Gå til innhold

Guide: Hindre at Windows restarter seg automatisk etter update

Anbefalte innlegg

Guide: Hindre at Windows restarter seg automatisk etter update

Hvem har vel ikke opplevd at maskinen plutselig restarter seg? Gjerne når du driver med enkelte ting og det siste du ønsker er at maskinen restarter seg. Jeg fikk nok av akkurat dette, og måtte finne ut av hvordan jeg hindret at dette skulle skje i fremtiden.

NB: Om dette allerede finnes her, si ifra. Jeg brukte ihvertfall litt tid på Google for å finne ut av det, og håper at det kommer til nytte for mange her!

Så hvordan gjør man dette?

Det finnes to metoder. En metode er å benytte Local Group Policy og skru det av via et grensesnitt som kommer opp når man skriver en kommando i kjør. Dette funker dog kun på Ultimate versjoner, så jeg har valgt å skrive om metoden som funker for alle versjoner.

Denne versjonen går ut på å trikse litt i registeret, så guiden deles opp i to deler; for de som ikke tør å rote der selv, og for de som tør.

For de som ikke tør å rote i registeret

1. Last ned følgende fil: Registerendring

2. Finn frem til filen du akkurat lastet ned, og dobbeltklikk på den

3. Du får sannsynligvis en advarsel, og denne er det bare å trykke seg forbi for at det skal funke

4. Ferdig. Den har nå lagt til litt ekstra i registeret ditt som hindrer at maskinen restarter seg automatisk

For de som vil gjøre det manuelt

1. Åpne registeret. Dette gjøres enkelt ved å gjøre denne komboen på tastaturet: Ctrl+R, skriv regedit, trykk enter

2. Finn frem til [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\]

3. Høyreklikk på Microsoft og trykk New – Key (Ny nøkkel)

4. Skriv inn WindowsUpdate og trykk ok

5. Høyreklikk på WindowsUpdate og trykk New – Key (Ny nøkkel)

6. Skriv inn AU og trykk ok

7. Velg mappen AU

8. På høyre siden har du et stort hvitt område som du høyreklikker på. Velg New - DWORD (32-bit)

9. Skriv inn NoAutoRebootWithLoggedOnUsers (OBS, MÅ VÆRE ORDRETT RIKTIG!)

10. Dobbeltklikk på NoAutoRebootWithLoggedOnUsers, og skriv inn verdien 1. Trykk ok.

11. Tada! Ferdig.

Nå vil ikke maskinen restarte seg automatisk etter update lengre! Smukt, hvad?

OBS: Denne fjerner KUN nedtellinga, og ikke hele påminnelsen. Man blir jevnlig påminnet om å restarte, men selve nedtellinga på 15min er nå borte.

Endret av AnaXyd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke vært plaget med automatiske restarter etter updates selv, men jeg har satt Windows til å kun varsle meg når nye updates er tilgjengelige, men ikke laste ned noe før jeg ber om det.

Jeg vet ikke om det kan ha som bivirkning at man blokkerer for auto-restart? (Jeg får opp en dialogboks som forteller meg at jeg må restarte maskinen for å få fullføre oppdateringen, men ingenting skjer før jeg klikker "Restart Now" e.n.s.)

Lenke til kommentar

Men hva er poenget med automatiske oppdateringer om man ikke restarter pcen etterpå? Mange av oppdateringene vil ikke virke før man har tatt en restart.

Så metoden til nebrewfoz er den jeg også bruker. Når jeg får beskjed om at oppdateringer er klare, installerer jeg dem, restarter pcen, og så kan jeg slippe å tenke mer på det. Før neste oppdatering.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig må man restarte, men jeg syntes det er drøyt at maskinen bestemmer over meg. Her har Windows gjort det på en helt absurd dum måte, og jeg har mange ganger vært på dass, og alt arbeidet er borte da maskinen har restartet seg. De fleste skrur jo maskinen av når de er ferdige, og da installeres jo updatene samtidig.

Det er opp til MEG når den skal gjøre det!

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Skulle tro maskinen bare starter når den vil, hadde dere fulgt litt med så hadde dere sett at den sier fra.

