel ordnes med en ic eller to, noen transistorer og litt til. I alle fall er det nok tale om beskjedne komponentkostnader. Hvordan stømforsyningen skal ordnes er selvsagt også noe en må ta i betraktning.

Lenke til kommentar

Hei.

En måte å gjøre det på er f.eks. å bruke et par logikk kretser for å lage en pulsgenerator og en teller. Så bruker du en passende transistor for å styre LED rekken.

Jeg har ofte brukt en 4093 Quad 2-Input NAND gate sammen med en kondensator og en motstand eller potmeter for å lage pulsgeneratoren.

Og så en tellekrets av typen 4017 Decade Counter. Denne har 10 utganger, der en utgang er høy om gangen. Man kan koble denne på ulike måter for å styre flere LED, lage pause mellom blinkene osv.

Om flere utganger skal kobles sammen kan man bruke en switchediode som f.eks. 1N4148.

Transistoren som skal drive LED må beregnes ut fra spenning og strøm de trekker.

Kan komme med mere spesifikk oppkobling om det trengs, men rekker det ikke nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...