Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Enkel oppussing av enebolig

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi har nå kjøpt oss en enebolig som trenger litt oppussing. I den anledning trenger jeg litt hjelp, siden jeg ikke er særlig nevenyttig.

1. Huset bærer preg av gamle stygge strier på veggene. Bakgrunnen er sponplater. Hvordan går jeg frem her? Jeg ønsker slette hvite flater på veggene. Finnes det en tapet som er helt slett?

2. Gangen skal flislegges. Gulvet er pr. idag med gulvbelegg. Skal jeg flislegge på gulvbelegget, eller skal jeg ta bort belegget først? Er det vanskelig å flislegge, eller er det noe "alle" kan gjøre uten fagfolk?

3. Dørene i huset er slette eikdører. Vi tenkte bare å male disse. Skal de pusses eller behandles noe før vi maler dem?

4. Vi skal legge laminatgulv i ganske mange rom. Er dette enkelt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Helt slette vegger er enklest å få ved å montere gipsplater, eller helsparkle vegger. Dette er ganske vanskelig å få pent, hvis man ikke har gjort det før. Jeg ville tatt av den gamle stria, sparklet med remser i hver plateskjøt, sparklet skruehull og ujevnheter og grunnet.

Så ville jeg limt opp veggfornyer, denne er nesten uten struktur og fikser opp små ujevnheter.

2. Hva er under gulvbelegget i gangen? Hvis det er betong tar du vekk belegget, primer betongen og flislegger. Flislegging er morsomt, og ikke altfor vanskelig, men planlegg nøye! Også viktig å ha godt verktøy, du kan leie fliskutter og vinkelsliper på feks Byggmakker. Hvis det er bjelkelag og spon under belegget må du nok støpe først, hvis ikke kan flisene løsne og/eller sprekke.

3. Kjøp nye :) det er absolutt lettest.

4. Legge gulv er morsomt og ganske lett, men planlegg nøye her også. Leggeanvisninger følger med i pakken, les den før du setter igang. Jeg ville dog kjøpt parkett, men det er smak og behag.

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar

3.

Om det er lettest å bytte dører kommer an på hvor gamle de er. Er det snap-in-hengsler som vel kom på 70-tallet engang er det lett å bytte dørblader. Og slette hvite dører kan koste ned i 400 kr per dørblad. Dersom eikedørene er av en type og tilstand som verdt å ta vare på, kan de sikkert selges for tilsvarende. Og å male pent treverk, ja det er hærverk, spør du meg.

Om dørene derimot ikke følger dagens standard slik at karmen også må byttes, og de kanskje heller ikke er heltre eik men tynn finer som har begynt å gå opp i i liminga eller har skitt som har trengt inn og ikke lar seg vaske vekk, ja da er det en god ide å male dem. Som et minimum må man vaske dem med noe som avfetter dem, salmiakkvann er billigst. Noen feite tresorter kan med fordel vaskes med lynol før man maler dem. Det skader heller ikke å slipe eller rubbe litt med fint sandpapir, men ikke gnukk rundt og rundt, bruk lange parallelle bevegelser for å unngå sliperoser som kan synes gjennom malinga. Noen vil sikkert også anbefale en grunning. Det både får malinga til å henge bedre, og lkan gi pent resultat med bare ett strøk grunning og ett med maling, der du kanskje ellers må ha tre-fire strøk maling om du ikke bruker grunning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

1.Veggfornyer eller rehabgips er greie ting.

2: Du BØR! i det minste legge gips på gulvet, hvis det ikke er betong under, men aller helst støpe. Støper du, så ring elektriker og betal de kronene det koster med varme i gulv. Anbefales på det sterkeste på fliseunderlag.

3:

Eg har offisielt konvertert til "Gulvmaling" for maling av innredning/dører.

Ein god (kraft)vask er meget viktig. Trengs ingen heftgrunnig på den malinga(TreStjernes gulvmaling anbefales)

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar. Settes stor pris på.