Først etter installeringen av oppdateringen kommer det opp en melding om at maskinen må restartes. Valget der er å utsette 10 minutter, 1 time eller 4 timer.

Velger man en av disse, vil man etter 10 minutter, 1 time eller 4 timer få opp en ny boks, som teller ned fra 15 minutter. Har du ikke trykt på utsett knappen innen 15 minutter, så starter pcen på nytt selv.

Om du har valgt at pcen skal oppdateres automatisk til et visst klokkeslett (03.00 er vel satt som standard) så får du også varslet 15 minutter før omstart. Da står det å teller ned frem til 15 minutter har gått. Under hele denne tiden kan du når som helst avbryte eller velge å utsette omstarten.

Så Windows 7 starter ikke bare plutselig av seg selv, enten har du valgt en innstilling som sier at den skal starte automatisk, og da har du vært borte i minst 15 minutter etter den automatiske oppdateringen. Eller så har du trykt på utsett (10 minutter, 1 time eller 4 timer) og så vært borte i 15 minutter etter det. Eller ikke lagt merke til at nedtellingen starter (som er rart siden det kommer en nokså stor boks nede ved klokken som driver å teller ned til omstart)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg blir møtt med så stor motstand her? Prøvde faktisk bare å gi andre et tips (som jeg personlig kommer til å dra masse nytte av) ved å lage denne guiden. Var utrolig mye om dette på nettet også i min søken etter tilfredsstillelse. Jeg er helt sikker på at det er flere enn bare L4r5 som syntes dette er nyttig her inne!

Uansett, tilbake til argumentene mine:

Man styrer i teorien når den skal restarte seg selv. Man får opp en boks som teller ned fra 15 min med valg om å starte på nytt eller utsette. Jeg utsetter og utsetter når maskinen plutselig har gjort en oppdatering, og dette er fordi jeg benytter maskinen til arbeid. Når jeg er uheldig med timing, skjer det at jeg er f.eks på dass og litt annet, og når jeg kommer tilbake er hele systemet restartet. Dette er noe som ikke funker i praksis, for meg. Og sikkert for mange andre der ute også. Jeg har mange ganger mistet masse arbeid fordi Windows skal være snill og hjelpe meg med å restarte maskinen. Jeg klarer for svarte meg det selv!

Andre ganger har maskinen begynt å restarte seg når jeg tar den opp fra ventemodus. Vipper opp lokket på laptopen og jeg blir møtt med at alle programmene skrur seg av og til slutt restartes. Håpløst, det er ikke sånn det skal være.

I tillegg kan du være uheldig og få meldingen i bakgrunnen, og plutselig skjer det en restart.

Nei, om den skal gjøre sånn må den klare å lagre alt som en session og gjenoppta alt etter restarten. Da kan den restarte for min del, så lenge jeg ikke mister arbeid. I teorien er det sikkert snillt med av Microsoft, men det funker ikke i praksis. Maskinen skal ikke bestemme over meg, sånn er det bare.

Syntes dere virkelig at det er greit at den teller ned og restarter seg selv?

Endret av AnaXyd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syntes dere virkelig at det er greit at den teller ned og restarter seg selv?

Hele poenget mitt er at den ikke restarter seg selv. Enten har du valgt at den skal gjøre det, eller så ingnorerer du nedtellingen etter du selv har valgt å utsette restarten.

Løsningen er å velge dette valget under Windows Update:

211010_update1.jpg

Og så faktisk installere oppdateringene når du har tid og mulighet til å ta en omstart. Om du etter å manuelt ha installert oppdateringene, trykker utsett på omstart, og så ikke skjønner noe når den starter på nytt av etter 10 minutter, 1 time eller 4 timer, ja da burde du vel strengt tatt ikke bruke Windows....

Lenke til kommentar

Nåja, det er utrolig mange som har dette problemet, bare ta en rask sjekk i Google. MASSE forskjellige sider som har laget guider osv. Det kan umulig bare være meg som har det problemet.

Og ikke ignorer argumentene mine, jeg har jo kommet med masse grunner til at nedtellingssystemet ikke funker. Disse blir også nevnt i fleng andre steder.

Jeg kan sikkert sette den til å installere updates på min kommando, men det vil jeg ikke. Enkelte av updatene trenger ikke omstart engang.

