Gå til innhold

Moms på reperasjoner i utlandet

Anbefalte innlegg

Har 2 disker liggende som må byttse/reparers på garantien. Disse må bli sendt til Nederland.

Hvordan blir det med momsen når dette blir returnert? Dette er jo en garantisak og skal vel da ikke momsbelegges?

Må det/bør det sendes papirer til Tollvesenet før varene sendes, og evt hva slags papirer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanligvis legger du med proforma-fakturaer som spesifiserer verdien av varene og varenavn "Return og defective goods for repair" e.l. så blir det ikke mva-beregnet.

og dette er noe jeg selv kan lage? dette er to disker jeg ikek har fakturaer/kvitteringer på lenger...

Lenke til kommentar

Vanligvis legger du med proforma-fakturaer som spesifiserer verdien av varene og varenavn "Return og defective goods for repair" e.l. så blir det ikke mva-beregnet.

og dette er noe jeg selv kan lage? dette er to disker jeg ikek har fakturaer/kvitteringer på lenger...

Ja, søk etter "proforma invoice" på nettet eller bare lag en selv.

Det skal stå "proforma invoice" på den og den må inneholde varenavn og verdi i euro, tror ikke det er noen andre krav. - Ofte kan du også finne dette på sidene der du registrerer servicen.

Lenke til kommentar

Ja, søk etter "proforma invoice" på nettet eller bare lag en selv.

Det skal stå "proforma invoice" på den og den må inneholde varenavn og verdi i euro, tror ikke det er noen andre krav. - Ofte kan du også finne dette på sidene der du registrerer servicen.

Fant ekspemplar.

Så denne legges i esken å sendes utenlands. Når pakken så returneres, hvordan vet da Tollvesenet om dette? Eller vil dette komme frem på pakken som sendes fra fabrikken?

En annen lite sak, disker blir vel som regel byttet med ny. Er nok det som skjer i mitt tilfelle. Da vil jeg jo motta et helt nytt produkt med andre opplysninger om disken (serienr osv). Hva da? Fremdeles momsfritt ift garanti?

Lenke til kommentar

De som sender det tilbake gjør det på samme måte. "Return of repaired goods"

Det er uvedkommet om produktet blir byttet eller reparert, det som er poenget er jo at du sender ut en vare som har en viss verdi for å få den reparert på garanti, og får en vare med tilsvarende verdi tilbake. - Slik sett går mva-regnskapet i null.

Lenke til kommentar
§ 7-4. Beregningsgrunnlag for vare som gjeninnføres etter bearbeiding eller reparasjon (utenlands bearbeiding)

(1) Dersom en vare som tidligere er fortollet eller har norsk opprinnelse blir gjeninnført etter at den er reparert' date=' bearbeidet eller brukt til fremstilling av annen vare utenfor tollområdet, skal beregningsgrunnlaget fastsettes slik:

a) Dersom toll skal beregnes på grunnlag av verdi, svares toll av kostnaden ved at varen ble reparert eller bearbeidet, tillagt transportkostnaden.

b) Dersom toll skal beregnes på grunnlag av vekt, volum eller stykk, svares toll med åtte prosent av beregningsgrunnlaget som nevnt i bokstav a.

[b']c) Dersom bearbeiding er utført uten vederlag, settes beregningsgrunnlaget til null.[/b]

(2) Vilkår for beregning etter første ledd er at:

a) varen gjeninnføres innen ett år etter utførselen,

b) gjeninnførselen foretas av den samme fysiske eller juridiske person som utførte varen,

c) det ikke er refundert toll ved utførselen, og

d) eventuelt krav om tollrefusjon frafalles.

Du bør ta vare på sendingsnummeret som blir brukt når du sender varen ut, sammen med proformafakturaen du fyller ut som nevnt over her. Transportøren vil sikkert kreve at du fyller ut et skjema (proformafaktura) med beskrivelse av varen og verdi når du sender til reparasjon. Dersom varen har en viss verdi og blir fortollet gjennom TVINN er det enda bedre om du har spedisjons- og løpenummeret fra utførselsdeklarasjonen. Når varen kommer tilbake i reparert stand innenfor fristen på ett år kan du dokumentere når varen ble sendt ut, med hvilket selskap, og at det ikke er gjort noe tollrefusjon ved utførselen.

Les mer om proformafaktura i artikkel på toll.no:

Tollekspedisjon av varer – fremleggelse av proformafakturaer m.m.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...