Gå til innhold

Elendig nettverksytelse - AirPortens skyld?

Anbefalte innlegg

NB: Dette innlegget ble først postet på Mac1-forumet, da jeg tenkte kanskje Apple-folket hadde inputs. Da de ikke hadde det, poster jeg det på nytt her, i håp om at noen her har vært borti noe liknende.

Heihei!

Jeg sliter endel med nettverksytelsen på mitt hjemmenettverk, og lurer på hvor flaskehalsen er hen.

Mitt oppsett er som følger:

• Internett inn via AirPort Express som tar imot et eksisterende trådløst nettverk og deler det vha CAT5e-kabel inn på WAN-porten på en AirPort Extreme (A1143) (siste modell før simultaneous dual band.

• Derfra går det en CAT5e-kabel fra ene nettverksporten ut til en (relativt ny) D-link 8-porter gigabit-switch.

• På switchen er følgende koblet til (i tillegg til APExt):

- FreeNAS-server (hvor alle mediefiler er lagret; kommer tilbake til den)

- MacMini C2D 2,25 (siste modell før redesign; kommer og tilbake til denne)

- I blant min MacBook Pro.

Ifølge switchen er det gigabitkobling mellom alle enheter (grønt lys - 10/100 merkes med oransj farge).

AirPort Expressen oppretter et nytt trådløst nettverk (802.11n) på hybelen min (på kanal 6, 2,4GHz-båndet). Dette nettverket er bakoverkompatibelt for å tillate skriver, PS3, X360, Wii, iPhone, iPad, MacBooker, etc. Til vanlig er jeg bare tilkoblet dette nettverket trådløst fra min MBP.

Men så er problemet mitt - det hender at jeg har behov for å flytte filer til og fra min FreeNAS-server. Det blir gjerne flere gigabyte av gangen, og om jeg forsøker å gjøre dette trådløst, tar det år og dag. Utrolig tregt. Om jeg kobler til med kabel til switchen blir hastigheten vesentlig bedre, og nesten så bra som den skal være. Overføringen stopper noen sekunder (for så å fortsette) etter et par hundre MB, som regel, men mistenker at akkurat det har å gjøre med filserveren.

Jeg kjørte i begynnelsen Minien (som er koblet til TVen som mediesenter) trådløst, men da ytelsen var såpass dårlig, bytta jeg til kabel. Ytelsen ble bedre, men fremdeles er den ganske dårlig.

MacMinien har en 2,26 GHz C2D-prosessor, og kom opprinnelig med 2gb RAM og en 160gb-disk. For ikke lenge siden oppgraderte jeg min nye MBP til 8gb-minne, og flytta dermed MBPens originale RAM-brikker inn i minien, slik at den ikke skal slite så mye med videokonvertering (kjører Plex Media Server, Air Video Server og PS3 Media Server). I samme slengen klona jeg og disken (med CCC) og bytta den i en 250gb-disk jeg hadde liggende fra en MacBook. Problemet er bare at jeg synes maskinen ble tregere etter oppgraderingen? Det kan være noe jeg innbiller meg, selvsagt. RAM-typen i minien og MBPen er samme type, så det skal være fullt kompatibelt. I ettertid har jeg og formatert disken og lagt inn OS X på nytt, uten at det har hjulpet så mye. Slik nettverket er nå er det håpløst å klare å spille av Air Video på iPaden eller iPhonen.

Filserveren kan og være en flaskehals her. Den er satt opp med FreeNAS 0.7.2 (r5266 - AMD64). Det er fire 2TB-disker, og de er ikke i RAID av noe slag. Serveren er stabil og har nå stått på halvannen måned uten omstart. Diskene er formatert med UFS og kjører AFP-deling på alle diskene.

Det alt koker ned til er om det er mulig at flaskehalsen som "ødelegger" nettverket mitt er AirPort Extreme-enheten? Trafikken mellom minien og serveren går kun gjennom switchen, men er det mulig at APen trekker ned hastigheten, da den er DHCP-server? Og når det gjelder det trådløse - vil det være stor forskjell på å bytte til 5GHz-båndet? Siden denne ikke har samtidig 2,4GHz og 5GHz vil jeg nødig gjøre det byttet med mindre det kan unngås, da jeg har flere enheter som ikke støtter 5GHz.

Om det viser seg at det er APen som ødelegger alt vurderer jeg å kjøpe en ny med sim. dual-band og så senere bruke den jeg har nå til å utvide nettverket, evt.

En annen faktor som kanskje kan spille inn er at jeg en liten stund hadde en harddisk koblet til APen til bruk for Time Machine, men når kjærestens MacBook tok backup (første gang) forsvant internettet på min maskin. Med det samme jeg stoppet kopieringen, kom nettet tilbake.

Det kan nevnes helt på tampen at internettet jeg benytter er utrolig svakt. Bor på internat og sitter bak diverse brannmurer, påloggingssider og en content-blocker (SonicWall). Men kan ikke skjønne at intranettet skal være så avhengig av internettet?

Det ble en lang og kanskje uoversiktelig post. Setter pris på dere som tar dere tid til å lese og kanskje svare

Kan til slutt nevnes at disken på APen nå er koblet fra, og det står nå en laserskriver koblet til der istedet. Det fungerer perfekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...