Tråkket jeg seriøst på noen sure tær ved å bruke tid av mitt liv på å poste denne guiden?

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Det er ikke mange ganger Microsoft legger ut oppdateringer som man IKKE trenger omstart.

Det ser jeg på serverene mine. De står oftes ett sted mellom 14 og 30 dager på max, før jeg på restarte dem etter oppdateringer.

Det kommer noen små oppdateringer her og der som ikke krever omstart, men når de store oppdateringene kommer minst en gang per måned, så er det nesten alltid omstart i etterkant.

Og at google er full av tråder betyr ikke at dette er noe større problem enn at folk ikke skjønner at når de velger at Windows skal gjøre det automatisk, så gjør den det automatisk, og det inkluderer omstart ved behov.

Om ikke så må du gjøre det manuelt.

Om du setter kaffetrakteren din til å starte automatisk på morgenen så du har nytraktet kaffe når du står opp, og du glemmer å putte oppe i kaffe i den, så kan du jo ikke skylde på kaffetrakteren. Den startet opp som den skulle, gjorde det den skulle, men kan selvsagt ikke fylle seg selv opp med kaffepulver.

Bruk hodet så slipper du dette problemet. Jeg har 6 fysiske pcer, + en rekke virtuelle pcer og bruker en blanding av innstillingene rundt oppdateringer. Automatiske oppdateringer på de pcene som jeg vil at skal gjøre alt selv, manuelt på de pcene jeg bruker til f.eks spilling etc, slik at den ikke starter av seg selv midt i et spill.

Har brukt Vista siden 2007, og Windows 7 siden sommeren 2009, og har ikke opplevd noe problemer med dette her, så lenge innstillingene er gjort riktig.

Men å påstå at pcen din oppdaterer seg automatisk, og så gjøre en endring slik at den ikke gjør omstarten når den skal, er ikke å la pcen oppdatere seg automatisk, for den har bare gjort 80% av jobben. Enten har du automatiske oppdateringer inkludert omstart = 100% oppdatert, eller manuelle oppdateringer + omstart = 100 oppdatert.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner absolutt hvor du vil hen, og at alternativet er å sette oppdateringene på manuelt.

Men jeg liker det sånn som det er nå idag, at den installerer oppdateringer automatisk, og sier ifra når den er klar til å restartes. Jeg vil derimot ikke at den restarter av seg selv, da dette kan skape problemer med tanke på tap av arbeid osv.

Men jeg skjønner ikke at den bare restarter seg selv, uten å lagre alt som en session? Det ville jo ha vært genialt og det beste, da alt ble gjenopprettet men samtidig er også oppdateringene tredd i kraft etter omstarten.

Jeg syntes ihvertfall at det er passe at den gjør 80% av arbeidet med å oppdatere, så kan jeg ta de resterende 20% med å restarte den når det passer for meg. Det er jo tross alt det det er snakk om her.

Lenke til kommentar

Problemet med det der er jo at folk får en falsk trygghet. "Ja jeg har jo oppdatert pcen min, men ikke tatt omstart" betyr ikke at pcen er oppdatert, og sikkerhetshullene er tettet. Det skjer først etter omstarten.

Så om du er riktig så uheldig og kommer bort i et program, en nettside etc som utnytter et hull MS akkurat har tettet, men som du ikke har tettet siden du ikke har startet pcen på nytt, så er pcen din utsatt.

Og da kommer folk hit å klager på at "jo men jeg hadde jo oppdatert pcen, men så skjedde det likevel". Det er jo en grunn til at man trenger en omstart.

Lagring av session er jo litt vanskelig, siden den da lagrer innstillinger etc som endres av oppdateringene. Og disse kan jo ikke lagres, for de skal jo oppdateres. Ved behov for omstart er det jo stort sett felles systemfiler som mange om ikke alle deler av Windows bruker som endres (eller Office) så det er derfor ikke lett å lagre noe som helst. Siden det finnes tusenvis av programmer til Windows, måtte eventuelt alle programmer ha laget en funksjon som virket sammen med update, slik at data ble lagret på en skikkelig måte, før omstart. Men den jobben tror jeg ikke alle som lager programvare for Windows er villig til å gjøre.

