Gå til innhold

Summere tall med visse kriterier i Excel


ilpostino

Anbefalte innlegg

Jeg har klødd meg endel i skjegget og ikek helt funnet ut av hvordan jeg skal løse denne saken så jeg håper der kan være til hjelp.

 

I et regneark har jeg en liste med forskjellige avdelinger. i 12 andre regneark (en for hver måned) har jeg antall saker nedover som er meldt inn fra hver avdeling. det er en linje per sak og i en kolonne blir det skrevet inn hvor mange timer som brukes på hver sak. i det første regnearket har jeg laget formler som finner ut hvor mange saker jeg har per måned fra hver avdeling, hvor mange saker som er behandlet per fagsystem osv. jeg kunne godt tenke meg å finne ut hvor mange timer jeg har arbedet for hver avdeling hver måned.

 

Hvordan får jeg summert sammen flere timetall ved først å sjekke om et gitt avdelingsnavn går igjen i en annen kolonne enn der timeantallet er skrevet?

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Organiseringen av regnearkene skal være ganske bra. Jeg har iallefall fått til de andre formlene veldig greit.

 

Har prøvd å bli klok på DSUMMER i et par timer og innser fremdeles at jeg ikke skjønner en dr**t av hvordan den fungerer. jeg tror jeg tenker helt feil i henhold til hvordan den skal løses i Excel.

 

nå blir dette bare et forslag fra min side men hvordan vil HVIS kunne fungere i dette problemet? det blir litt pseudokode men hva med noe ala HVIS(finnes avdeling A i celle x5 finn verdeien i celle y5).

Lenke til kommentar

Hvis-funksjonen fungerer kun 7 ganger(eller var det 6?) etterhverandre.

Det ville uansett blitt en latterlig lang setning med en hvis-setning pr linje...

 

Har ikke Office hjemme, så jeg må nok se på det i morgen.

Bør egentlig finnes en lettere løsning enn DSUMMER

Lenke til kommentar

Excel og andre regneark er dårlige på 3D -dvs matriseberegning gjennom mange ark.

 

Når du har ett ark pr måned, så har du et aldeles utmerket utgangspunkt for sammendrag pr måned, og et ubrukelig utgangspunkt for alt annet (pr firma, pr time, pr ukedag, pr aktivitet, ..)

 

Excel funker best når alt står under hverandre i listeform i ett eneste ark. Men det krever oftest at man lager separate presentasjonslag for data inn og ut.

 

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

så det du sier er at det vil være bedre å lage disse utregningene på månedsarkene for så at alt blir "høstet inn" av oversikts-arket?

 

hvis du mener det er best slik så går jeg for en løsning hvor timeoversikten summeres på hvert månedsark.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Det jeg egentlig sier er alle data på ett eneste ark. Men må du ha månedsark så lag et sammendrag der pr måned pr enhet du er ute etter, i samme celle på alle arkene (her C12 i eksempelet). SUMMERHVIS er grei til sånt http://office.microsoft.com/nb-no/excel-help/summerhvis-HP005209292.aspx

og så summerer du på tvers til slutt alle C12-cellene slik (med månedsnavn som arknavn)

=SUMMER(Jan:Des!C12)

 

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Nå skal jeg se om jeg har forstått SUMMERHVIS riktig.

 

C7:C106 er kolonnen som inneholder alle avdelingsnavnene etter hverandre.

C109 inneholder navnet på en av avdelingene

G7:G107 er kolonnen hvor timetaller er skrevet inn og den skal summere timetallet som er skrevet inn for avdelingen C109.

 

=SUMMERHVIS(C7:C106;C109,G7:G107)

Lenke til kommentar

Nå skal jeg se om jeg har forstått SUMMERHVIS riktig.

 

C7:C106 er kolonnen som inneholder alle avdelingsnavnene etter hverandre.

C109 inneholder navnet på en av avdelingene

G7:G107 er kolonnen hvor timetaller er skrevet inn og den skal summere timetallet som er skrevet inn for avdelingen C109.

 

=SUMMERHVIS(C7:C106;C109,G7:G107)

 

Helt riktig.

husk at C106 og G107 ikke stemmer overens med hverandre, så G107 vil aldri bli telt med.

Du burde kanskje skrive C107 i stedet der det står C106?

 

Edit: C109,G7 funker ikke, du kan bare ha 1 ting der...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Når jeg ser hvor mye jeg har surret i dag lurer jeg på hva jeg har røyka som jeg ikke har tålt :hmm:

Ser at den du har ikke funker slik den skal, prøv denne:

 

=SUMMERHVIS(C7:C107;C109;G7:G107)

Den søker i C7:C107 etter det som står i C109 og summerer det som står i G7:G107

 

Jeg endret bare , til ;

 

Greit oversatt: SUMMERHVIS("avdelingsnavnene";"hva du vil søke etter";"hva den skal summere")

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...