1. Har hørt det er vanskelig å få veggfornyer pent. Må jeg pusse og helsparkle veggen selv om jeg bruker veggfornyer? Og er veggfornyer dyrt? Er det som tapet? Bare å lime på? Og viktigest av alt- MÅ jeg male på veggfornyeren?

2. Underlaget i gangen er betong. Veggene er av tre. Hvordan gjør jeg det inntil veggene? Fuger jeg med en spesiel fuge inntil veggene?

3. Dørene er ikke av ekte eik. Det er finèr og dem er tynne og slitte i overflaten. Det er ikke snap-in hengsler, så jeg tror ikke det bare er enkelt å skifte bare dørbladene.

4. Hva er egentlig forskjellen på parkett og laminat? Er parkett EKTE tre? Og hva er den praktiske forskjellen? Merker man når man går på laminat eller parkett?

Lenke til kommentar

1: Veggfornyer er en stiv og tykk tapet, så det blir sikkert penest om man har litt øvelse med å legge tapet. Tanken med den er at du skal slippe å helsparkle, men det kan allikevel være aktuelt å sparkle evt stygge skjøter og skader på veggene først. Her kan du lese litt om veggfornyer. Veggfornyer beregnet til å males eller tapetseres oppå, den har i seg selv ikke en dekorativ overflate.

Om stria du har nå lar seg rive av, eller om den ikke har for mye struktur, kan det hende at du kan få et akseptabelt resultat med en annen tapet med litt tykkelse og fin overflate. Forhør deg gjerne i en fargehandel som har spesialisert seg på tapet, hvis du finner en slik i nærheten.

2. Det er alltid en fare for at flislim og fugemasse sprekker dersom du kliner det helt inntil overgangen mellom vegg og gulv, og det er vanlig å fuge med silikon i overgang mellom vegg og gulv, og i hjørner mellom to flislagte vegger. (F.eks. Heydi har silikon i samme farger som de har på fugemasse.)

Du skal sannsynligvis fjerne gulvlistene før du flislegger, og sette dem på plass igjen (evt kjøpe nye lister), dette vil dekke både en silikonfuge eller en manglende fuge mellom gulv og vegg, som kan være et alternativ siden det ikke er våtrom.

3. Det høres ut som å vaske og male dørene er en god ide, og du kan alltids bytte både dør og karm seinere ved en mer omfattende oppussing hvis du har lyst når du er blitt rik. Det er greit å slippe den utgiften rett etter at man har brukt masse penger på å kjøpe hus. :)

Om du bruker emaljelakk, gulvmaling eller veggmaling - alt kan bli en forbedring på slitte finerdører, men velg uansett en maling med høyere glans enn det du har på veggene.

4. Parkett var opprinnelig en og en stav av hel ved tvers gjennom. Det finnes fortsatt, men er dyyyyrt, både å kjøpe og å få lagt profesjonelt. Mesteparten av parketten som brukes i dag, er egentlig hva IKEA kaller "finergulv". Typisk tre millimeter ekte tre i toppen, limt på spon- eller trefiberplater. Hvis slitesjiktet er tre mm eller tykkere, kan gulvet slipes når det blir slitt. Og det er et gjørdetselv-vennlig produkt, legges flytende (skal ikke skrus eller spikres fast i underlaget), klikkes sammen.

Laminat har ikke ekte tre i toppen. Det er fortsatt trefiber- eller spon i bunnen, men på toppen er det et slitesterkt plastsjikt med etterligning av tre, flis eller stein. Hardt og kaldt å gå på. Like lett å legge som finergulv-parkett.

Lenke til kommentar

Igjen, takk for utfyllende svar.

Jeg tror vi kommer til å gå for veggfornyer. Veggene har gamle miljøstrier. Er det bare å lime på disse og legge på veggfornyeren, eller må jeg rive ned den gamle tapeten først??

Endret av Reklame
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...