Lenke til kommentar

Selv om guiden er et greit alternativ for enkelte, så er det langt bedre å heller si ifra om alternativene for automatiske oppdateringer. Dette er noe selv Microsoft er for dårlige til å informere om. Noe av det første jeg selv gjør når jeg installerer en PC er å velge at den laster ned oppdateringene, men at jeg skal installere dem selv. Et greit kompromiss.

Lenke til kommentar

Her har vi et typisk kulturkræsj ser jeg. På den ene siden så har vi noe en vanlig bruker synes kan være nyttig og på den andre siden så har vi "den innvidde" med egen windows-blog som prøver å forklare den jevne bruker hvorfor det ikke er nyttig.

Lenke til kommentar

Problemet med det der er jo at folk får en falsk trygghet. "Ja jeg har jo oppdatert pcen min, men ikke tatt omstart" betyr ikke at pcen er oppdatert, og sikkerhetshullene er tettet. Det skjer først etter omstarten.

Så om du er riktig så uheldig og kommer bort i et program, en nettside etc som utnytter et hull MS akkurat har tettet, men som du ikke har tettet siden du ikke har startet pcen på nytt, så er pcen din utsatt.

Og da kommer folk hit å klager på at "jo men jeg hadde jo oppdatert pcen, men så skjedde det likevel". Det er jo en grunn til at man trenger en omstart.

Lagring av session er jo litt vanskelig, siden den da lagrer innstillinger etc som endres av oppdateringene. Og disse kan jo ikke lagres, for de skal jo oppdateres. Ved behov for omstart er det jo stort sett felles systemfiler som mange om ikke alle deler av Windows bruker som endres (eller Office) så det er derfor ikke lett å lagre noe som helst. Siden det finnes tusenvis av programmer til Windows, måtte eventuelt alle programmer ha laget en funksjon som virket sammen med update, slik at data ble lagret på en skikkelig måte, før omstart. Men den jobben tror jeg ikke alle som lager programvare for Windows er villig til å gjøre.

Fælt til kverulering da!

Kan vi ikke heller avslutte dette med å la dette ligge, og la de som føler de trenger guiden bruke den? Det var jo det som var poenget mitt i førsteomgang.

Føler meg skikkelig utstøtt, som L4r5 påpeker.

Lenke til kommentar

Kan vi ikke heller avslutte dette med å la dette ligge, og la de som føler de trenger guiden bruke den? Det var jo det som var poenget mitt i førsteomgang.

Guiden var grei nok den - jeg lærte litt mer om Windows av denne tråden.

Jeg kommer nok til å fortsette å bruke "min gamle metode", men nå kan jeg i hvert fall gi folk med restart-problemer et alternativ.

Lenke til kommentar

Her har vi et typisk kulturkræsj ser jeg. På den ene siden så har vi noe en vanlig bruker synes kan være nyttig og på den andre siden så har vi "den innvidde" med egen windows-blog som prøver å forklare den jevne bruker hvorfor det ikke er nyttig.

Ser den, men er ikke for "kvasi" løsninger. Der man tror man har oppdatert pcen siden alt står jo på automatisk oppdateringer, men så har man ikke oppdatert pcen siden man ikke har tatt en omstart.

Derfor mener jeg at når man først oppdaterer pcen, så oppdaterer man pcen, inkludert det å ta en omstart om Windows krever det.

Men er enig at at folk burde vite at automatisk oppdateringer også betyr automatisk omstart etter 15 minutter, så folk må lagre det de holder på med før de legger seg om alt står på standard og pcen oppdaterer seg klokken 03.00

Lenke til kommentar

Det er ikke noen dårlig løsning, og heller ingen falsk trygghet. Det eneste den gjør, er å stoppe nedtellinga på 15min. Det kommer en påminnelse hver 10min, 1t, 4t etter hva du har valgt å utsette.

Så man blir jevnlig påminnet om at systemet trenger restart, bare at man slipper at maskinen restarter seg uten din tillatelse.

Jeg skjønner ærlig talt ikke risikoen her.

Bottomline: Den fjerner altså KUN nedtellinga. Man blir jevnlig påminnet om å restarte eller utsette som vanlig, bare UTEN nedtellinga.

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...